224154

آنچه صادرات فولاد ایران را تهدید می کند؛ بیان مشکلات و ارائه راهکارها

دنیای معدن: هشتمین کنفرانس استیل پرایس نهم آبان ماه 1400 با موضوع «فولاد، مواد اولیه و چالش های پیش رو» با نگاهی ویژه به داینامیک صادرات و بازارهای جدید با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو و مدیران عامل شرکت های بزرگ معدنی و فولادی و تجار و کارشناسان بازار در هتل المپیک تهران برگزار شد.

هشتمین کنفرانس استیل پرایس فرصتی فراهم کرد تا مسوولات وزارت صمت و همچنین کارشناسان خبره بخش معدن و صنایع معدنی کشور گرد هم آمده و پیرامون مهمترین چالش ها و مشکلات مبتلابه این بخش به بحث و تبادل نظر بپردازند.

آنچه اما از فحوای کلان اکثر سخنرانان این همایش بین المللی قابل استخراج بود، نگرانی از اتفاقات منطقه و از دست رفتن بازارهای صادراتی فولاد ایران بود. اتفاقاتی که اگر دیر بجنبیم زحمات چند دهه کشور در توسعه تولید و صادرات را بی ثمر خواهد کرد.

کارشناسان همچنین خواستار شناسایی سریع بازارهای جدید صادراتی هم زمان با توسعه فولاد کشور شدند و ضمن تاکید بر توسعه اکتشافات سنگ آهن در کشور، توسعه تکنولوژی های نوین فرآوری سنگ آهن هماتیت را خواستار شدند.

برپایه این گزارش، در این همایش یک روزه که توسط گروه استیل پرایس برگزار شد به موضوعات مهمی اشاره شد. از جمله این موارد خطر توسعه شبکه گاز رسانی از طریق خط لوله «تاپی» بود که گاز را از ترکمنستان و از طریق افغانستان (ترانس افغانستان) به پاکستان و هندوستان می رساند و تهدیدی بزرگ برای صنعت فولاد کشور محسوب می شود.

به اعتقاد کارشناسان، با استفاده از شبکه گاز فوق، هر دو کشور پاکستان و به ویژه هندوستان طرح های توسعه ای بزرگی در صنعت فولادشان خواهند داشت و در افق 31-2030 هند قرار است به تولید قطعی 300 میلیون تن فولاد برسد. پاکستان نیز دو طرح جدید فولادسازی برای تولید بریکت گرم دارد که منتظر فعال شدن شبکه گاز فوق است. دولت طالبان تضمین امنیت این خط لوله را طی قراردادی جدید تضمین کرده است.

خطر دوم و بزرگتر که در این همایش یک روزه به آن تاکید شد، تصویب و تامین اعتبار سه میلیارد دلاری خط لوله گاز «دولفین» بود که گاز را از قطر به عمان و از طریق امارات متحده عربی منتقل می کند. این خط لوله سه ساله تکمیل می شود و به عمان امکان می دهد تا در افق 2030 به ظرفیت تولید 25 میلیون تن فولاد برسد که بازار صادراتی فولاد ایران را به شدت تهدید خواهد کرد.

خبرگان بخش معدن و صنایع معدنی در این کنفرانس بر شناسایی سریع بازارهای جدید صادراتی هم زمان با توسعه فولاد کشور تاکید کردند و گفتند: با توجه به اتمام ذخایر سنگ آهن تا کمتر از 20 سال بعد از افق 1404، ضمن حفظ اصل توسعه اکتشافات جدید، باید از هم اکنون نسبت به توسعه تکنولوژی های نوین فرآوری سنگ آهن هماتیت از طریق مگنتایزینگ و روستینگ که نسل دوم آن هم اکنون بومی سازی شده است، اقدام کرد.

همچنین توسعه دو بندر استراتژیک ایران با هدف واردات مواد اولیه، یکی دیگر از مباحث کارشناسی مطرح در این کنفرانس بود. این دو بندر شامل طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از ظرفیت فعلی (که قابلیت پهلوگیری کشتی های «پاناماکس» 80 هزار تنی را دارد) به ظرفیت حدود 2 برابری (150 الی 170 هزار تن) برای پهلوگیری کشتی های «کیپ سایز» و همچنین تاسیس بندر جدیدی در جزیره قشم به علت آبخور بالا و همچنین دسترسی به ذخایر استراتژیک گاز در این جزیره است.

برپایه این گزارش، استفاده از تکنولوژی ها و ماشین آلات نوین برای استخراج معادن زیرزمینی کشور و توسعه فرو آلیاژها و تدوین استانداردهای مدرن به طور هم زمان با توسعه صنعت فولاد کشور، دیگر مسائل اساسی بود که در سلسله مباحث کارشناسی هشتمین کنفرانس استیل پرایس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید