224787

در صورت افزایش سرمایه شرکت انجام می‌شود

اجرای دو طرح مگامدول احیا در فولاد سبزوار

دنیای معدن: براساس آمارهای منتج از سایت کدال درآمد شرکت پارس فولاد سبزوار در ۹ماه منتهی به شهریور امسال با افزایش ۱۵۲‌درصدی مواجه شد؛ این درحالی است که بهای تمام شده تولید آن نیز ۱۴۴درصد رشد را تجربه کرد. از سوی دیگر هزینه‌های فروش و سود خالص این شرکت نیز نسبت به مدت مشابه دوره سال گذشته به ترتیب ۱۸۰ و ۹۲‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش دنیای معدن، همچنین بر اساس آمارهای ارائه شده در کدال، سود هر سهم شرکت پارس فولاد سبزوار نسبت به سال قبل از کاهش ۵‌درصدی برخوردار است. به طوری که به میزان ۴هزار و ۸۳۶ریال سود برای هر سهم طی ۹ماه داشته در حالی که این رقم امسال ۵هزار و ۸۵۶ریال بوده است.

در ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰، تعداد ۶۰۰‌میلیون سهم معادل ۱۵‌درصد از سهام شرکت پارس فولاد سبزوار در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به قیمت هر سهم ۳۱‌هزار و ۲۵۰ ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با مجتبی شعبانی مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار در زمینه دلایل کاهش سود هر سهم و افزایش بهای تمام شده و... است.

 بر اساس آمارها سود هر سهم شرکت پارس فولاد سبزوارکاهش داشته است به نظر شما دلیل این موضوع را باید در کجا جست‌وجو کرد؟

سود هر سهم از تقسیم سود خالص به میانگین موزون هزینه سرمایه به دست می‌آید، از آنجا که در اردیبهشت ماه سال قبل افزایش سرمایه تحقق یافته است، از این رو میانگین موزون هزینه سرمایه ۹ ماهه امسال که در مخرج کسر واقع است از میانگین موزون هزینه سرمایه مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده، در نتیجه حاصل کسر(سود هر سهم) کاهش یافته است، به عبارتی اگر افزایش سرمایه در ابتدای دی ماه سال مالی قبل تحقق می‌یافت سود هر سهم امسال دو برابر سال قبل محاسبه می‌شد.

 با اوصاف ذکر شده بهای تمام شده به چه دلیل افزایش یافته است؟

مهم‌ترین عامل بهای تمام شده، ماده اولیه آن یعنی گندله است (۸۹درصد). میانگین نرخ خرید گندله در سال مالی قبل‌هزار و ۹۵۰ تومان بوده، در حالی که به دلیل بورسی شدن گندله، میانگین نرخ خرید آن در سال مالی جاری به ۳هزار و ۲۰۰تومان رسیده است.

 به نظر شما تا پایان سال حاشیه سود افزایش خواهد یافت؟

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری‌درصد یا نسبت حاشیه سود تغییری نخواهد کرد، بنابراین مبلغ حاشیه سود نسبت به ۹ماهه ۷۵۰‌میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 آیا برنامه منسجمی برای افزایش حاشیه سود دارید؟

این شرکت در بالاترین ظرفیت عملی قرار داشته، و نسبت به رقبا بالاترین ضریب حاشیه سود حسابداری و اقتصادی را دارد(سود نقدی بیشتر از سود تعهدی است و بالاترین کیفیت سود را دارد) که در نتیجه به کار‌گیری سیاست‌های به موقع برای جلو‌گیری از توقف تولید، عرضه به موقع در بورس و حداکثر استفاده از کشش قیمتی محصولات است، که در کنار کنترل هزینه‌ها حادث شده است.

هر چند شرکت قصد افزایش ظرفیت ۲۵‌درصدی با استفاده از تکنولوژی جدید تیوب ریفرمر را دارد اما این اقدام موجب افزایش حاشیه سود خواهد شد و همان‌طور که گفته شد به دلیل آنکه، قیمت تمام شده بیشترین تاثیر را از مصرف گندله می‌گیرد، افزایش تولید و فروش تاثیر چندانی بر‌درصد(نسبت) حاشیه سود ندارد.

به عبارت دیگر نسبت حاشیه سود بیشتر تابع نرخ خرید گندله و نرخ فروش آهن اسفنجی است.

 استقبال سهامداران در تاریخ عرضه چگونه بوده و آیا برنامه‌ای برای عرضه مجدد وجود دارد؟

این شرکت در تاریخ عرضه رکورددار بوده وبا عرضه ۶۰۰‌میلیون سهم و پذیرش ۳‌میلیون سهامدار، با استقبال بی‌نظیر سهامداران مواجه بوده است. تعهدات این شرکت برای عرضه شامل ۱۵درصد به عموم، ۳درصد سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۷درصد عرضه شامل سهام ترجیحی است که تاکنون فقط ۱۵‌درصد آن تحقق یافته و ۱۰‌درصد عرضه در تعهد سهامدار عمده باقی مانده است.

 آیا برنامه افزایش سرمایه‌دارید؟

شرکت پارس فولاد سبزوار دو طرح مگامدول احیا به ظرفیت یک‌ ‌میلیون و ۷۶۰هزار تن(آهن اسفنجی و هات بریکت) و ذوب به ظرفیت یک‌میلیون تن را در برنامه دارد.

اولین مرحله آن شامل راه‌اندازی طرح مگا مدول است که با سرمایه‌گذاری ۱۰‌هزار میلیارد تومانی، نیازمند افزایش سرمایه ۳هزار‌میلیارد تومانی طی سه مرحله (۳سال) به میزان ۸۵۰‌درصد افزایش سرمایه است.

این شرکت با مشارکت ۸۵‌درصدی شرکت اپال کانی پارس و سهم ۱۵‌درصدی ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) ایجادشده و ظرفیت تولید ۸۰۰‌هزار تن آهن اسفنجی و ۷۰‌هزار تن بریکت برای آن پیش‌بینی ‌‌شده است. امروز ما یکی از موفق‌‌ترین و سودآورترین شرکت‌ها با ۸۰۰‌هزار تن تولید آهن اسفنجی هستیم.

از سال ۹۶ فولاد سبزوار از سودآورترین شرکت‌های تولیدکننده آهن‌اسفنجی است و بیش از ۳‌میلیون تن تولید آهن اسفنجی داشته و به ۳۲ شرکت محصولاتش را ارسال کرده است. تمامی کارکنان فولاد سبزوار بومی هستند، این شرکت دارای چند حسن است: مواد اولیه‌‌ این شرکت وابسته به دلال و بازار نیست و این شرکت قرارداد ۲۰ ساله در جهت تامین ماده اولیه‌‌اش با شرکت اپال کانی پارس دارد، با دو خطوط ریلی‌‌ (۷۰‌درصد) و جاده‌‌ای ‌‌(۳۰‌درصد) انتقال مواد انجام می‌شود، این شرکت یک ریال تسهیلات بانکی ندارد و گردش سرمایه در این شرکت توسط سهامداران تامین می‌شود، شرکت در یک منطقه سوق‌‌الجیشی است.

هم اکنون در این شرکت برنامه‌‌ریزی برای اجرای دو طرح توسعه‌‌ای در فولاد سبزوار در دستور کار قرار دارد که یکی از این طرح‌‌ها ایجاد ظرفیت یک‌‌میلیون تنی تولید فولاد است و طرح دیگر نیز تولید ۵/  ۱‌میلیون تن بریکت گرم را شامل می‌شود. شرکت فولاد سبزوار تمام اعتبارنامه‌‌های محیط‌زیستی را دریافت کرده و از فاضلاب‌‌های صنعتی مناسبی برخوردار است و از لحاظ تامین منابع آبی هیچ مشکلی ندارد.

همچنین برنامه‌‌ریزی برای ایجاد بزرگ‌ترین فیلتراسیون آب باطله در فولاد سبزوار صورت گرفته است و قرارداد این طرح منعقدشده و قابلیت بازیافت ۷۰‌درصدی آب مصرفی در این کارخانه وجود دارد.

شرکت فولاد سبزوار با ۴۰۰‌‌میلیارد تومان سرمایه ثبتی قیمت‌گذاری شده است. و میزان سود شرکت پارس فولاد سبزوار هم اکنون ۲‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان برای سال مالی ۳۰ آذرماه سال‌جاری اعلام شده است.

 آینده سهام فولادی‌ها را در بورس چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

از دو سال گذشته، نگاه به صنعت فولاد و فلزات اساسی تغییر کرده، در گذشته به دلیل اینکه، سهام اغلب شرکت‌های فولادی حقوقی‌محور بود، از این رو اغلب سهامداران حقیقی به سراغ این شرکت‌ها نمی‌رفتند. اما رشد خوب، عملکرد مطلوب و روان بودن معاملاتشان، موجب شد تا نگاه افراد حقیقی بازار سرمایه نیز به سمت سهام این شرکت‌ها تغییر پیدا کند.

پیش‌بینی می‌شود با ثبات قیمت‌های جهانی فلزات، و ارزآوری قابل قبول این صنعت در شرایط تحریم، وضعیت بازدهی سهام فولاد، در آینده بهتر و به نفع سهامدار باشد.

شرکت پارس فولاد سبزوار، به عنوان یکی از ۸ طرح فولادی و استانی کشور، براساس مطالعات امکان‌‌سنجی در استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۵ شکل گرفته و در منطقه‌ای به نام جوین و در محلی با مساحتی بیش از ۲۳۰ هکتار واقع در کیلومتر ۵۰ جاده سبزوار-اسفراین قرار دارد.  این طرح استانی، براساس مصوبه شورای اقتصاد در ۲۱ تیرماه ۱۳۸۵ و ماموریت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص طرح جامع تولید فولاد در برنامه چهارم توسعه و به استناد بند ۶ ماده ۳ قانون برنامه و بودجه نسبت به سرمایه‌گذاری جهت ایجاد ظرفیت تولید۶/ ۴‌میلیون تن فولاد در سال در قالب طرح‌‌های استانی شکل گرفته است.

بر این اساس، جمعا معادل ۱۵‌درصد از سهام شرکت پارس فولاد سبزوار با (نماد فسبزوار) به قیمت هر سهم ۳۱‌هزار و ۲۵۰ ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد.

بنابراین در عرضه اولیه سهام شرکت پارس فولاد سبزوار با (نماد فسبزوار) بیش از ۲میلیون و ۹۵۶‌هزار و ۸۴۲ کد معاملاتی شرکت کردند و حدود ۲۲۵ سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید