229570

رئیس واحد گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه؛

افتتاح فاز جدید ورق‌های گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه در اردیبهشت آتی/دانش و تخصص را در خدمت ورق‌های با جرم پوشش پایین به خدمت گرفتیم

دنیای معدن: رئیس واحد گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه در اردیبهشت سال آینده فاز جدید ورق‌های رنگی و گالوانیزه افتتاح می‌شود، گفت: دانش و تخصص را در خدمت ورق‌های با جرم پوشش پایین به خدمت گرفتیم.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا گندمکار، رئیس واحد گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با ایراسین با اشاره به سالروز بهره‌برداری خط گالوانیزه، اظهار کرد: واحد گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه با همت مجموعه فولاد مبارکه اعم از واحدهای داخلی و پیمانکاران، در سال ۱۳۸۱ راه‌اندازی شد و تولید محصول گالوانیزه در زمانی که این محصول کمتر در کشور شناخته شده بود، اتفاق مهمی را رقم زد.

وی با بیان اینکه دامنه و تنوع محصولات گالوانیزه و موارد مصرف هریک از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، گفت: پایه و اساس تولید محصولات گالوانیزه، پوشش دهی ورق‌های فولادی با عنصر روی است و در فولاد مبارکه، ورق فولادی در حوضچه‌ مذاب روی به روش غوطه‌وری گرم به ورق گالوانیزه تبدیل می‌شود. ورق ورودی به خط تولید ورق گالوانیزه فولاد مبارکه مستقیم از خطوط نورد سرد اعم از تاندم۵ قفسه‌ای و نورد دو قفسه‌ای تامین می‌گردد.

رئیس واحد گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه ورق ورودی پس ازعبور از بخش شستشو و کوره آنیل به منظور رسیدن به خواص مکانیکی مطلوب و همچنین آمادگی برای پذیرش پوشش روی به حوضچه مذاب روی وارد می‌شود، گفت: به طور کلی محصولات خط گالوانیزه فولاد مبارکه به دو بخش تقسیم می شوند؛ ۳۵ تا ۴۰ درصد محصولات خط گالوانیزه به منظور فروش این محصول در بازار داخل و خارج و مابقی آن به منظور ادامه سیکل تولید به عنوان ورق ورودی برای خط ورق رنگی تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نامی واحد گالوانیزه و ورق رنگی بالغ بر ۲۰۰ هزار تن است، تصریح کرد: در سه سال نخست بهره‌برداری از این خط به ظرفیت اسمی تولید دست یافتیم ولی در سال‌های اخیر و با توجه به نیاز بازار به ورقهای با ضخامت و عرض کمتر ، به ۱۹۰ الی ۱۹۵ هزار تن رسیده است.

گندمکار با اشاره به اینکه رکورد تولید در این خط ۲۱۵ هزار تن است، اظهار کرد: برای جلوگیری از ایجاد زنگ سفید یا در اصطلاح شوره بر روی ورق‌های گالوانیزه، محلولی بر سطح ورق اعمال می‌شود که مانع از واکنش روی با رطوبت و هوا خواهدشد. این محلول تا هفت سال گذشته بر پایه کروم شش ظرفیتی تولید می‌شد که برای محیط زیست و سلامتی افراد خطرناک است که در سالهای اخیر به کروم سه ظرفیتی تغییر یافته تا سلامتی افراد را به خطر نیندازد.

رئیس واحد گالوانیزه و ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه، موفقیت‌های به دست آمده در این خط را حاصل تلاش کارکنان شرکت فولاد مبارکه دانست و افزود: تکنولوژی تولید ورق‌های گالوانیزه در دنیا رو به تغییر است و محصولات شرکت فولاد مبارکه از محصولات مرغوب کشور قلمداد می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید