221327

شمش فولاد از سقوط قیمت فاصله گرفت

دنیای معدن -ارزیابی فاکتورها و پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی در ابتدای این هفته نشان می‌دهد: قیمت شمش فولاد از روند نزولی قیمتی خود در حال دور شدن است و قیمت‌ها کم کم به سمت نقطه ثابت و تعادلی خود خواهند رسید.

به گزارش دنیای معدن، در ابتدای این هفته شاهدیم قیمت شمش فولاد در بازارهای منطقه تقریبا روند مساعدتری نسبت به هفته‌های پیش داشته و در برخی موارد با افزایش قیمت نیز همراه شده است. برای مثال قیمت شمش فولاد در بازار آسیا از ۶۹۸ دلار هفته گذشته با رشد ۱۵ دلاری قیمت روبرو شده و به ۷۱۳ دلار بر هر تن رسیده است. در بازار ترکیه نیز شاهد ثبات قیمتی برای شمش فولاد هستیم و می‌بینیم که نرخ این محصول در عدد ۶۲۳ دلار برهرتن ثابت باقی مانده است. اما در بازار دریای سیاه ریزش ۲ دلاری قیمت برای شمش فولاد به ثبت رسیده و از ۷۱۵ دلار به ۷۱۳ دلار بر هر تن رسیده است. شمش فولاد در بازار داخلی چین نیز از ۷۱۵ دلار به ۷۱۷ دلار بر هر تن رسیده و ۲ دلار افزایش قیمت داشته است.

میلگرد نیز تقریبا روند روبه ثبات هفته‌های گذشته خود را ادامه داده است. به این صورت که نرخ میلگرد در بازارهای حوزه وارداتی خلیج فارس، وارداتی جنوب شرق آسیا، بازار صادراتی ترکیه و بازار صادراتی روسیه به ترتیب در اعداد ۶۵۲ دلار، ۷۶۵ دلار، ۶۷۵ دلار و ۶۹۸ دلار بر هر تن ثابت باقی مانده اند.

اما در خصوص مفتول شرایط کمی متفاوت است و شاهد ریزش قیمتی در بازار صادراتی ترکیه هستیم. به این صورت که مفتول صادراتی ترکیه با ریزش ۵ دلاری قیمت از ۷۸۰ دلار به ۷۷۵ دلار بر هر تن رسیده است؛ اما در بازارهای صادراتی چین و اکراین در عدد ۸۵۵ دلار بر هر تن ثابت باقی مانده است.

در مجموع می‌توان گفت، روند روبه ثبات به وجود آمده در بازار فولاد و محصولات نوردی همچون میلگرد و مفتول نشان می‌دهد قیمت‌ها به نقطه تعادلی رسیده اند و تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات می‌توانند برنامه ریزی‌های خود را برای تولید و صادرات محصولاتشان انجام دهند. در این میان ایران نیز به عنوان یکی از تولید کنندگان محصولات فولادی می‌تواند ضمن برنامه ریزی دقیق در جهت صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید