230087

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران:

فوری‌ترین مسئله کشور بهبود اقتصاد و فضای کسب‌وکار ایران است

دنیای معدن- رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی گفت: فوری‌ترین مسئله کشور بهبود اقتصاد و فضای کسب‌وکار ایران است.

به گزارش دنیای معدن و به نقل از ایراسین، میرسامان پیشوایی صبح امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: فوری ترین مسئله ای که در کشور داریم بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار است و پنجره زمانی که در اختیار داریم زیاد نیست.

وی افزود: اگر نتوانیم طی چندسال آینده این بهبود را ایجاد کنیم، تبعات آن نه تنها برای ما بلکه برای نسل‌های آینده نیز باقی خواهد بود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه باید از منابع در دسترس خود به نحوه احسن استفاده کنیم، گفت: در ۱۰ سال گذشته متوسط رشد اقتصادی ما نیم درصد بوده است، در حالی که متوسط رشد بهره وری طی این مدت منفی یک درصد بوده است. در طول برنامه پنجم توسعه متوسط رشد بهره‌وری ما منفی ۱.۲ و در طول برنامه ششم توسعه منفی ۰.۳ درصد بوده است. در بخش خدمات، صنعت و معدن، نفت و گاز متوسط رشد بهره‌وری ما منفی بوده است و تنها حوزه‌ای که طی ۱۰ سال گذشته متوسط بهره‌وری مثبت داشته بخش کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به نقش ۳.۵ درصدی بهره‌وری از محل بهره‌وری در سال آینده امکان پذیر است، اظهار کرد: دستابی به این هدف سخت نیست. ما در سال ۹۹ رشد ۵.۷ درصدی از محل بهره‌وری داشته‌ایم. اینکه پس از چند سال رشد منفی، رشد مثبت داشته باشیم کار فوق‌العاده‌ای نیست؛ مسئله مهم رشد پایدار این نرخ است. رقبای ما در کشورهای آسیایی متوسط رشد بهره‌وری مثبت ۱.۷ درصد در سال داشته‌اند. با کیفیت‌ترین نحوه رشد اقتصادی، رشد از طریق بهره‌وری است. اگر به دنبال این هستیم که آینده بهتری برای زندگی مردم رقم بزنیم باید به این مسئله اهمیت بدهیم

وی با اشاره به پایداری گفت: آنچه ما در سازمان بهره‌وری روی آن تمرکز می‌کنیم ایجاد حرکت ملی بهره‌وری است و زیرساخت آن شبکه ملی بهره‌وری است. اگر در برخی از کشورهای شرق آسیا بررسی کنید، زیرساخت آن یک شبکه بهره‌وری بوده است که محدود به بخش دولت نبوده است.

پیشوایی با اشاره به اینکه هدف این حرکت ملی بهره وری، نوآوری و رقابت است، گفت: رتبه تولید علم ما در دنیا ۱۶ است که رقم خوبی است اما در شاخص نوآوری جهانی رتبه ۶۰ داریم؛ مشکل ما تبدیل دانایی به توانایی است یا تبدیل علم به ثروت ملی.

وی افزود: در حوزه رقابت که با فضای کسب‌وکار ارتباط دارد، یکی از موضوعات جدی موجود در کشور «قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی» است. در سال گذشته ۱۸۰۰ همت بودجه شرکت‌های دولتی بوده در حالی که کل بودجه دولت حدود ۱۳۰۰ همت بوده است. اگر دولت می‌خواهد به مردم برای برخی کالاها یارانه بدهد ایرادی ندارد، اما وجه آن را به صورت مستقیما یا از طریق مردم به آن سازمان پرداخت کند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: اولین گام برای ایجاد حرکت ملی بهره‌وری، اطلاعات دادن به مردم و نخبه‌ها است. در همین راستا هفته گذشته سامانه‌ای به نام سابا در سازمان ملی بهره‌وری به صورت عمومی راه‌اندازی شده است که اطلاعات بهره‌وری، عملکرد سازمان‌های دولتی، مقایسه ایران با سایر کشورها و ... در آن وجود دارد. در گام بعدی به دنبال توانمندسازی بخش‌های مرتبط با این حوزه هستیم.

پیشوایی تصریح کرد: موضوع بهره‌وری به شدت به عدالت وابسته است. در حال حاضر ما موضوع عدالت را صرفا به «عدالت درون نسلی» تقلیل دادیم، یعنی آیا نفتی که فروخته می‌شود عادلانه میان ما تقسیم ‌می‌شود؟ عدالت بُعد دیگری هم به نام «عدالت بین نسلی» دارد که باید به آن توجه کرد در غیر این صورت به نسل‌های بعدی مدیون هستیم.

وی ادامه داد: موردی که باید به دنبال آن باشیم موضوع تبیین بهره‌وری است. بر اساس صحبتی که مقام معظم رهبری درباره جهاد تببین فرمودند، پر اولویت‌ترین بخش در حوزه کسب‌وکار و اقتصاد «بهره‌وری» است که باید به آن توجه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید