234825

بهانه‌ای برای اجرا نشدن طرح رتبه بندی معلمان وجود ندارد

دنیای معدن- سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تا کید کرد: قانون رتبه بندی معلمان تصویب و تایید شده و آیین نامه آن هم تدوین و بودجه اجرای آن هم در نظر گرفته شده بنابر این هیچ بهانه‌ای برای اجرا نشدن آن وجود ندارد.

به گزارش دنیای معدن، حاجی پور در مصاحبه با رادیوگفتگو درباره فرآیند تصویب و اجرای قانون رتبه بندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد.

از آخرین وضعیت تصمیمات اتخاذ شده درخصوص رتبه بندی معلمان می‌فرمایید؟

این قانون، کمترین توقعی بود که در طول این مدت یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، معلمین عزیز ما در راستای اجرای رتبه بندی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران داشتند. در وزارت آموزش و پرورش همان طور که استحضار دارید در چند دوره گذشته لایحه‌ای را آوردند. ما دنبال مقصر نیستیم، ولی می‌خواهیم بگوییم در این دوره کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری همت گذاشته با همکاری و همیاری هم ریاست، هیئت رئیسه و نمایندگان محترم. ۲۹۰ نماینده محترم آمدند پای کار و این موضوع تصمیم گیری نهایی شد و در کمیسیون مصوب گردید و تمام اصلاحاتی که بایستی صورت می‌گرفت، صوررت گرفت و بعد از این اصلاحات مجدداً عدد و ارقام‌های ریالی و هزینه‌ای هم مشخص شد. افرادی هم که بایستی در این مسیر، رتبه بندی می‌شدند همه این‌ها مشخص شد. نهایتاً گفتند بایستی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها باشد. نمایندگان سازمان امور اداری و استخدامی کشور حضور داشته باشند. نماینده سازمان برنامه و بودجه حضور داشته باشد. معاون پارلمانی وزیر، خود وزیر، همه حضور پیدا کردند. همه این مراحلی که خدمت شما عرض می‌کنم طی شد. نهایتاً در کمیسیون به تصویب رساندیم. بعد از تصویب در هیئت رئیسه، قانون گذاری و بارگزاری شد در حوزه معاونت قوانین در صحن علنی مجلس رأی گیری شد و ایراداتی بر آن وارد شد و رفت به شورای نگهبان و برگشت در کمیسیون. من مراحل را می‌گویم. دوسال دویدیم دوسال تمام دویدیم. همه نمایندگان محترم خصوصاً کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، من مسیر را می‌گویم که برای معلمین عزیز ما ترسیم بشود که چه مراحلی طی شد بعد ایراد گرفتند. شورای نگهبان آمد با حضور شورای نگهبان مجدداً مورد بررسی قرار دادیم. کار انجام شد، تأیید شد. ارقام و اعداد حدود ۳۸ هزار میلیارد برای این موضوع رتبه بندی در نظر گرفته شد. یعنی از شهریور سال ۱۴۰۰، از ابتدی مهرماه بایستی این اجرای رتبه بندی براساس مبلغی که با همه کارشناسان تعیین شد اجرا می‌شد. مصوبه رفت و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و برگشت در صحن علنی مجلس و مجدداً مطرح و تأیید شد و دوباره رفت و شورای نگهبان هم تأیید کرد. مراحل و ایرادات شورای نگهبان، همه این‌ها را کنار هم قرار دادیم تا یک مصوبه درست از مجلس شورای اسلامی برود برای دولت.

به نظر می‌رسد این موضوع رتبه بندی معلمان خیلی طولانی شده است. به رغم همه توضیحاتی که شما بیان کردید.

همه این‌ها را الان ما هم انتظار داریم در حوزه وزارت و مطالبه گری، از وزیر محترم انتظار داریم. بودجه که مشخص شده چرا شما تعلل می‌کنید. بایستی این اتفاق بیفتد. یک بار باید این اتفاق می‌افتاد در کشور. برای این اتفاق الان همراهی وجود دارد.

یعنی الان هیچ مانعی به جز این که وزارت آموزش و پرورش طرح رتبه بندی معلمان را اجرایی کند وجود ندارد؟

هیچ مانعی وجود ندارد. شما نطق‌های نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس را امروز گوش می‌کردید، ۷ ناطق داشتیم؛ ۳ تا ناطق ۷ دقیقه‌ای و ۲ تا ناطق ۵ دقیقه‌ای به اضافه نطق‌های ۳ دقیقه‌ای را امروز چک کنید. همه شان در بحث احصای رتبه بندی تأکید دارند و الان درکنار من آقای وحیدی نشسته اند. از کسانی است که درکمیسیون آموزش و پرورش زحمت می‌کشد در مورد بحث رتبه بندی معلمان. تمام مراحلی که طی کردیم، کارهایی که انجام دادیم با هماهنگی شورای نگهبان، کمتر مصوباتی با این گونه هماهنگی پیش می‌رود. با دولت با مجلس با شورای نگهبان با مرکز پژوهش‌ها سازمان استخدامی کشوری همه و همه را.

چرا از آقای وزیر آموزش و پرورش این سؤال پرسیده نشده توسط نمایندگان مجلس که اگر تصویب شد...

الان من می‌خواهم این سؤال را از آقای وحیدی بپرسید که از پیشکسوتان حوزه آموزش و پرورش هستند.

 

آقای وحیدی سلام، شما عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستید، معلمان عزیز ما از شما توقع دارند انتظار دارند بابت پیگیری موضوع رتبه بندی، الان جناب آقای حاجی پور اشاره کردند که این طرح در مجلس مصوب شده و قانون شده و بودجه هم تصویب شده و درنظر گرفته شده، موضوع این است که چرا پس تا به حال عملیاتی نشده، چون روند تصویب این قانون در مجلس یک مقدار فرسایشی و طولانی شد. معلمان هم همچنان منتظر هستند آیا از وزیر آموزش و پرورش این سؤال پرسیده شده که الان مهمترین مانع و چالش جدای از قانون و بودجه که تصویب شده و هیچ منعی وجود ندارد چیست که این طرح اجرایی و عملیاتی نمی‌شود؟

 واقعیت اش، همه نکاتی که شما فرمودید به حق است و این لایحه که با پیشنهاد کمیسیون آموزش و براساس نگاهی که بر عدم اجرای فصل بسیار مهم قانون رتبه بندی یعنی سند تحول بنیادین است یکی از لوایحی است که زیرمجموعه سند تحول بنیادی است. این خروجی اش هم در مجلس تا اینجا رسیده که هم قانون شده و هم فرآیندش طی شده و هم آئین نامه اش در دولت به عنوان آئین نامه اصلی وزارت آموزش و پرورش تدوین شده و با سازمان اداره استخدامی و سازمان برنامه و بودجه هم هماهنگ شده. موضوعی که در دولت متوقف شده، علت اش عدم اجرا به دلیل موضوعاتی است که در ابلاغ آئین نامه توسط دولت باقی مانده است. ما هم گله‌مند این موضوع هستیم که دولت یعنی شخص آیت الله رئیسی اعلام فرمودند که لایحه رتبه بندی به عنوان یکی از پیشران‌های اساسی کیفیت بخش آموزش مورد توجه ایشان است و دستورات ویژه دادند. چرا توسط بعضی از اجزا دولت متوقف می‌شود. مابه عنوان نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات هم در جلسات شورای محترم نگهبان هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتیم. دو نفر از اعضای کمیسیون، عضو ناظر تدوین آئین نامه بودیم و مراحل اش هم طی شده. چرا این قدر طول کشیده؟ موضوع اعتبارات و بحث بودجه اش هم که در قانون بودجه ۱۴۰۱ علاوه بر اعتباراتی که دولت پیش بینی کرده و ۲۵ هزار میلیارد تومان، ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای کسری بودجه مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در آن در نظر گرفته شده و عملاً هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرا نیست. تمام فرآیندهای اجرایی اش هم در درون آموزش و پرورش پیش بینی شده است.

وقتی حضرت عالی اشاره می‌کنید هیچ بهانه‌ای برای عملیاتی نشدن این لایحه و این دستورالعمل وجود ندارد باید از وزیر آموزش و پرورش پرسید چرا این اتفاق می‌افتد؟

یک گله مندی هم داشتیم از بعضی اجزاء سازمان برنامه و بودجه و آن هم این بود که من در مجلس هم این جمله را گفتم. شاید بیانش به این عنوان نیاز به توضیح داشته باشد؛ عرض کردم که بعضی اجزاء دولت که در سطوح پایین دستی مدیریتی هستند، این‌ها کسانی هستند که گاهی شاید هم و غم آن‌ها؛ هم و غم معلمین جامعه امروزی نیست به دلیل اینکه درد مشترک معلمان را در این شرایط اقتصادی درست درک نمی‌کنند و متأسفانه بعضی از این‌ها از مدافعین و ملازمینی هستند که در پروژه‌هایی مثل پروژه‌ای که مورد مخالفت مقام معظم رهبری قرار گرفت، برای ورود آن پروژه‌ها در بودجه‌های سنواتی کشور دست داشتند. الان هم به بهانه‌هایی که این بهانه‌ها هیچکدام نه مبتنی بر قانون است و نه مبتنی بر درک شرایط درست اجتماعی است، جلوی این قضیه را گرفتند. خواهش ما هم این است که دولت در سطوح عالی مثل شخص آقای رئیس جمهور، معاونین محترم ایشان و رئیس سازمان برنامه و بودجه یک واکاوی کنند که بعضی از این نیروها را به نظر من به عنوان کارشکن در این قضیه باید معرفی کرد. وزیر آموزش و پرورش هم در جلسه مشترک که حضور پیدا کرده بود در جلسه دولت، این گله را از آقایان کرده بود که چرا مانع می‌شوید به رغم اینکه شما در کمیسیون تدوین آئین نامه خودتان حضور داشتید و مراحل هم همه طی شده، ولی در مرحله اجرا کارشکنی می‌کنید به بهانه‌هایی که این بهانه‌های را هیچ کس نمی‌پذیرد. امروز هم در مجلس تذکر علنی به وزیر آموزش و پرورش داده شد. سؤال از وزیر هم در موضوع عدم اجرای رتبه بندی بارگزاری شده. ما نمی‌خواهیم به سمتی برویم که برای هه کارهایی که می‌خواهد قانونی انجام شود به سمت سؤال و استیضاح و مراحل نظارتی برویم. چرا باید سیستم درست کار نکند که مثل یک تعمیرکار، مرتب درب موتور این ماشین را بالا بدهیم و همه اجزای ماشین را به هم بزنیم. اگر سیستم بخواهد کار خودش را درست انجام دهد قانون که تصویب و آئین نامه هم تدوین شده و بودجه هم پیش بینی شده است. عدم اجرای این قانون یک بهانه بیش نیست و آن هم این است که بعضی از افراد علاقمند هستند که معلمین با صدای اعتراض بخواهند این را بیان کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید