227973

در آیین نکوداشت سالروز تأسیس ذوب آهن اصفهان عنوان شد:

۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد کشور حاصل ۵۶ سال تجربه ذوب آهن اصفهان

دنیای معدن: آیین نکوداشت پنجاه و ششمین سالروز تاسیس ذوب آهن اصفهان با شعار( ۵۶ سال افتخار،۵۰ سال تولید) با حضور حمزه وکیلی عضو هیأت مدیره هلدینگ صدرتامین، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه، آیت ا... رهبر رییس دفتر هماهنگی تبلیغات اسلامی شرکت، و جمعی از پیشگامان و مسئولین ذوب آهن اصفهان ۲۳ دی ماه در تالار آهن برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، منصوریزدی زاده ضمن تبریک پنجاه و ششمین سالروز تاسیس ذوب آهن اصفهان و گرامیداشت شهدای این مجتمع بزرگ صنعتی و بنیانگذاران آن گفت: ذوب آهن اصفهان قابلیت ها و توانمندی های بسیار بالایی دارد و انشاا... با تامین نهاده های تولید به جایگاه واقعی دست می یابد.

وی افزود : بحمدا... کوره بلند شماره یک ذوب آهن اصفهان به دست توانمند تلاشگران کارخانه و با زحمت شبانه روزی در مدار تولید قرار گرفت و ثمرات آن را شاهد بودیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: نوسات انرژی از جمله آب، برق، گاز، مواد اولیه و... در روند تولید کوره اختلالاتی را ایجاد می کرد اما ۱۳ درصد رشد تولید چدن در سال جاری رقم خورد.

این مقام مسئول در خصوص پروژه های در حال اجرای این شرکت خاطر نشان کرد: در حوزه آب، اجرای پروژه ساخت تصفیه خانه پساب به صورت BOT توسط شرکت مپنا در حال اجرا است، پروژه اکسیژن پلنت با ظرفیت ۲۵ هزار نرمال متر مکعب با بهبود شرایط در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد،کوره پاتیلی LF در جهت بالانس نسبی تولید فولاد و چدن در حال اجراست که امیدواریم در مسیر تسریع قرار بگیرد بنابراین چشم انداز خوبی برای ذوب آهن اصفهان متصور هستیم.

یزدی زاده اظهار داشت: تامین مواد اولیه چالشی است که گریبانگر صنایع فولادی کشور شده است و امیدواریم مسئولین وزارت صمت در این زمینه تصمیم جدی بگیرند تا نرخ تولید فولاد کشور دچار آسیب نشود و در ذوب آهن اصفهان تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا مانند ریل با کمترین محدودیت به ثمر بنشیند.

آیت ا... رهبر مسئول دفتر هماهنگی تبلیغات اسلامی هم در این مراسم با اشاره به اهمیت ذوب آهن اصفهان در توسعه صنعت کشور و اشتغال زایی گفت: این مجتمع عظیم صنعتی مادر صنعت فولاد کشور است و معادن کشور را راه اندازی کرد و نباید این چنین مورد بی مهری قرار می گرفت و معادن را جدا می کردند.

وی افزود: لازم است مسئولین به مشکلات این مادر مهربان صنعت کشور توجه بیشتر داشته باشند و برای حل مشکلات آن به ویژه مواد اولیه تصمیمات موثر بگیرند .

بهرام سبحانی مدیرعامل اسبق ذوب آهن اصفهان و رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران نیز ضمن تبریک سالروز تاسیس ذوب آهن و همچنین بهره برداری از مجتمع فولاد مبارکه گفت: هم اکنون تولید فولاد ایران حدود ۳۰ میلیون تن است در حالی که ظرفیت نصب شده آماده به کار آن بالای ۴۰ میلیون تن است که البته برخی از آنها جدیداً راه اندازی شده و تعدادی هم درگیر لجستیک و تامین مواد اولیه هستند. متاسفانه در تابستان سال جاری قطعی برق هم به عنوان یک چالش دیگر، تولید فولاد کشور را تحت تاثیر قرار داد و در زمستان هم قطعی گاز را شاهد هستیم.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان به نوعی در ایجاد این ظرفیت تولید نقش آفرین بوده است و توسعه صنعت فولاد کشور از مسیر ذوب آهن اصفهان محقق شده است که اشتغالزایی تنها یک مورد از دستاوردهای آن به شمار می رود.

این پیشگام صنعت فولاد کشور ادامه داد: به عنوان نمونه در هلدینگ میدکو سه شرکت فولاد سیرجان، فولاد زرند و فولاد بوتیای ایرانیان توسط مدیران ذوب آهنی اداره می شوند که این افتخار بزرگی به شمار می رود و افتخارآفرین دیگر هم دکتر طیب نیا بودند که هم اکنون سکاندار مجتمع فولاد مبارکه هستند.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران بیان کرد: تولید فولاد در خارج از فنس کارخانه برای ذوب آهن اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد تا بتواند از انرژی های مختلف مانند آب، مواد اولیه و ... بهره مند شود و سبد تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا را گسترش دهد.

حسین آذربایجانی قائم مقام اسبق مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این آیین گفت: این شرکت موفقیت های بسیاری در زمینه های گوناگون کسب کرده و از جمله آنها تولید ریل ملی است که از ۲۵ سال پیش در کارخانه مورد توجه قرار داشت و در دوره مدیریت عاملی مهندس یزدی زاده به دست توانمند تلاشگران این شرکت به ثمر نشست و کشور از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز شد.

وی افزود: انتظار افزایش تولید کمی و کیفی را در ذوب آهن اصفهان از مسئولین وقت داریم، البته در جریان کمبود مواد اولیه هستیم اما نیاز است برای این موضوع راهکار بلندمدت اندیشیده شود تا کارخانه بتواند با ظرفیت کامل تولید داشته باشد.

آذربایجانی به تشکیل انجمن پیشگامان ذوب آهن اشاره کرد و افزود: این انجمن به پیشنهاد مهندس صادقی به منظور بهره گیری از دانش و تجربه پیشگامان ذوب آهن پس از اخذ مجوزهای مورد نیاز تاسیس شد تا از این مسیر پیشگامان و مسئولین شرکت بتوانند در کنار یکدیگر برای تولید و توسعه ذوب آهن بزرگ برنامه ریزی نمایند.

این پیشگام ذوب آهنی گفت: انجمن حاضر برنامه های بسیاری را تدوین کرده است که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا همزمان شد و انشاا... با بهتر شدن شرایط این برنامه ها به مرحله اجرا می رسد.

ماشاا... سهراب نژاد مدیر عامل شرکت فولاد زرند ایرانیان و پیشگام ذوب آهنی نیز در این مراسم، وجود این شرکت را حاصل تلاش و جهاد پیشکسوتان دانست و گفت: ذوب آهن اصفهان ۵۶ سال به صنعت کشور خدمت کرده است و هزاران انسان از جای جای این مملکت آمدند و در این صنعت مقدس از جان مایه گذاشتند تا امروز هر کس در صنعت سخنی برای گفتن دارد یا ذوب آهنی است یا شاگرد یک ذوب آهنی محسوب می شود.

وی افزود: امروز فولاد زرند ایرانیان برادر کوچک تر ذوب آهن است و این صنایع همچنان با چالش سنگ آهن و زغال سنگ مواجه هستند. مسئولین باید کمک کنند تا این صنایع برای تامین مواد اولیه مشکل نداشته باشند. گفته می شود که ۲ میلیارد تن زغال سنگ در معادن کشور وجود دارد که برای بهره گیری از آن باید اقداماتی انجام شود تا صنایع کشور محتاج واردات زغال نباشند.

مدیر عامل شرکت فولاد زرند ایرانیان افزود: در خصوص سنگ آهن شرایط بدتری حاکم است و با وجود این که سنگ با عیار ۶۰ را تنها ذوب آهن اصفهان و فولاد زرند ایرانیان باید استفاده کنند اما تجار هم در خرید آن رقابت کنند که موجب افزایش قیمت شده و این تولید کنندگان آسیب می بینند .

سهراب نژاد گفت: وقتی سایر نهاده های تولید مانند گندله و کنسانتره برای تولید کنندگان سهمیه بندی شده است، چرا این کار برای سنگ آهن که زیر بنای همه آنهاست انجام نمی شود.

وی افزود: ذوب آهن سرچشمه زلال همه تلاش های بزرگان صنعت فولاد کشور است که عمرشان را در این کار صرف کردند که حق نیست با مشکل سنگ آهن مواجه باشد .

پخش فیلم مروری بر تاریخ تحولات ذوب آهن اصفهان، پخش موسیقی آتشکاران، ارائه گزارشی از فعالیت های انجمن پیشگامان ذوب آهن اصفهان، رونمایی از تمبر سالرو زتاسیس شرکت، رونمایی از انتشارات جدید روابط عمومی از جمله جلد چهارم کتاب زبان ذوب و مجموعه کتاب های تاریخ شفاهی و همچنین رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی ذوب ۲۴ از دیگر برنامه های جانبی این مراسم بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید