221392

مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو با دنیای معدن مطرح کرد:

پیشبرد اهداف معدنی فولاد مبارکه برای تامین خوراک

دنیای معدن-محبوبه ناطق: مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه اصفهان از اقدامات فولاد مبارکه در جهت تأمین سنگ آهن مورد نیاز و اکتشافات خبر داد و گفت پیش‌بینی می کنیم امسال یک میلیون و 600 هزار تن سنگ آهن تأمین ظرفیت داشته باشیم.

به رغم اینکه معادن بزرگ سنگ آهن کشور ما طبق قانون قرار نبود کارخانه فولاد داشته باشند در برهه‌ای کوتاه در دولت نهم توانستند به صورت موردی مجوز احداث کارخانه فولاد هم بگیرند و به جرگه فولادسازان بپیوندند.

این اتفاق تهدیدی برای فولادسازان بزرگ ما مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن و خوزستان بود که تامین خوراک کارخانه‌شان را در محاق می‌دیدند. فولاد مبارکه نیز به عنوان بزرگترین فولادساز کشور به اولین حلقه این زنجیره یعنی اکتشافات دست یازید تا هیچ کدام از حلقه‌های زنجیره فولاد به تهدید آینده تولید این مجموعه بزرگ صنعتی تبدیل نشوند. در سال‌های اخیر تلاش فولاد مبارکه و رایزنی‌ها و مشارکت‌های جدی در سرمایه‌گذاری سنگین مورد نیاز اکتشاف تفصیلی که در حیطه وظایف دولت می‌باشد، منجر به اتفاقاتی در این حوزه شد که مصطفی فقری مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه اصفهان آن را تشریح کرد.


فقری در این باره به خبرنگار دنیای معدن گفت: اقدامات اکتشافی فولاد مبارکه در محدوده‌های مختلفی مثل کرمان، یزد و حتی سنگان به موازات هم دارد پیش می‌رود و در مناطقی در مراحل اولیه اکتشاف قرار دارد و در مناطقی مراحل پایانی کار را می‌گذراند.


مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه اصفهان افزود: اکتشافات مستقیم ما در یکی از معادن از دو ماه دیگر شروع می‌شود اما در هیچ منطقه‌ای هنوز باطله‌برداری شروع نشده است. در حقیقت به محض تکمیل داده‌های اکتشافی وارد مرحله استخراج می‌شویم.


وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که امسال 1میلیون و600هزار تن سنگ آهن چه از معادن خودمان چه به صورت خرید از دیگر معادن تامین سنگ داشته باشیم اظهار داشت: از آنجا که تعدادی از محدوده‌های معدنی هنوز به طور کامل در اختیار ما قرار نگرفته و فلا در حال انجام کارهای اکتشافی‌اش را هستیم، به محض تعیین ذخیره از سوی ما، قرارداد مابین ما و مالک معدن نهایی می‌شود و تا آن زمان نمی‌توانیم اطلاعات مشخص‌تری اعلام کنیم.


فقری در ادامه تصریح کرد: کارهای اکتشافی‌ یک محدوده‌ معدنی سنگ آهن در انارک یزد که پروانه اکتشافش به نام فولاد مبارکه است درحال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به مرحله استخراج برسد.


وی عنوان کرد: فولاد مبارکه در سنگان معدن نداشت و تنها یک مجوز تامین خوراک توسط دولت برای کارخانه 5 میلیون تنی کنسانتره و کارخانه 5 میلیون تنی گندله صادر شد. از طرفی اجازه اکتشاف یا استخراج در این منطقه به ما داده نشد همه کارها را دولت انجام می‌دهد و فقط به کارخانه‌های ما خوراک می‌دهد و درصدی از شمش خوزستان هم از ما می‌گیرد ولی این نگرانی وجود دارد که تامین خوراک ادامه‌دار خواهد بود یا نه.


فقری افزود: گفتنی است پیگیر معادن کوچک سنگ آهن در سنگان هستیم و نتایج آن هم تا چند وقت دیگر مشخص می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید