227094

سخنگوی کانون صنفی معلمان: آماده مذاکره با دولت و مجلس درباره رتبه‌بندی معلمان هستیم/ حقوق معلمان نصف خط فقر است

دنیای معدن- سخنگوی کانون صنفی معلمان با بیان اینکه به دلیل خلف وعده مجلس و دولت در اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، تجمعات همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: تا زمانی که نمایندگان معلمان و کانون‌ها و تشکل‌های صنفی به رسمیت شناخته نشوند، مسائل قابل حل نخواهد بود.

به گزارش دنیای معدن، طی روز‌های اخیر، خبر‌هایی از تجمعات معلمان در استان‌ها و شهر‌های مختلف کشور به دلیل نگرانی از وضعیت معیشتی‌شان و اعتراض به اجرایی نشدن صحیح لایحه رتبه‌بندی معلمان منتشر شد. این معلمان خواستار این هستند که هر چه زودتر تکلیف لایحه رتبه‌بندی مطابق با وعده‌های داده شده، مشخص شود.

وزارت آموزش و پرورش که این روز‌ها و پس از چندین ماه، سکاندار آن مشخص شده است، به احتمال زیاد درگیر بحث بودجه سال ۱۴۰۱ است و شخص وزیر و مجموعه وزارت باید قادر باشند از حق معلم با اجرای صحیح و سریع قوانین دفاع کنند و همچنین در بحث بودجه از دولت و مجلس بودجه و اعتبار بیشتری برای وزارتخانه جذب کند.

در روز‌های پایانی دولت قبل وعده‌هایی در راستای تصویب و اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی با یک بودجه مشخص و مطرح شده، داده شد و مقرر گردید این طرح در سال ۱۴۰۰ حتما نهایی شود. اگرچه در حال حاضر و با روی کار آمدن دولت جدید موضوع رتبه‌بندی آن‌گونه که قرار بود در مجلس تصویب شود، نهایی نشد و در وضعیت تعلیق قرار گرفته است.

این روز‌ها معلمان معترض نگران هستند که چه لایحه‌ای قرار است مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد و جزییات آن چه خواهد بود. طبق این لایحه قرار بود، معلمان در قانون همترازی، ۸۰ درصد دریافتی اعضای هیئت علمی دانشگاه که با آن‌ها همتراز محسوب می‎شوند، دریافتی داشته باشند، ولی این موضوع نیز دچار ابهاماتی شده و حتی شایعاتی مبنی بر اینکه این اتفاق نمی‌افتد مطرح است. اگرچه برخی تصورشان این بود که لایحه مصوب مجلس گره از کار معلمان را باز کرده است اما گویی این لایحه هنوز نتوانسته توقعات فرهنگیان را برآورده کند.

در آخرین روز‌های هفته گذشته، شاهد تجمعات سراسری معلمان و فرهنگیان در شهر‌های مختلف بودیم. مطالبه اصلی در راستای این تجمعات اجرای کامل طرح رتبه‌بندی، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان و همچنین آزادی معلمان بازداشت شده بود. این تجمعات در اکثر شهر‌های کشور برگزار شده است و حتی حضور نیرو‌های امنیتی نتوانست جلوی این تجمعات را بگیرد. در تهران نیز اجازه تجمع در مقابل ساختمان برنامه و بودجه به معلمان داده نشد.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان درباره این تجمعات و مطالبات بر حق معلمان به خبرنگار جامعه ۲۴ گفت: تجمعات در حال پیگیری است و البته به دلیل وجود فشار‌های امنیتی در طی هفته گذشته صد‌ها نفر از فعالان کانون‌های صنفی به مراجع امنیتی احضار شدند، با این حال معلمان با حضور گسترده خود این فضای امنیتی را شکستند.

وی ادامه داد: لایحه تصویب شده، مورد نظر معلمان نیست و با توجه به بودجه کمی که اختصاص یافته و رقم آن از ۲۵ هزار میلیارد تومان برای شش ماه به ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای این مدت رسیده که بسیار کم است، این مطالبه از سوی معلمان وجود دارد که باید این رقم اصلاح و بودجه وعده داده شده تأمین شود. از دیگر سو، سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد که همین میزان را هم دولت توان پرداخت ندارد و به صورت دیون برای سال آینده در حقوق معلمان قرار داده می‌شود؛ این یعنی معلمان سال‌ها باید منتظر بمانند تا حقوق این شش ماه را دریافت کنند.

دریافتی معلمان نصف خط فقر است

حبیبی افزود: با توجه به خلف وعده دولت و مجلس در اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان، شورای صنفی معلمان اعلام می‌دارد که همچنان تجمعات ادامه خواهد داشت. به هر حال اگر دولت و مجلس به این خواسته‌ها و مطالبات توجه نکنند، همچنان در شهر‌ها شاهد تجمع معلمان خواهیم بود. دلیل اصلی آن هم مسئله معیشت و فشار‌های اقتصادی سنگینی است که بر معلمان وارد می‌شود. بر اساس آمار رسمی اعلام شده، معلمان با میانگین دریافتی ۶ میلیون تومان، حقوقشان نصف خط فقر اعلام شده است.

این کارشناس آموزش و معلم باسابقه اظهار کرد: از دولت و مجلس می‌خواهیم که کانون‌های صنفی معلمان، تشکل‌ها، فعالان و نمایندگان شورا‌های هماهنگی تشکل‌ها را به رسمیت بشناسند و از آن‌ها دعوت کنند و مذاکرات انجام شود. تا زمانی که این نمایندگان به رسمیت شناخته نشوند، مسائل قابل حل نخواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید