239897

 نگاه متفاوت آموزش و پرورش و مجلس و چالش‌ رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین

دنیای معدن: برداشت متفاوت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی از یک قانون باعث ایجاد مشکلاتی برای رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین شده است.

به گزارش دنیای معدن از تسنیم، رتبه‌بندی معلمان که حالا پس از یک دهه انتظار در حال تحقق است همچنان برای گروه‌هایی از معلمان با فراز و نشیب‌هایی مواجه است.

در حالی که پیش از این قرار بر آن بود، معلمان مهرآفرین همچون سایر همکاران خود از 31 شهریور 1400 مشمول رتبه‌بندی شود، اما شنیده‌ها حکایت از آن داشت که آموزش و پرورش اعلام کرده است، این معلمان از اول مهر 1401 مشمول رتبه‌بندی خواهند شد و معوقاتی که پیشتر برای آنها واریز شده است از حقوقشان کسر می‌شود.

این شنیده‌ها با مصاحبه صادق ستاری‌فرد؛ سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تأیید شد.

در شرایطی که پیش از این معلمان مهرآفرین تحت پوشش رتبه‌بندی قرار گرفته بودند و تاریخ اجرای آن طبق قانون از 31 شهریور 1400 تعیین شده است، اما طبق گفته‌های اخیر صادق ستاری‌فرد؛ سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش: معلمان مهرآفرین مشمول رتبه‌بندی قرار گفتند و طبق ماده واحده ترمیم حقوق، زمان اعمال احکام از اول مهر 1401 است.

با این حال در بند 9 مصوبه اخیر مجلس در بررسی ترمیم حقوق کارکنان، آمده است: تمام معلمان طرح مهرآفرین تحت شمول قانون رتبه‌بندی معلمان مصوب 15 اسفند 1400 بدون برگزاری آزمون مجدد قرار می‌گیرند.

افزایش‌های مذکور، علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1401کل کشور، از تاریخ اول مهر 1401 اعمال می‌شود.

اما طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، زمان اعمال احکام رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین از اول مهر 1401 است.

در همین ارتباط، علیرضا منادی؛ رئیس کمیسیون آموزش مجلس در نامه‌ای به یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نوشت: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش با برداشت ناصحیح از بند (9) ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب 1401/8/8 زمان اجرای رتبه‌بندی برای معلمان طرح مهرآفرین را 1401/7/1 محاسبه نموده است. این در حالی است که اولاً معلمان طرح مهر آفرین با توجه به رأی هیئت تطبیق مصوبات، مشمول قانون رتبه‌بندی از تاریخ 1400/6/31 بوده‌‎اند، ثانیا بند (9) ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401در مقام بیان حذف آزمون مجدد و صدور شناسه برای معلمان طرح مهرآفرین بوده است، نه عوض کردن تاریخ شمول این معلمان به یکسال بعد.

همچنین محمد وحیدی؛ رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این گفته است: در حالی که تاریخ اجرای رتبه‌بندی معلمان 31 شهریور ماه 1400 در قانون در نظر گرفته شده است، تاریخ اعمال رتبه‌بندی برای معلمان مهرآفرین اول مهرماه دیده شده که جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه به این دلیل که در قانون ترمیم حقوق درباره مهرآفرینان نیز ماده‌ای قید شده تا "این گروه از معلمان بدون آزمون مشمول قانون رتبه‌بندی شوند"، احکام آن‌ها را نیز بر اساس نظر سازمان برنامه و بودجه به مانند ترمیم حقوق کارمندان سایر دستگاه‌ها از تاریخ اول مهرماه اعمال خواهند کرد در حالی که تاریخ اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 31 شهریور 1400 بوده است.

هم‌اکنون برداشت متفاوت آموزش و پرورش و مجلس از متن قانون باعث ایجاد مشکلاتی برای معلمان مهرآفرین و به تأخیر انداختن یک ساله رتبه‌بندی آنها شده است.

به نظر می‌رسد، معاونت قوانین مجلس یا معاونت حقوقی ریاست جمهوری باید در این رابطه اعلام نظر کنند.

به گفته وحیدی معاونت قوانین مجلس مرجع اصلی اعلام نظر در این زمینه است و پیش از تصویب لایحه ترمیم حقوق، هیئت تطبیق مصوبات به مشمولیت معلمان مهرآفرین در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان رأی داده بود، بنابراین قانون رتبه‌بندی و نظر هیئت تطبیق بر مصوبه ترمیم حقوق مقدم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید