227950

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد:

ارزبری تولید فولاد به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر تن رسید

دنیای معدن- دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: با تلاش های انجام شده در راستای بومی سازی و ارتقای ساخت داخل، اکنون ارزبری هر تن فولاد تولیدی کشور به کمتر از ۱۰۰ دلار رسیده ات.

به گزارش دنیای معدن،«سید رسول خلیفه سلطانی» امروز (پنجشنبه) گفت: در سال های گذشته موضوع بومی سازی در صنایع به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است و این رویه در شرکت های بزرگ فولادساز کشور نیز با جدیت دنبال می شود.

وی بیان داشت: امروز هر تامین کننده ای که به شرکت های فولادی مراجعه کند، می تواند از نیازهای شرکت برای داخلی سازی مطلع شود و بر همین اساس، همه ساله از بودجه ارزی شرکت ها برای تامین مواد و تجهیزات خارجی کاسته شده و می شود.

این مقام صنفی یادآور شد: اکنون میزان ارزبری تولید هر تن فولاد از ۱۴۰ دلار در سال های گذشته، به کمتر از ۱۰۰ دلار رسیده است و این کاهش نیاز ارزی همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال همواره درصدی از وابستگی ارزی وجود خواهد داشت، زیرا بخشی از تجهیزات ابزار دقیق، الکتریکی، کنترل و اتوماسیون و همچنین برخی قطعات و تجهیزات های تک (با فناوری بالا) و کمپروسورهای با قدرت خاص وجود دارد که تولید آنها به دلیل مقیاس پایین اقتصادی نیست، هرچند شاید توان لازم برای ساخت داخل آنها نیز وجود داشته باشد.

خلیفه سلطانی تاکید کرد: در همین راستا، در برخی موارد بازار صادراتی نیز نیاز است تا بتوان در ساخت داخل برخی تجهیزات هزینه ها را کاهش داد.

وی گفت: بر این اساس نمی توان به طور مطلق ارزبری ها را کاهش داد و این رویه حتی در کشورهای پیشروی صنعتی نیز دیده می شود و این طور نیست که صفر تا ۱۰۰ تولید یک محصول در داخل همان کشور انجام شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: اکنون در همه بخش های زنجیره فولاد تلاش خوبی برای داخلی سازی یا تعمیق ساخت داخل در دو بخش قطعات و خطوط تولید انجام شده است.

وی ادامه داد: اکنون شاهد انجام داخلی سازی در خطوط تولید آهن اسفنجی با فناوری «میدرکس» و «پرد» و به تازگی خطوط تولید کنسانتره و گندله در برخی شرکت ها هستیم و حتی با حضور قوی بخش خصوصی، اقدامات خوبی برای تولید ماشین آلات معدنی مثل دامپتراک ها در حال انجام است.

خلیفه سلطانی اظهار داشت: داخلی سازی در قالب های مسی برای ریخته گری فولاد، گام بزرگی بوده که از سوی بعضی شرکت ها انجام شده و همچنین در زمینه فروآلیاژها مثل فروسیلیس، فرومنگنز، فرو مولیبدن و فروکروم با طرح هایی که تعریف شده، طی سال های آینده تعمیق داخلی سازی اتفاق خواهد افتاد.

تحریم ها، مشوق داخلی سازی

وی، تحریم ها را یکی از عوامل اصلی حرکت به سمت داخلی سازی برشمرد و افزود: افزایش نرخ ارز نیز سبب شد تا ساخت داخل برای تجهیزات و قطعات اقتصادی شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: صنعت فولاد هیچ گاه حتی در زمان دشوار تحریم های ظالمانه با مشکل لاینحل مواجه نبوده و توانسته هرکجا که نیاز بوده به تامین از داخل بپردازد.

وی در عین حال، بر لزوم تامین کیفیت مورد نیاز تجهیزات و محصولات داخلی سازی شده تاکید کرد و گفت: این مهم در قالب جشنواره ها، نمایشگاه ها و همایش های تخصصی فولادی، همچنین «سامانه جامع بومی سازی» به همه تولیدکنندگان اطلاع رسانی و کیفیت های مورد نیاز در تعامل شرکت ها با تامین کنندگان به اشتراک گذاشته می شود.

خلیفه سلطانی در عین حال تاکید کرد: باید بازار در اختیار بهترین شرکت ها و باکیفیت ترین تولیدات باشد تا بتوانند در کار خود تداوم داشته باشند و روز به روز بر حجم بازار خود بیافزایند.

وی بیان داشت: در سال های گذشته با راه اندازی سامانه جامع بومی سازی، کدهای کالایی با اطلاعات جامع در این سامانه ثبت شده است که در حقیقت نشان دهنده نیازمندی های تولیدکنندگان فولاد است و در ادامه، فضای رقابتی و کیفی تر شدن ساخت داخل محصولات و تجهیزات را به دنبال داشته است.

بهمن ماه، برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

این مقام صنفی به سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اشاره کرد که با رویکرد بومی سازی و توسعه تکنولوژی و در راستای بهره برداری حداکثری از توانمندی های داخلی زنجیره آهن و فولاد کشور از سنگ آهن تا محصول نهایی تعریف شده است.

وی بیان داشت: این رویداد بهمن ماه امسال با هدف کاهش نیاز ارزی در تامین قطعات و تجهیزات، دانش فنی و مهندسی و مواد مصرفی مورد نیاز از طریق ارائه فرصت های بومی سازی و ساخت داخل برگزار می شود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و شرکت های بزرگ فولادی و معدنی در آن مشارکت دارند.ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید