229622

طلا قله قیمت جدیدی را خواهد شکست؟

دنیای معدن: قیمت طلا هفته گذشته در شرایطی بالا رفت که بازارها نگران بودند بانک مرکزی آمریکا برای مهار رشد تورم، پیش از نشست مارس افزایش نرخ بهره را به صورت اضطراری تصویب کند.

به گزارش دنیای معدن، طلا هفته گذشته که سرمایه گذاران بیشتری در بحبوحه ریسک گریزی گسترده متقاضی خرید این فلز ارزشمند شدند، حدود دو درصد صعود کرد. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا با چهار دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۸۴۲ دلار و ۱۰ سنت بسته شد.

گزارش تورم شوکه کننده آمریکا در هفته گذشته ابهامات بیشتری را پیرامون برنامه تحکیم سیاست پولی فدرال رزرو ایجاد کرد. قیمتهای مصرفی آمریکا در ژانویه بر مبنای سالانه ۷.۵ درصد رشد کرد که بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته بود. گلدمن ساکس در پی انتشار جدیدترین نرخ تورم آمریکا، هفت دور افزایش ۲۵ واحدی نرخهای بهره در سال میلادی جاری را پیش بینی کرد. نگرانیهای فزاینده ای نسبت به افزایش ۵۰ واحدی نرخهای بهره در مارس وجود دارد. بعضی از تحلیلگران حتی اقدام اضطراری بانک مرکزی پیش از نشست مارس را منتفی نمی دانند.

جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس با بیان این که وی افزایش نرخ صندوقهای فدرال به یک درصد پس از سه نشست را حمایت می کند، دیدگاههای موافق تحکیم سیاست پولی را تحکیم کرد. در این بین، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به بالای دو درصد صعود کرد که بالاترین سطح از اوت سال ۲۰۱۹ بود.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز به کیتکونیوز گفت: نمودار قیمت طلا مثبت به نظر می رسد و دلیل اصلی آن نرخ بالای تورم است. بانک مرکزی اکنون تا حدودی اعتماد سرمایه گذاران را از دست داده است و به نظر می رسد تلاش می کند اشتباه سیاست پولی خود را تصحیح کند و طلا از این وحشت سود می برد.

افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در مارس ممکن است اما احتمال بیشتری وجود دارد که بانک مرکزی تا آن زمان یک دور افزایش نرخ بهره را تصویب کند. در حالی که احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره قوت گرفته است اما فرانک چالی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "آر جی او فیوچرز" بر این باور است که افزایش نرخها پیش از دیدار بانک مرکزی بعید است.

سطحی که طلا به دنبال شکستن آن در هفته جاری خواهد بود، سطح ۱۸۵۰ دلار است. این فلز ارزشمند در هفته های گذشته چندین بار تلاش کرد از این سطح عبور کند اما ناموفق بود. به گفته چالی، طلا سطح ۱۸۵۰ دلار را به چالش خواهد کشید و ممکن است شاهد شکسته شدن این سطح در تلاش بعدی این فلز ارزشمند باشیم. قیمت طلا پس از انتشار آمار تورم صعود چشمگیری داشت. طلا کم کم پذیرای این حقیقت می شود که نرخهای بهره با ادامه دار شدن تورم، بالاتر می روند. این تورم واقعی است و طلا سرانجام با آن کنار می آید.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، مهمترین رویداد هفته جاری انتشار جزییات نشست ژانویه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه خواهد بود. بازارها به دنبال نشانه هایی برای ارزیابی میزان افزایش نرخهای بهره از سوی فدرال رزرو هستند. همچنین در میان آمار اقتصادی مهم هفته جاری، شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک در روز سه شنبه، خرده فروشی، تولید صنعتی در روز چهارشنبه، مجوزهای ساخت و آغاز ساخت، متقاضیان بیمه بیکاری در روز پنج شنبه و فروش خانه در روز جمعه منتشر خواهند شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید