224517

مخالفت انجمن نوردکاران فولادی ایران با شیوه نامه جدید فولاد

دنیای معدن: با توجه به اینکه در طرح شیوه نامه جدید فولاد منافع همه تولیدکنندگان زنجیره دیده نشده ، انجمن نوردکاران فولادی ایران مراتب اعتراض خود را نسبت به این شیوه نامه اعلام می کند.

به گزارش دنیای معدن، طبق اعلام انجمن نوردکاران فولادی ایران در شرایطی که وابستگی صنعت فولاد به واردات کمتر از 10 درصد است مبنای قیمت گذاری شمش فولاد دلاری است این در حالیست که مارجین قیمتی شمش با محصولات پایین دستی نظیر میلگرد ، نبشی ، ناودانی و تیرآهن بسیار کمتر از حدی است که بار ها و بار ها در وزارت صمت مورد تایید قرار گرفته و به هیچ عنوان هزینه های تولید بخش نورد را پوشش را نمیدهد از سویی در این طرح فولاد سازان بیشتر به گران فروشی تشویق شده اند و محدودیت و ممنوعیت را برای ارزان فروختن شمش با نرخ کمتر از 95 درصد فوب صادراتی،تعیین کرده اند.

 این طرح همچنین برای تحت فشار قراردادن واحد های نوردی ، فولادسازان محصولات خود را به صورت پیش فروش شش ماهه در بورس کالا عرضه می کنند و ده درصد مبلغ را به صورت پیش پرداخت دریافت می کنند این اتفاق در شرایطی افتاده که همواره واحد های پایین دستی کمبود نقدینگی داشته و معمولا صنایع پایین دست محصولات خود را به صورت اعتباری خرید می کنند و در این طرح باید برای آنها فروش اعتباری در نظر گرفته می شد نه اینکه وجه کالایی که هنوز تحویل نگرفته اند را پیش پرداخت کنند و تسویه آن نیز با نرخ روز تعیین شده است .

 چه تولیدکننده ای در ایران با توجه به شرایط تحریمی می تواند کالایی را که هنوز تولید و دریافت نکرده ، بخشی از  وجه آن را پرداخت و مابقی را نیز با قیمت روز خریداری کند . این شرایط برای این پیچیده در نظر گرفته شده تا نوردکاران از خرید به صورت پریمیوم باز بمانند و فولاد سازان بهانه ای برای فولاد خام صادرات پیدا کنند.

 نکته مهم اینکه برای تدوین شیوه نامه جدید باز هم نظر تشکل ها و انجمن های ذی نفع اخذ نشده و لذا با توجه به اعتراض های مکرر انجمن نوردکاران فولادی ایران به این طرح وزارت صمت وعده بازنگری را داده لذا به اعضای انجمن نوردکاران فولادی ایران توصیه می شود تا روشن شدن ابعاد فروش شمش به صورت پرمیوم مدت داراز خرید های هیجانی پرهیز کنند.

 

میلگرد

دیدگاهتان را بنویسید