225437

رئیس جمهور: همگان باید خود را موظف به اجرای قانون بدانند/ بودجه ۱۴۰۱ طی چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود

دنیای معدن- رئیس جمهور با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ طی چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود گفت: حتماً نظرات ارزشمند کارشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانیم مهم‌ترین سند مالی دولت را تدوین کنیم.

به گزارش دنیای معدن - آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت با اشاره به اهمیت قانون و قانون‌مداری گفت: قانون‌گذاری برعهده و وظیفه مجلس شورای اسلامی و مسئولیت خطیر و مهمی است.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه مجلس امروزه جلوه‌ای از اراده مردم و رای آنچه مردم تشخیص دادند، است افزود: این نکته مهمی است که ما جلوه اراده و رای مردم را برای ریل‌گذاری در جامعه در شکل قانون‌گذاری داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه قانون‌گذاری بخشی از کار است، گفت: بخش مهم اجرای قانون است و همگان باید خود را موظف به اجرای قانون بدانند.

آیت‌الله رئیسی گفت: کار‌های زیادی داریم، اما در هر شهر و روستای و در سطح کشور ضرورت‌های جدی وجود دارد. نظام اسلامی برای مسائل راه‌حل‌هایی دارد، مجلس به راه‌حل‌هایی فکر کرده است. در کمیسیون‌ها، نخبگان، صاحب‌نظران و اندیشمندان نیز درباره آن‌ها فکرهایی دارند که باید از راه‌حل‌های آن‌ها استفاده شود.

دکتر رئیسی تصریح کرد: ما در دولت خود را موظف می‌دانیم و من بار‌ها در جلسات دولت به همکاران تأکید کردم که حتما از نگاه‌های نخبگان، صاحب‌نظران و اندیشمندان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی آن برای حل مسائل در کشور استفاده کنند.

رئیس جمهور تأکید کرد: مشورت با نمایندگان مجلس، صاحب‌نظران و اندیشمندان را برای خود لازم می‌دانیم و آن را سرمایه‌ای برای خود تلقی می‌کنیم. همواره باید این سرمایه را در عمل به عنوان یک سرمایه و نعمت الهی از سوی خداوند متعال شاکر باشیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به راه حل مسائل و دغدغه‌های کشور گفت: نمایندگان دغدغه‌هایی در حوزه انتخابیه و کل کشور شامل مشکلات اقتصادی و موارد دیگر دارند که گاهی به شکل طرح جلوه می‌کند؛ حق نمایندگان مردم است که بتوانند طرح بدهند، اما اگر این طرح‌ها با حضور کارشناسان دولت و بخش‌های مختلف از یک غنایی برخوردار شود ما در عمل با مشکل مواجه نمی‌شویم.

دکتر رئیسی تأکید کرد: اجرای این طرح‌های کارشناسی شده که بعد‌ها به صورت قانون در می‌آید، راحت خواهد شد. اینکه برخی در سخنانشان و در رأس همه آن‌ها رهبر معظم انقلاب، در نشستی که مجلسیان خدمت ایشان بودند، تأکید بر لایحه کردند و لایحه نیز تقدم دارد شاید برای این است که لایحه در برگیرنده کار کارشناسی است.

رئیس جمهور عنوان کرد: ضمن اینکه حق نمایندگان محفوظ است من همواره تأکید می‌کنم که طراحان محترم حتماً از دیدگاه و نظرات دولت، بخش‌های مربوطه و تخصصی استفاده کنند تا طرح‌ها نیز مانند لوایح از یک غنایی برخوردار شود و در عمل دچار مشکل نشویم. وقتی آن طرح تبدیل به قانون شد دولت ملزم به اجراست و آن قانون حتما باید اجرا شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه پیگیر اجرای قوانین در دولت هستیم، گفت: درباره احکام برنامه ششم تأکید شده در یک جدول مشخص شود مبنی بر اینکه چه احکامی اجرا شده و چه احکامی در حال اجراست. اگر احکامی اجرا نشده است در این وقت‌های باقیمانده که زیاد هم نیست، بتوانیم احکام برنامه ششم را که مورد غفلت واقع شده را مورد توجه قرار دهیم، بالاخره قانونی است که باید اجرایی شود.

دکتر رئیسی با اشاره به آیین‌نامه‌های بودجه ۱۴۰۰، گفت: برخی از آیین‌نامه‌های بودجه ۱۴۰۰ در دولت مطرح و تعداد زیادی از آن‌ها تصویب شده است، تعداد دیگری از آن‌ها نیز در حال بررسی و جزو دستور کار هستند. برنامه‌های ذیل قانون باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: باتوجه به اینکه دولت از نیمه سال کار خود را آغاز کرد و کار‌های مقدماتی دولت در حال انجام بود و باید وزرا در وزارتخانه‌های خود مستقر می‌شدند و اولویت‌ها را تشخیص می‌دادند؛ کار تدوین آیین‌نامه‌ها که بایستی از فروردین شروع می‌شد تا ماه‌های مهر و آبان به طول انجامیده است.

دکتر رئیسی اضافه کرد: به وزرا تأکید کرده‌ایم که مجموعه‌های تحت مدیریت آن‌ها باید هرچه سریعتر آیین‌نامه‌ها را تدوین کنند. اکثر آن‌ها این اقدام را عملیاتی کرده‌اند و شاید ۸ آیین‌نامه باقی مانده که در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است و سریعاً کار بررسی را به اتمام خواهند رساند تا از این بابت نیز نگرانی وجود نداشته باشد.

آیت‌الله رئیسی یادآور شد: بودجه ۱۴۰۱ اولین سند مالی است که ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود؛ رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصادی و فراکسیون جهش تولید در این جلسه سخنانی مطرح کردند که قابل استفاده بود، حتما آقای میرکاظمی در جلسات کارشناسی که تشکیل شده از نظرات کارشناسی نمایندگان محترم اطلاع دارند و حتماً از این نظرات ارزشمند استفاده خواهند کرد تا بتوانیم مهم‌ترین سند مالی دولت را که بودجه ۱۴۰۱ است را تدوین کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید