229951

بهره‌برداری صنایع از نانوکاتالیست‌های ایرانی در صنایع فولاد و پتروشیمی‌ها

دنیای معدن: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید و بومی‌سازی نانوکاتالیست‌های مورد نیاز صنایع توانست بیشتر نیازهای صنایع فولادی، پتروشیمی و پالایشگاهی را مرتفع کند، به گونه‌ای که این کاتالیست‌ها در فرآیندهای صنایع جایگزین کاتالیست‌های وارداتی شده است.

به گزارش دنیای معدن، یکی از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایش به عنوان محصول استراتژیک و قلب واحدهای تولیدی این مجتمع‌ها فعالیت می‌کند، به گونه‌ای که این شرکت تنها تولیدکننده کاتالیست در ایران است که کلیه کاتالیست‌ها و جاذب‌های مورد استفاده در زنجیره تولید آهن اسفنجی را بر اساس مشخصات فنی مورد نیاز محصول به صورت مستقل تهیه و تولید می‌کند.

این نوع کاتالیست‌ها در صنایعی چون فولاد خراسان، فولاد صنعت قائنات، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان مورد استفاه قرار گرفته است.

در کنار کاتالیست‌های ریفرمینگ واحدهای احیای مستقیم، این شرکت قادر به تولید جاذب‌های سولفورزدایی مورد استفاده در این واحد است که با توجه به سولفور بالای موجود در گندله‌های مصرفی این واحدها، این جاذب‌ها دارای مصرف بسیار بالایی در کشور بوده و دارای مقادیر بالایی از اکسید روی هستند.

به گفته مدیر عامل این شرکت، نانوکاتالیست LTS، نانوکاتالیست ZnO، نانوپودر NiO، نانوکاتالیست HTS، نانوکاتالیست ریفرمینگ گاز طبیعی و نانوکاتالیست سولفورزدایی از جریان گاز طبیعی از جمله محصولات نانویی این شرکت هستند که تاییدیه نانومقیاس را دریافت کرده‌اند.

حسن نوایی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگویی، زمینه تحقیقاتی این شرکت را تولید کاتالیست‌های صنایع پتروشیمی، پالایش و فولاد ذکر کرد و گفت: کاتالیست‌های فولاد در صنایع فولاد برای انجام فرآیند احیای مستقیم استفاده می‌شود و در این شرکت کلیه کاتالیست‌های این فرآیند را تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این کاتالیست در واحدهای تولید صنایع فولاد مورد استفاده قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: این شرکت کلیه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت فولاد را به تولید رسانده است، به گونه‌ای که اکثر صنایع فولاد از کاتالیست‌های ایرانی استفاده می‌کنند و کمتر واحدی در این صنایع است که از کاتالیست‌های خارجی استفاده می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: علاوه بر آن در حوزه پتروشیمی نیز ما کاتالیست‌های مورد نیاز زنجیره اوره، آمونیاک و متانول را به تولید رساندیم و با بسیاری از واحدهای صنعتی در این حوزه قرارداد تجاری‌سازی برای تامین این نوع کاتالیست‌ها منعقد کردیم. همچنین در صنایع پالایش نیز کاتالیست‌های زنجیره هیدروژن را به تولید رساندیم.

به گفته وی ساختار کاتالیست‌های تولید شده در این شرکت نانو ساختار هستند و تاییدیه ستاد نانو را دریافت کرده‌اند.

نوایی با بیان اینکه تاکنون در این شرکت 15 نوع کاتالیست تولید شده است، اظهار کرد: تاکنون این کاتالیست‌ها از شرکت‌های دانمارکی، انگلیسی، آلمانی و هندی تهیه می‌شد، البته برخی از کاتالیست‌ها نیز از کشور چین خریداری می‌شدند که کیفیت لازم را نداشتند.ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید