224019

سهم ۲.۵ درصدی آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی

دنیای معدن- رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به این که مدارس در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند و باید از آثار برنامه‌های تحوّلی برخوردار شوند، گفت: باید «تربیت معلّم» را کلید اصلی توسعه در تعلیم و تربیت محسوب کرد.

به گزارش دنیای معدن، حسن ملکی اظهار کرد: مدارس، در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند و باید از آثار برنامه‌های تحوّلی برخوردار شوند و خود نیز تحول را در تغییر رفتار دانش‌آموزان مدیریت کنند.

ملکی افزود: در دولت‌های مختلف، نوعاً آموزش و پرورش در کانون توجه نبوده و به‌عنوان یک رسالت ملی که همه باید برای اعتلای آن بیندیشند و ایفای نقش کنند، نگاه نکرده‌اند. یکی از علل این وضع نامطلوب حاصل تلاش‌ها و برنامه‌های تربیتی دیربازده است و در کوتاه مدت توجهات را به خود جلب نمی‌کند. مخصوصاً این که به آموزش و پرورش تنها به ‌عنوان یک نهاد در کنار سایر نهادها نگاه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: نباید غفلت کرد که در مجموعه آموزش و پرورش عنصر معلّم و صلاحیّت‌های او، مهم‌ترین نقش را در پیشرفت امور و انسان‌سازی ایفا می‌کند. باید «تربیت معلّم» را کلید اصلی توسعه در تعلیم و تربیت محسوب کرد و در این عرصه برنامه‌ریزی کرد. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی با این قصد تأسیس شده‌اند و قرار است معلّمان مورد نیاز از مسیر این دانشگاه‌ها تربیت شوند.

ملکی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش، تنها شورای سطح بالای رسمی و هدایتگر است. بر این اساس در انتخاب اعضای شورا باید دقت کرد و افراد بصیر و به دور از تمایلات و جهت‌گیری‌های منفعت طلبانه انتخاب نمود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بی‌تردید مجلس شأن و جایگاه قانون‌گذاری دارد و نهاد دیگری نمی‌تواند قانون‌گذاری کند. شورای‌عالی آموزش و پرورش نیز برای تبدیل مصوباتش به قانون، باید از مجلس استمداد کند.

ملکی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی ۲.۵ درصد است و این حد از سهم در مقایسه با موارد مشابه در جهان بسیار پایین است. این کاستی و نقص در شرایطی است که ما در نظام جمهوری اسلامی ایران به حق اعتقاد داریم که تربیت انسان‌ها در رأس برنامه‌های ما قرار دارد.

وی اظهار کرد: در بخش‌های قابل توجه کشور دانش آموزان از ضروری‌ترین نیازهای آموزشی محروم هستند ولی در سایر مناطق تفاوت‌های بارزی دیده می‌شود. این بی‌عدالتی در نظام جمهوری اسلامی ایران که اصالتاً برای اجرای عدالت پدید آمده است، قابل توجیه نیست.  بی‌تردید با یک مصوبه و یا یک تصمیم نمی‌توان عدالت را برقرار کرد ولی با همت والا و استمرار در پیگیری‌ها و ارتباط مؤثر با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، می‌توان بسیاری از امور را حل کرد.

وی گفت : نسبت و رابطه آموزش و پرورش با جامعه دو طرفه است. این ظرافتِ اجتماعی اگر به درستی درک نشود و برای  تدوینی و پیشینی هستند و اقدامی جز متناسب‌سازی آن‌ها با سطوح تحصیلی نداریم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش؛ ملکی ادامه داد: مدارس که در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند باید از آثار برنامه‌های تحوّلی برخوردار شوند و خود نیز تحول را در تغییر رفتار دانش‌آموزان مدیریت کنند، به عبارت دیگر لباس تحول به پیکر آموزش و پرورش پوشانده شود و مدارس نیز از این پوشش تحولی بهره‌مند شوند.


 

دیدگاهتان را بنویسید