226337

تاثیر کرونا بر قیمت تیرآهن و فولاد

دنیای معدن: از آن جا که پاندمی کرونا در چندین سال اخیر بر صنایع مختلفی در سرتا سر جهان تاثیرات ناخوشایندی گذاشته است، در این مقاله بر آن شدیم که از تاثیر کرونا بر قیمت تیرآهن و فولاد نیز آگاه شویم. همان گونه که کما بیش همگی استحضار دارید، بیماری همه گیر کرونا باعث رکود در صنعت ساختمان سازی و بسیاری از پروژه های عمرانی و شهرسازی کل دنیا شد که در نتیجه آن میزان تقاضای تیرآهن و فولاد در همه نقط جهان کاهش پیدا کرد و به دنبال آن باعث نوسانات قیمت تیرآهن در سال های اخیر نیز گردید.

به گزارش دنیای معدن، طی دو تا سه سال اخیر شاهد کاهش تقاضای فولاد و تیرآهن در سطح جهانی بوده ایم. خریداران محصولات فولادی در زمان کرونا به دو دلیل اقدام به خرید و فروش تیرآهن و فولاد نکرده اند:

احتمال افت بیشتر قیمت ها در هفته ها و ماه های آینده

2- تردید نسبت به چشم انداز بازار پس از کرونا

متاسفانه پیامد های این بیماری به یک مساله غیر قابل پیش بینی مبدل گشته است و همه گیری این ویروس موجب شده که فعالیت های اقتصادی فراوانی به جز مواد غذایی و بهداشتی و دارویی تقریباً به حالت رکود در بیایند. در جدیدترین اخبار منتشره واحدهای تولیدی معروف و بزرگی خبر از تعطیلی موقت و یا کاهش شیفت تولیدی خود داده اند. زمینه اشتغال در چنین وضعیتی با چالش های بزرگی همراه شده است. این روند قطعاً به سازمان های دولتی و به دولت های مرکزی فشار آورده و دولت ها نیز جهت تامین بودجه های جاری خود، ناچار به حمایت کمتری از کارخانجات تولیدی و صنایع مادر خود، خواهند پرداخت. در نتیجه کارخانه های تولیدی نیز جهت رفع مشکل کمبود هزینه های ثابت خود اقدام به افزایش قیمت تیرآهن و محصولات فولادی خود خواهند نمود.

تاثیر کرونا بر قیمت تیرآهن و فولاد در سطح جهانی

طی سال های اخیر بحران کرونا بازار آهن را مانند بازارهای نفت و طلا در معرض خطرات گوناگونی قرار داد. تورم داخلی از یک سو و مشکلات جهانی از سوی دیگر، به شدت بر قیمت تیرآهن و نرخ تمام شده فولاد و دیگر آهن آلات تاثیر گذارد. در کنار این موارد، چین به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی پروفیل ها، تیرآهن ها، میلگردها، مواد اولیه برای تولید محصولات فلزی و فولادی به شدت تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است و تلاش می کند توازنی بین ظرفیت انبار و تولیدات خود ایجاد کند. طبق آمارهای انجمن آهن و فولاد چین، موجودی انبارهای فلزی چین دو برابر زمان مشابه در سال گذشته است و احتمال دارد این موضوع به کاهش قیمت ها کمک کند. از طرفی دیگر، پس از افت ناگهانی قیمت نفت، این تصور وجود دارد که ممکن است نوساناتی در قیمت آهن آلات، قیمت تیرآهن و فولاد نیز رخ بدهد.

به همراه بحران کرونا، عوامل گوناگون سیاسی نیز بر قیمت تیرآهن و فولاد اثر گذار بود. مثلاً در سال های اخیر، تا پیش از انتخابات آمریکا و روی کار آمدن آقای جو بایدن، هم زمان با افزایش نرخ دلار، قیمت تمامی ورق های فولادی مانند قیمت تیرآهن و میلگرد، به صورت تصاعدی بالا رفت. با مشخص شدن نتیجه انتخابات و پیروزی بایدن و نیز قرنطینه مجدد، رشد قیمت­ ها تقریباً متوقف شد. بنابراین شرایط سیاسی کشورهای چین و آمریکا نیز بر قیمت تیرآهن و فولاد اثر گذار است.

تاثیر کرونا بر قیمت تیرآهن و فولاد در بازار داخلی ایران

اگرچه اپیدمی کرونا در سال اول رکود اقتصادی شدیدی را بر صنعت و تجارت تحمیل کرد، اما پس از مدتی با پذیرش حضور کرونا و بازگشت مردم به زندگی روزانه تقاضای بازار تا حدودی افزایش پیدا کرد. علاوه ­بر بخش ساختمان سازی که از مشتریان اصلی محصولات آهن است، زیرساخت های گوناگون کشور نیز تحت تاثیر نوسانات قیمت تیرآهن و فولاد هستند. از جمله بخش های مربوط به جاده سازی، راه آهن، تونل سازی، تکمیل و ساخت ورزشگاه ها، ساخت هتل ها و پروژه های عمرانی و شهرسازی نیز به جمع مصرف کنندگان بازار آهن آلات باز خواهند گشت.

به علاوه، بعضی از تولید کنندگان داخلی آهن و فولاد، جز صادر کنندگان این محصولات نیز هستند و مشتریان جهانی دارند. در نتیجه امید است با آرام تر شدن بحران کرونا و نیاز بازارهای خارجی، صنعت داخلی تولید فولاد نیز تغییر مثبتی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید