221393

کاهش ۱۵ درصدی تولید در فولاد اسفراین، نیمه اول امسال

دنیای معدن - معاون تولید مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت: حجم تولید محصول در مجتمع صنعتی فولاد اسفراین طی نیمه اول امسال به علت قطعی برق و متوقف شدن فعالیت ۲۰ روزه سالن ذوب ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش دنیای معدن،کوروش خیرخواه، معاون تولید مجتمع صنعتی فولاد اسفراین درباره سوخت های مجتمع صنعتی فولاد اسفراین اظهار کرد: در سالن ذوب این مجتمع صنعتی عمده سوخت مصرفی انرژی برق و بخشی نیز گاز و در سالن پرس این مجتمع صنعتی عمده سوخت مصرفی آن گاز است که البته در آن انرژی برق نیز مصرف می شود.

خیرخواه گفت: در هنگام قطعی برق هیچ سوخت جایگزینی وجود ندارد و در هنگام قطعی گاز نیز تنها سوخت جایگزین آن گازوئیل است که مخازن ذخیره این سوخت جایگزین فقط توانایی پاسخگویی به 25 درصد از خط تولید این مجتمع صنعتی را دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان صمت استان همچنین فرمانداری این شهرستان نسبت به ذخیره سازی سوخت های جایگزین در واحدهای صنعتی این شهرستان به علت احتمال قطعی گاز و برق در نیمه دوم امسال را اطلاع رسانی کرده اند، اعلام کرد: این مجتمع تا به کنون 500 هزار لیتر سوخت جایگزین را ذخیره سازی کرده که این مقدار سوخت ذخیره شده فقط تا یک ماه را پاسخگو است.

معاون تولید مجتمع صنعتی فولاد اسفراین افزود: البته ذخیره سازی 500 هزار لیتر دیگر از سوخت گازوئیل نیز در دستور کار است که به مرور انجام خواهد شد.

وی در ادامه با یادآوری اتفاق قطعی گاز در زمستان سال گذشته و قطعی برق در نیمه اول امسال، اعلام کرد: در زمستان سال گذشته با قطعی گاز فعالیت سالن ذوب این مجتمع ت یک ماه متوقف شد.

خیرخواه افزود: در عین حال، کارخانجات تامین مواد اولیه این مجتمع صنعتی در کشور نیز به علت قطعی گاز نتوانستند به موقع مواد اولیه را تحویل دهند و در نهایت این مجتمع صنعتی با کاهش تولید مواجه شد.

وی تصریح کرد: در نیمه اول امسال نیز سالن ذوب این کارخانه به علت قطعی برق در حدود 20 روز متوقف شد و 16 هزار تن از تولید خط تولید این سالن کاهش یافت.

معاون تولید مجتمع صنعتی فولاد اسفراین افزود: در مجموع، طی نیمه اول امسال 15 تا 20 درصد از میزان تولید این مجتمع صنعتی به علت قطعی برق کاهش یافت.

وی عنوان کرد: این در حالی است که محصولات تولیدی (قطعات یدکی) این مجتمع صنعتی مادر سفارشات صنایع زیربنایی و نیروگاهی کشور هستند که هیچگاه نباید برق و گاز این مجتمع قطع شود.

خیرخواه خاطر نشان کرد: درصورتیکه قطعی برق و گاز در نیمه دوم امسال رخ دهد، این کارخانه مجبور می شود که پاسخگویی به سفارشات واحدهای صنعتی بزرگ کشور را در اولویت قرار دهد و سایر سفارشات را با تاخیر تحویل دهد همچنین امکان پذیرش سفارشات جدید تا رفع مشکل قطعی انرژی ها را ندارد.

وی در بخش دیگری از سخن خود، درباره تامین برق پایدار این مجتمع صنعتی نیز اظهار کرد: دولت برای تامین برق پایدار در شبکه سراسری سرمایه گذاری کند.

با این وجود، معاون تولید مجتمع صنعتی فولاد اسفراین یادآور شد: اخیرا رویکرد احداث نیروگاه های برق در مجتمع های صنعتی کشور برای تامین برق این مجتمع ها به عنوان راهکار بلند مدت مطرح شده است که البته تحقق این راهکار به انجام سرمایه گذاری مالی بسیار زیاد همچنین وجود زیرساخت هایی مهم شامل وجود آب کافی و گاز پایدار نیازمند است.

وی با بیان اینکه مصرف برق این مجتمع صنعتی 55 مگاوات بر ساعت است، گفت: خراسان شمالی برای احداث چنین نیروگاه هایی به منظور تامین برق مجتمع های صنعتی موجود در استان از زیرساخت لازم برخوردار نیست.

خیرخواه افزود: خراسان شمالی با افت فشار گاز مواجه است.

وی همچنین تصریح کرد: تولید برق، امری تخصصی است و تولید این انرژی باید به صنعت تخصصی برق واگذار شود.

معاون تولید مجتمع صنعتی فولاد اسفراین یادآورشد: پیشنهاد شده است که برق مجتمع های صنعتی از بورس خریداری شود که دولت باید این پیشنهاد را برای عبور از بحران قطعی برق ارزیابی کند.

خیرخواه در خاتمه تصریح کرد: به طور کلی بر روی توسعه صنعت برق کشور باید سرمایه گذاری شود تا پاسخگوی تامین برق لازم کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید