240707

استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای اجرای ناقص رتبه‌بندی معلمان

دنیای معدن: نماینده مردم تهران در مجلس ضمن تشریح بخش‌های مهم محور‌های ۱۸گانه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، خواستار اعلام وصول آن از سوی هیئت‌رئیسه شد.

به گزارش دنیای معدن، علی یزدی خواه با بیان اینکه برابر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس، استیضاح وزرا توسط نمایندگان مجلس یک امر قانونی است در پاسخ به برخی انتقاد‌ها به نمایندگان به دلیل پیگیری استیضاح برخی وزرای دولت، گفت: وقتی نمایندگان بر حسب وظایف نظارتی خود ضعف در دستگاه اجرایی می‌بینند، ابتدا سعی می‌کنند با تذکر، طرح سئوال و در نهایت استیضاح، ضعف دستگاه اجرایی را در جهت احقاق حق مردم پیگیری کنند و نمایندگان ملت با دستگاه اجرایی مسئله شخصی ندارند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به کلید خوردن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، یادآور شد: طرح سئوال و استیضاح وزرا فرصت مغتنمی است تا اگر دستگاه اجرایی بی‌جهت تحت فشار قرار دارد، عملکرد خود را در جلسه علنی در محضر مردم و نمایندگان تشریح و حتی ضعف استیضاح‌کنندگان را هم بیان کند. به عنوان کسی که ۴۰ سال در حوزه فرهنگی و آموزش و پرورش فعالیت داشته و از کلاس درس تا بالاترین سطوح مدیریتی آموزش و پرورش خدمت کرده‌ام، در این حوزه شکاف‌های عمیقی بین آنچه که وعده داده شده و آنچه که عمل شده شاهد بودم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح محور‌های ۱۸ گانه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: یکی از محور‌های استیضاح، عقب ماندگی مفرط از برنامه‌‎های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه شده از سوی وزیر در روز رأی اعتماد بود که در بررسی انجام شده، نشان می‌‎دهد، فاصله زیادی بین عملکرد وزارتخانه با برنامه‌‎های ارائه شده وجود دارد. ضمن اینکه در جریان بررسی‌ها متوجه انتصابات بسیار ضعیف در مجموعه آموزش و پرورش در کنارعقب ماندگی‌های مفرط در حوزه‌های مختلف شدیم.

یزدی خواه، یکی دیگر از محور‌های طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را نداشتن برنامه و اقدامات مشخص برای پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: دیگر محور استیضاح، فراموش کردن اقشاری از درون خانواده آموزش و پرورش در رسیدگی‌های معیشتی است. عدم اهتمام جدی به موضوعات بهداشتی مدارس به طوری‌که امروز هزاران مدرسه ما در سطح کشور فاقد خدمتگزار یا سرایدار هستند و مدیران، معلمان و دبیران از این موضوع رنج می‌برند، یکی دیگر از محور‌های استیضاح است.

این نماینده مردم در مجلس، اجرای دیرهنگام و ناقص قانون رتبه‌بندی معلمان و فراموش کردن برخی اقشار مثل کادر اداری مدارس را یکی دیگر از محور‌های استیضاح برشمرد و ادامه داد: مواردی همچون مدیریت در صندوق ذخیره فرهنگیان و مطالبه آموزش و پرورش و مطالبه حقوق قانونی آموزش و پرورش از سایر نهاد‌ها از جمله محور‌های دیگر استیضاح است؛ بنابراین اینکه عنوان شود نمایندگان برای طرح استیضاح حب و بغض شخصی دارند، نهایت بی‌انصافی و کم لطفی و بیان غیرکارشناسی برخی افراد است.

وی یادآور شد: استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مردادماه بارگذاری شده و به دلیل بازگشایی مدارس و شرایط کشور به وزیر فرصت داده شد، ولی عملکرد قابل قبولی را شاهد نبودیم و به همین دلیل از هیأت رئیسه مجلس درخواست داریم طرح استیضاح را هرچه سریع‌‎تر اعلام وصول کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴ گروه در مجلس استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به طور جداگانه پیگیری می‌کنند که مجموعا استیضاح وزیر ۸۰ امضا دارد، گفت: هفته گذشته مجدداً طی نامه‌ای از هیأت رئیسه درخواست «اعلام وصول» استیضاح را داشتم.

 

دیدگاهتان را بنویسید