221203

به بهانه برگزاری بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای؛

چین، اثرگذارترین عضو سازمان همکاری شانگهای

دنیای معدن - چین به عنوان قدرت دوم اقتصادی جهان، عضو دائم شورای امنیت و پرجمعیت ترین کشور دنیا از بنیانگذاران اصلی سازمان همکاری شانگهای است و همراه روسیه در مناسبات اصلی و مهم این سازمان نقش زیادی دارد.

معادن و منابع زیر زمینی

چین معادن فراوانی دارد، میزان ذخایر کشف شده معادن چین ۱۲ درصد ذخایر جهان را تشکیل می دهد و در مقام سوم جهان قرار دارد. تا کنون، ۱۷۱ نوع ماده معدنی در چین کشف شده که میزان دقیق ذخایر ۱۵۸ نوع از میان آنها مشخص شده است. چین جزو تعداد قلیلی از کشورها است که ذخایر معادن فراوان با انواع کامل دارد. از میان ۴۵ نوع عمده معادن چین میزان ۲۵ نوع در سه مقام اول جهان قرار دارد. میزان ذخایر تولیوم، گچ، وانادیم، تیتان، تانتال، تنگستن، کربن و غیره در جهان بیشترین است.

ذغال سنگ، نفت و گاز، فلزات سیاه و رنگی عمده ترین منابع معدنی چین هستند و این کشور بزرگترین دارنده منابع ذغال سنگ جهان است. ذخایر کشف شده چین به ۱۰۰۰ میلیارد تن می رسد و عمدتا در شمال و شمال غرب چین وجود دارد.

میدان های نفت و گاز چین عمدتا در شمال غرب چین وجود دارند. همچنین شمال شرق، شمال و فلات قاره در آب های جنوب شرقی چین نیز ذخایر فراوان نفت و گاز دارند. افزون بر این ۶۰۰ میدان نفتی و ۱۷۰ میدان گاز طبیعی در چین شناسائی شده است که میزان ذخایر آنها به ترتیب به ۸۵/۱۹ میلیارد تن و ۲ هزار میلیارد متر مکعب می رسد و در مقام های نهم و بیستم جهان قرار دارد. اکنون چین شش میدان نفت و گاز دارد.

انواع فلزات سیاه عمده چین آهن، منگنز، وانادیم و تیتان را شامل می شود که از میان آنها ذخایر معادن آهن به ۵۰ میلیارد تن می رسد و عمدتا در استان های "لیائو نینگ"، "هه بی"، "شان سی" و "سی چوان"وجود دارد.

چین انواع فلزات رنگی شناسائی شده در جهان را در اختیار دارد. چین ۸۰ در صد معادن تولیوم و۴۰ در صد معادن انتیمون جهان را دارد و میزان تنگستن آن چهار برابر مجموع این نوع معادن در کشورهای دیگر است.

اقتصاد

اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹ از نظر تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان بود و در سال ۲۰۱۷ توانست رتبه نخست از نظر تولید ناخالص داخلی بر پایه برابری قدرت خرید را در میان همه کشورهای دنیا به دست آورد. چین پرسرعت ترین اقتصاد بزرگ دنیا است به این شکل که در طول ۳۰ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

چین بیشترین دارایی بخش بانکی به ارزش ۴۰ تریلیون دلار (۲۶۸٫۷۶ تریلیون یوآن) و ۲۷٫۳۹ تریلیون سپرده را در اختیار دارد. این کشور چهارمین مرکز جذب سرمایه گذاری خارجی و یازدهمین کشور سرمایه گذار مستقیم خارجی در کشورهای دیگر است. چین دومین کشور دنیا از لحاظ شمار میلیاردرها است به طوری که مجموع ثروت آنها به ۹۹۶ میلیارد دلار می رسد. چین عظیم ترین ذخیره ارزی خارجی به مبلغ ۳٫۱ تریلیون دلار را در اختیار دارد.

چین بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده کالا به جهان است. همچنین این کشور پرشتاب ترین بازار مصرف و دومین کشور واردکننده دنیا است. چین طی سال های گذشته به طور روزافزون در سازمان ها و پیمان های بیشتری عضویت و مشارکت داشته است. این کشور در سال ۲۰۰۱ به عضویت سازمان تجارت جهانی در آمد. همچنین این کشور توافقنامه های تجارت آزاد با ملل متعددی از قبیل استرالیا، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، سوئیس و کشورهای عضو آسه آن دارد.

صنایع

توسعه سریع صنایع چین از اوایل دهه ۵۰ قرن ۲۰ آغاز شد. پس از تاسیس چین نو در سال ۱۹۴۹ میلادی، صنایع چین وارد مرحله احیا و توسعه همه جانبه شده است. تا قبل از اجرای سیاست های اصلاحات و درهای باز در سال ۱۹۷۸، چین به طور اولیه مکانیسم نسبتا کامل اقتصاد صنعتی را ایجاد کرد.

صنایع سنتی، پتروشیمی و صنایع شیمیایی و الکتریکی به عنوان صنایع جدید نیز رشد سریعی داشته و صنایع هسته ای و صنایع فضاپیمایی به عنوان صنایع با علوم و فنون عالی پیشرفت قابل ملاحظه ای حاصل کرده است.

از پایان دهه ۷۰ قرن ۲۰ به این طرف، گرایش توسعه صنایع چین بیش از پیش تسریع یافته است. از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۰۳، میزان رشد صنایع چین سالانه بیش از ۱۰ در صد بوده است. پس از ۵۰ سال توسعه، میزان تولید فراورده های عمده صنعتی این کشور با ده ها برابر سرعت و حتی صدها برابر رشد یافته و انواع فراورده های صنعتی به مناطق مختلف جهان صادر شده است.

از سال ۱۹۹۶ به این طرف، میزان تولید فولاد و آهن، زغال سنگ، سیمان، کود شیمیایی و تلویزیون چین همواره در مقام اول جهان قرار گرفته است. اکنون، این کشور نه تنها می تواند هواپیما، کشتی و خودرو بسازد، بلکه ماهواره مصنوعی و تجهیزات صنعتی مدرن تولید می کند. در آینده، این کشور بیش از پیش راهبرد صنعتی شدن توسط اطلاع رسانی شدن را اجرا خواهد کرد و نقش مساعد صنایع برای توسعه اقتصادی چین را تقویت خواهد بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید