228309

حجم تجارت کالاهای آهنی چین در سال 2021 مورد انتظار بود

دنیای معدن: اداره کل گمرک چین (GACC) آمار واردات و صادرات آخرین ماه سال 2021 را در 14 ژانویه منتشر کرد، براساس این آمار هیچ یک از کامودیتی های آهنی مانند محصولات نهایی فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ هیچ غافلگیری بزرگی را برای بازار ایجاد نکردند.

به گزارش دنیای معدن، علیرغم نگرانی فزاینده بازار در مورد سرازیر شدن فولاد چین به بازار جهانی در سال 2021، صادرات محصولات نهایی فولاد چین به حدود 66.9 میلیون تن رسید که 24.6 درصد افزایش سالانه داشت و در مقایسه با حجم صادرات سال های 2016 تا 2020 به طور نگران کننده ای بالا نبود یا با توجه به تقاضای قوی جهانی برای فولاد با فعالیت های صنعتی در بسیاری از اقتصادها در سال گذشته، بهبود یافته بود.

در حوزه واردات محصولات نهایی فولاد چین، این میزان برای کل سال 2021 به 14.3 میلیون تن رسید که 29.5 درصد نسبت به سال قبل تر کاهش داشته است، اما همچنان بالاتر از 12 میلیون تن واردات در یک سال عادی برای این کشور است، تا حدی که این کشور حدود یک درصد از واردات فولاد مرغوب یا گریدهای خاص که نمی تواند در آنها خودکفا باشد را دارد.

در چند سال گذشته، به ویژه سال قبل، پیام مقامات چینی بلند و واضح بود که صادرات فولاد با ارزش افزوده پایین را تشویق نمی کردند و واردات فولاد نیز در سال 2020 از این نظر بسیار برجسته بود چراکه این کشور بیش از 20 میلیون تن محصولات نهایی فولاد وارد کرده که بخشی از آن به دلیل رقابتی بودن قیمت گذاری منابع خارجی در برابر محصولات داخلی بوده است.

به عقیده کارشناسان، چین آماده تبدیل شدن به یک قطب تجاری فولاد است زیرا در صورت منطقی بودن تجارت، از واردات بالای فولاد خود راضی خواهد بود و پکن در مورد صادرات فولاد خود در هنگام حذف همه تخفیف‌های مالیاتی بر روی 169 محصول فولادی در طول اول می و اول آگوست سال گذشته که صادرات در آن برهه بیشتر بود به دنیا نشان داد که توانایی تولید محصولات فولادی با کیفیت بالاتر را نیز دارد.

چشم (http://kjtehrani.com/en/wp-content/uploads/2022/01/IMG_20220119_155307_809.jpg) انداز تجارت جهانی فولاد احتمالاً به تدریج در حال تغییر خواهد بود و زمان آن فرا رسیده است که نقش چین در این زمینه مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید