222599

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرد؛

تداوم چالش ذوب آهن در تامین سنگ آهن

دنیای معدن: معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین مشکل و کمبود ذوب آهن در تامین سنگ آهن ریزدانه و درشت دانه است، گفت: این شرکت برای تامین میلگرد و انواع تیرآهن برای سیاست ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال مشکلی ندارد.

به گزارش دنیای معدن، مهرداد تولائیان در گفت وگویی درباره سیاست جدید دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و اعلام آمادگی ذوب آهن، اظهار کرد: برای ساخت ساختمان دو روش وجود دارد؛ یکی ساخت از طریق سازه های بتنی که در این شرایط ذوب آهن می تواند تامین کننده میلگرد باشد، در روشی دیگر ساختمان سازی براساس اسکلت فلزی است که از تیرآهن های H و سایر پروفیل ها استفاده می شود.

وی با بیان اینکه ذوب آهن در تولید میلگردهای ساختمانی محدودیتی ندارد و می تواند نیازهای ساختمان هایی که در این برنامه است را تامین کند، افزود: از سوی دیگر ذوب آهن در تامین و تولید انواع پروفیل و تیرآهن ها هیچ مشکلی ندارد و می تواند مصالح مورد نیاز ساختمان ها را در هر دو مدل ساخت تامین کند.

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در چند سال و به خصوص چند ماه گذشته بازار داخلی کاملا در رکود به سر می برد، گفت: به دلیل اینکه پروژه های عمرانی در چند سال گذشته کمتر اجرایی شده میلگرد و تیرآهن در داخل کشور مصارف بالایی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت داخلی کشور به خصوص در شاخه میلگرد که تولیدکنندگان زیادی دارد، بالا است، افزود: همچنین ذوب آهن و تعداد محدودی از کارخانجات تولیدکننده تیرآهن هستند، اما باید توجه داشت امروز بازار داخل دچار خلاء است که این چالش با تعریف چنین پروژه هایی همچون ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، پُر می شود.

تولائیان تاکید کرد: به طور قطع تولیدکنندگان زمانی متوجه شوند تقاضا در بازار داخل وجود دارد، تمرکز و اولویت خود را برای تامین نیاز داخل می گذارند و در این زمینه برنامه ریزی می کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر عرضه و تقاضا در بازار داخل متعادل شود، همپای آن شرایط بازار فولاد در داخل کشور تثبیت می شود، تصریح کرد: برای تولیدکنندگان انواع پروفیل همچون ذوب آهن، اگر ساخت و ساز ساختمان در کشور رونق پیدا کند، طبیعتا این ظرفیت برای تامین نیاز داخل کشور وجود دارد، اما امروز به دلیل رکود بازار ساخت و ساز مسکن و پروژه های عمرانی بیشتر تولیدکنندگان تمرکز خود را بر روی سایر محصولات و صادرات گذاشته اند.

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان اما تامین مواد اولیه را بزرگترین چالش و مشکل صنایع فولادی کشور از جمله ذوب آهن دانست و گفت: در تولید کارخانجات بزرگ همچون ذوب آهن پایداری و یکنواختی تولید بسیار حایز اهمیت است، هر چند در چند سال گذشته با کمبود مواد اولیه درگیر بوده ایم، اما به این معنا نیست که تولید را متوقف کنیم.

وی تصریح کرد: ذوب آهن به عنوان یکی از کارخانجات بزرگ کشور با نقش مهم در اشتغال، درآمدهای ارزی و ...، انتظار دارد حمایت های دولتی از این شرکت به خصوص در بحث اختصاص سهمیه مواد اولیه صورت بگیرد که این می تواند ذوب آهن را از چالش های اولیه دور کند.

تولائیان با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین مشکل و کمبود ذوب آهن در تامین سنگ آهن ریزدانه و درشت دانه است، اظهار کرد: هر چند این شرکت با نوساناتی در بحث زغال مواجه است، اما به دلیل اینکه عمده مصرف کننده زغال در کشور ذوب آهن است، تامین این محصول قابل مدیریت است.

وی در خصوص وعده دولت در تامین سنگ آهن برای ذوب آهن، گفت: اگرچه دولت در برهه ای از زمان تخصیص یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ آهن را برای ذوب آهن اجرا کرد، اما دیگر این قرارداد را تمدید نکرد، با این وجود این شرکت با وجود تغییرات دولت و وزارتخانه، در حال رایزنی با وزارت صمت است تا دوباره سهمیه سنگ آهن به ذوب آهن تخصیص یابد.ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید