229827

اجرای سریع‌تر طرح رتبه‌بندی معلمان خواسته اصلی فرهنگیان استان فارس

دنیای معدن- مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: یکی از مسائل اصلی در سند تحول بنیادین، اجرای رتبه‌بندی معلمان است که اگر به دنبال اجرای سند هستیم باید این طرح را نیز اجرا کنیم.

به گزارش دنیای معدن، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات فرهنگیان است که برای این منظور نیز تجمع‌هایی را در شهرهای مختلف کشور از جمله استان فارس و شهر شیراز داشته‌اند. 

آغاز ماجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به سال 1390 بازمی‌گردد، سالی که در آن شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را تصویب کرد. در فصل هفتم هدف‌های عملیاتی و راهکار‌های این سند و ذیل هدف دهم یعنی ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم تاکید شده بود، این طرح در سال 92 در دولت دهم به مجلس ارائه شد.

حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش وقت در تاریخ دوم تیر 1392 از تصویب نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان در هیات وزیران خبر داد و از آن تاریخ به بعد کار تدوین این رتبه‌بندی آغاز شد. این طرح بعد یک سال یعنی سال 93 بر اساس 4 رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعریف شد تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل 80  درصد حقوق را دریافت کند.

در روز‌های پایانی سال 1393 کلیات نظام رتبه‌بندی معلمان دوباره با تغییراتی اساسی در هیئت وزیران در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد. شهریور سال 94، ضوابط رتبه‌بندی حرفه‌ای مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان در شورای توسعه مدیریت در راستای اجرای طرح رتبه‌بندی به تصویب رسید سرانجام در سال 94 نخستین مرحله طرح رتبه‌بندی اجرا شد که فقط 10 درصد رتبه بندی بود.  

طبق وعده مسئولان وقت آموزش و پرورش قرار بود مرحله دوم طرح رتبه‌بندی معلمان در سال 95 و همچنین اجرای نظام رتبه‌بندی واقعی معلمان از ابتدای سال 96 اجرایی شود، اما این اتفاق رخ نداد و مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار خود رتبه‌بندی را محور کار خود قرار داد و شروع به اصلاح و چکش کاری لایحه کرد. دولت هم اعلام کرد که برای اجرای آن 25 هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته است.  

عدم اجرای این طرح تاکنون از گلایه‌های اصلی فرهنگیان است. مهدی علیپور از فرهنگیان استان فارس به مسئله رتبه بندی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: کرارا قول و تاریخ هایی مبنی بر اجرای رتبه‌بندی از طریق برخی مسئولین اعلام شده که همین مسئله موجب بدبینی قشر فرهنگیان شده است.

وی خواستار تسریع در اجرای این طرح شد و گفت: خواسته اصلی فرهنگیان این است که مسئله رتبه‌بندی به سرانجام برسد چراکه متاسفانه ادارات فعلی آموزش وپرورش وارث تصمیم‌گیری‌های غلط هستند

سیده آمنه موسوی از دیگر فرهنگیان استان فارس نیز به موضوع اعتراضات معلمان اشاره کرد بر این مبنا که معلمان معترض هستند اما معاند و مغرض نیستند و در زیرپرچم جمهوری اسلامی مطالبات خود را پیگیری می‌کنیم.

وی مسئله معیشت را از جمله مسائل مهم جامعه فرهنگیان عنوان کرد و خواستار اجرای سریع طرح رتبه‌بندی معلمان شد. 

محمدخلیل عسگری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز امروز در دیدار با روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: اجرای رتبه‌بندی معلمان می‌تواند آموزش وپرورش را در اجرای مطلوب سند تحول بنیادین یاری دهد.

به گفته وی یکی از مسائل اصلی در سند تحول بنیادین، اجرای رتبه‌بندی معلمان است که اگر به دنبال اجرای سند هستیم باید این طرح را نیز اجرا کنیم. عسگری همچنین اعلام کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز به اندازه رتبه‌بندی معلمان اهمیت دارد و امیدواریم که این طرح نیز به سرانجام برسد.

 عسگری در تاریخ یکم بهمن ماه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اهتمام اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در استان فارس اظهار داشت: در شورای آموزش و پرورش بحث اجرایی کردن سند تحول بنیادین به عنوان یکی از اساسی‌ترین مسائل در دستور کار قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه مسئولان ارشد استانی مصمم بر اجرای این سند هستند گفت: باید همه دستگاه‌ها به آموزش و پرورش کمک کنند تا این سند تحول در آموزش و پرورش اجرا شود و این عزم و اراده جمعی امروز در استان فارس وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس درباره شیوه حضور و کمک دستگاه‌ها در اجرای این سند افزود: مقرر شد برای اینکه همه دستگاه ها در اجرایی کردن سند تحول و تربیت دانش آموز در تراز انقلاب اسلامی تلاش بکنند قرارگاه اجرایی کردن سند تحول بنیادین در استان فارس تشکیل و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

عسگری همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان نیز بیان کرد: نظام رتبه‌بندی در دستور کار مجلس قرار گرفته و این اراده وجود دارد که امیدواریم با همتی که در مجلس وجود دارد این امر نیز به‌زودی محقق شود. 

ابراهیم عزیزی نیز پیش از این در خبری اعلام کرد که « در لایحه بودجه سال 1401، رقم 25هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی معلمان دیده شده است و این لایحه پس از رفع ایرادات شورای نگهبان در احکام معلمان اجرا خواهد شد.

براساس گفته‌های وی رتبه‌بندی در احکام معلمان از اول مهر 1400 منظور می‌شود و سعی دولت این است که معوقات معلمان تا پایان سال پرداخت شود.

علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در ابتدای بهمن ماه در خبری اعلام کرد که مجلس یازدهم طرح رتبه‌بندی معلمان را که سال‌ها مغفول مانده بود، پیگیری کرده و تا حصول نتیجه پای کار ایستاده است. 

 

دیدگاهتان را بنویسید