229587

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد؛

انعقاد دو قرارداد شاخص بومی‌سازی در ذوب‌آهن اصفهان

دنیای معدن: معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در سال جاری دو قرارداد جدید و شاخص با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کرده است.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا رضوانیان در گفت‌وگویی، درباره قراردادهای جدید این شرکت با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بومی‌سازی، اظهار کرد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در سال جاری دو قرارداد جدید و شاخص با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کرده است.

وی افزود: اولین قرارداد مربوط به پروژه طراحی، ساخت و نصب دستگاه اندازه‌گیری مقاطع طویل در حالت گرم است که برای نخستین بار در کشور این پروژه قرار است، انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن اصفهان توضیح داد: در حقیقت اگر بتوانیم اندازه‌گیری ریل را در حالت گرم انجام دهیم، موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها خواهد شد، چراکه اگر در آن زمان عیب را تشخیص دهیم قابل‌رفع است و در زمان سرد شدن از خسارت و ضایعات شدن محصول جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه و عقد قرارداد این پروژه با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف امضا شده است، گفت: این پروژه در ابتدای کار در نورد ۵۰۰ قابل‌اجرا و سرمایه‌گذاری است و امیدواریم زمانی که این طرح در مقاطع تیرآهن جواب داد، این تکنولوژی را به دیگر کارگاه‌های نورد انتقال دهیم.

رضوانیان به پروژه دوم نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه مربوط به تهیه قالب‌های مسی ریخته‌گری است که با شرکت دانش‌بنیان پویش ساخت از مجموعه هلدینگ ذوب‌آهن منعقد شد.

وی افزود: این پروژه نیز برای نخستین بار در حال انجام است و مواد اولیه آن آماده شده و مس موردنیاز آن تهیه و قالب‌های آن ساخته شده و امیدواریم این طرح به نتیجه برسد که به‌عنوان یک محصول راهبردی باعث بی‌نیاز شدن از تکنولوژی خارجی و وارداتی در چرخه فولاد شویم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: اگرچه در این پروژه‌ها بحث ریالی بالایی متصور نشویم، اما پروژه اول از خسارات ضایعات محصول جلوگیری می‌کند و کنترل‌های فیزیکی محصول قبل از خارج شدن از خط تولید قابل‌تشخیص و رفع عیب است که این تجهیز کاربردی و برای نخستین بار در ایران به‌عنوان یک محصول راهبردی از آن یاد می‌شود.

وی درباره پروژه دوم گفت: قالب‌های ریخته‌گری به دلیل افزایش قیمت مس در دنیا و تحریم‌ها می‌تواند ما را تحت‌فشار قرار دهند، بنابراین ساخت قالب‌های مسی ریخته‌گری به‌عنوان یک تجهیز راهبردی می‌تواند کشور را از واردات بی‌نیاز کند.

رضوانیان درباره پیشرفت ذوب‌آهن در حوزه بومی‌سازی، گفت: ذوب‌آهن به دلیل ساختار مناسب همچون مدیریت ستادی برای استانداردسازی و کنترل هر تجهیز و از سوی دیگر کارگاه‌های متناسب با آن، از کوره‌های ریخته‌گری کوچک تا ماشین‌کاری و اسکلت‌فلزی و عملیات حرارتی تمام تجهیزات را دارد و از سوی دیگر شرکت‌های فعال در این هلدینگ از ابتدای کار به دنبال بومی‌سازی رفته‌اند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین محصولات این شرکت‌ها دریچه‌های کشویی فولاد است که پیشتر از کشورهای اروپایی همچون اتریش وارد می‌شد، همچنین چرخ و محور لوکوموتیوها و ... بسیاری از پروژه‌های کوچک و بزرگ در کارگاه‌های ذوب‌آهن و ده‌ها قطعه دیگر بومی‌سازی شده است.ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید