224952

با تصویب هیات‌مدیره انجام شد

افزایش سرمایه ۶۲ درصدی جهان‌فولاد

دنیای‌معدن: شرکت جهان فولاد سیرجان برنامه افزایش سرمایه ۵/ ۶۲درصدی خود را به تصویب هیات مدیره رساند. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از مبلغ ۴۰هزار میلیارد ریال به ۶۵ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران (به میزان ۲۵ هزار میلیارد ریال معادل ۶۳درصد سرمایه کنونی) افزایش دهد. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی ‌فوق‌العاده است.

به گزارش دنیای معدن، افزایش سرمایه قبلی شرکت مربوط به سال گذشته بود که از مبلغ ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به رقم ۴۰ هزار میلیارد ریال اقدام شد. این افزایش سرمایه به سبب اصلاح ساختار مالی، جلوگیری از خروج وجه نقد برای تامین سرمایه در گردش و ارتقای توان تولید‌ی شرکت انجام شد و در اسفندماه سال ۹۹ نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

هدف شرکت جهان فولاد سیرجان از انجام افزایش سرمایه جدید، تامین مخارج سرمایه‌ای مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای است.

این شرکت برای تکمیل فاز ۲ احیای مستقیم شماره ۱ با ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۵۰هزار تن آهن اسفنجی در سال و طرح احداث مگامدول احیای مستقیم شماره ۲ با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، این افزایش سرمایه را انجام می‌دهد.

 تشریح جزئیات افزایش سرمایه پیشنهادی

در حالی که تولید فولاد به عنوان یکی از معیارهای صنعتی  بودن کشورها همواره مورد توجه دولت‌ها قرار داشته، انتظار می‌رود تولید این محصول استراتژیک در ایران به جایگاه قابل قبول خود برسد و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این زمینه هر چه زودتر اجرایی شود.

در حال حاضر چین با تولید نزدیک به یک میلیارد تن فولاد رتبه اول را در تولید این فلز اساسی در دنیا به خود اختصاص داده است. این در حالی است که تولید فولاد در ایران با وجود سابقه ۴۰ ساله، هنوز جایگاه واقعی خود را با توجه به ذخایر سنگ آهن و سایر مواد اولیه، زیرساخت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور در سطح جهانی و حتی تامین نیازهای داخلی پیدا نکرده است. با وجود این طی یک دهه گذشته در اثر توجه بیشتر متولیان بخش صنعت و معدن به توسعه زنجیره تولید فولاد کشور و سرمایه‌گذاری در این بخش روند تولید فولاد در کشور رشد صعودی به خود گرفته است.

رشد تولید فولاد در کشور تاثیر مناسبی بر رشد صنعتی کشور دارد. افزایش خوراک لازم برای واحدهای تولیدی فولاد نیز از نقش مهمی ‌در این زمینه برخوردار است. به این ترتیب افزایش سودآوری معادن سنگ‌آهن می‌تواند باعث جذب سرمایه‌های بیشتر در این بخش و در نتیجه رونق بیشتر صنایع معدنی کشور شود.

با توجه به زیرساخت‌ها و ذخایر موجود در ایران به ویژه برخورداری کشور از منابع بزرگ گاز طبیعی، تولید آهن اسفنجی بیش از هر جای دیگر دنیا، در ایران مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی که ایران بزرگ‌ترین تولید کننده آهن‌اسفنجی به روش احیای مستقیم با گاز طبیعی در دنیا است. آهن‌سازی طبق تعریف عبارت است از جداسازی آهن از سنگ و در واقع ابتدایی‌ترین و هزینه‌برترین مرحله تولید فولاد است.

یکی از روش‌های مهم آهن‌سازی روش احیای مستقیم است. احیای مستقیم شامل دسته‌ای از فرآیندها است که طی آنها سنگ‌آهن به شکل درشت دانه، کلوخه یا گندله  توسط عوامل احیاکننده گازی یا جامد در حا‌لت جامد احیا می‌شود. گاز طبیعی یا زغال غیر کک‌شو به عنوان عامل احیای منبع انرژی استفاده می‌شود. محصول جامد این فرآیند آهن‌اسفنجی است. هر چند آهن‌اسفنجی بخش کوچکی از تولید آهن جهان را تشکیل می‌دهد، اما اهمیت آن روز‌افزون است و همواره شاهد ظهور واحد‌های تولید آهن اسفنجی با ظرفیت‌های بالاتر هستیم. از آهن اسفنجی به عنوان قراضه در کوره‌های الکتریکی نیز استفاده می‌شود.

از آنجا که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن را داراست و سهامدار عمده جهان فولاد سیرجان به شمار می‌رود، اقدام به احداث و بهره‌برداری از صنایع پایین‌دستی سنگ آهن شامل کارخانه فرآوری و گندله‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون تن سالانه کرده است، مجاورت جهان فولاد سیرجان با این مجتمع سبب شده که منابع مهمی ‌در خصوص مواد اولیه در اختیار داشته باشد. در همین راستا جهان فولاد سیرجان یک کارخانه احیای مستقیم راه‌اندازی کرد و دو طرح احیای مستقیم شماره یک (با ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن) و مگامدول احیای مستقیم شماره ۲ (با ظرفیت یک میلیون  و۷۶۰ هزار تن) آهن اسفنجی در سال برای استفاده از گندله تولیدی از سوی گل گهر در دست اقدام دارد.

جهان فولاد برنامه دارد با پیشگیری  از روال یادشده، در آینده به یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد ایران و خاورمیانه تبدیل شود.

طرح‌های توسعه‌ای این شرکت دارای مزیت‌های نسبی نظیر مجاورت با بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده گندله در خاورمیانه، فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه از قبیل آب، برق و گاز، جاده و مجاورت با خط آهن سراسری ایران و دسترسی به نیروی متخصص به دلیل اجرای طرح در مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر است.

محصول تولیدی این واحد در کوتاه‌مدت قابل عرضه به خریداران داخلی است و در دراز‌مدت در واحد ذوب و ریخته‌گری که در آینده نزدیک احداث می‌شود، به مصرف می‌رسد.

 زمان بهره‌برداری از طرح‌ها

با فرض انجام افزایش سرمایه، بهره‌برداری آزمایشی (راه‌اندازی سرد) از پروژه فاز ۲ احیای مستقیم شماره ۱  با ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار تن، سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

همچنین زمان بهره‌برداری از طرح احداث مگا مدول احیای مستقیم شماره ۲ با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی ، ۱۴۰۴ برآورد شده است.

 نرخ شمش فولاد

با توجه به گزارش‌های ماهانه فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریورماه جهان فولاد سیرجان، مقدار و میانگین نرخ فروش شمش فولادی شرکت  در ۶ ماه اول  سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر با ۲۸۲ هزار و ۶۹۹تن، ۱۲۷ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۹۷۴ ریال بوده است. نرخ شمش فولاد در ۶ ماه پایانی سال ۱۴۰۰ برابر با میانگین نرخ هفتگی شمش فوب بندرعباس در ۲۶ هفته ابتدایی سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است که برابر با ۶۲۱ دلار بوده است. همچنین پیش‌بینی شده است نرخ شمش فولاد در فاصله زمانی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ به صورت خطی کاهش پیدا کند به طوری که از سال ۱۴۰۴ نرخ آن برابر با میانگین نرخ هفتگی شمش فوب بندرعباس در یک سال اخیر (حدود ۵۳۸ دلار بوده است) باشد.

با فرض اینکه میانگین نرخ دلار در ۶ ماه پایانی سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۴۶ هزار و ۸۷۴ ریال باشد، میانگین نرخ  فروش شمش فولاد این شرکت در ۶ ماه پایانی سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۵۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۳۹۵ ریال پیش‌بینی شده است. همچنین با توجه به قیمت پایانی معاملات محصولات  فولادی در بورس کالا و شرایط حاکم بر میزان عرضه و تقاضای این محصولات در سال‌های آتی در کشور و عملکرد واقعی شرکت در ۶ ماه نخست سال‌جاری، نرخ خرید هر تن گندله، آهن اسفنجی و میلگرد به ترتیب برابر با ۲۸ درصد، ۵۴ درصد و۶/ ۱۰۵درصد شمش فولاد درنظر گرفته شده است. بر این اساس، نرخ خرید هر تن گندله، آهن اسفنجی و میلگرد در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر با ۴۲ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۷۱  ر‌یال، ۸۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۱۹۳  ریال و ۱۶۱ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۱۱۶ ریال خواهد بود. این در حالی است که قیمت هر تن قراضه در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۱۹ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۶۸ ریال  و قیمت خرید هر تن فروآلیاژ (شامل فروسیلیس، فرومنگنز و فروسیلیکو منگنز) به طور میانگین برابر با ۳۹۳ میلیون و ۳۷هزار و ۹۴۱  ریال پیش‌بینی شده است.

مطابق پیش‌بینی‌ها درآمد فروش حاصل از سایر محصولات در سال ۱۴۰۰ بر مبنای عملکرد واقعی شرکت در دوره ۶ ماهه و برآورد شرکت بر مبنای گزارش تفسیری مدیریت برای نیمه نخست سال ۱۴۰۰، برای سال‌های بعد با رشد ۱۵درصدی محاسبه خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید