221310

معدن طلای اندریان؛ بنام بیت المال، به کام چپاولگران

دنیای معدن - در شرایطی که معادن، ثروت ملی محسوب می شوند که منافع آن باید به همه مردم کشور به خصوص اهالی بومی و محلی برسد، این امر در مورد معدن طلای «اندریان» در آذربایجان شرقی صادق نیست و ذخایر آن تنها کام چپاولگران را شیرین می کند.

به گزارش دنیای معدن، بر اساس قانون، هر گونه تعدی، دخل و تصرف و برداشت های غیرمجاز از منابع معدنی غیرقانونی و غیرشرعی است، اما بر اساس گفته منابع محلی و مسوولان ذیربط، استخراج کنندگان غیرمجاز و چپاولگران، خارج از قانون اقدام به برداشت از معدن طلای «اندریان» در 90 کیلومتری شمال شرق تبریز در حوزه استحفاظی شهرستان ورزقان می کنند.

کار به جایی رسیده که حتی برخی از این چپاولگران ناشناس با استفاده از دینامیت و مواد منفجره اقدام به برداشت های غیرمجاز از معدن طلای اندریان ورزقان می کنند و بر اساس اخبار رسیده هفته گذشته ۲ نفر به خاطر این موضوع و سقوط سنگ در منطقه فوت شدند.

به نظر می رسد برای تامین امنیت در منطقه، نظارت دقیق تری باید انجام شود تا بیت المال و ثروت ملی کشور از طرف سو استفاده کنندگان ناشناس که بیشتر از استان های دیگر برای برداشت غیرمجاز به منطقه سفر می کنند، چپاول نشود.

برداشت غیرمجاز سنگ طلا از معدن «اندریان و آستارگان» و مناطق همجوار در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی به معضل سال های اخیر منطقه، تبدیل و اختلاف نظر در اجرای ماده ۱۹ قانون معادن، تداوم این معضل را موجب شده است.

مطابق تصریح ماده ۱۹ قانون معادن، تبصره های یک و ۲ این قانون، هرکس بدون اخذ پروانه اکتشاف یا بهره برداری یا اجازه برداشت اقدام به حفاری های اکتشافی، استخراج، برداشت و بهره برداری مواد معدنی کند، متصرف در اموال عمومی و دولتی محسوب می شود و با او برابر قوانین و مقررات مربوط رفتار می شود؛ در این موارد باید ماموران بلافاصله از این گونه عملیات جلوگیری و متهم یا متهمان را برای صدور حکم به مراجع قضایی معرفی کنند.

چندی پیش اسدالله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در جلسه مشترک شورای معدن کشور و شورای معدن آذربایجان شرقی با دستور بررسی آخرین وضعیت فعالیت معدن طلای «اندریان»، از وضعیت فعلی برداشت های غیرمجاز در محدوده این معدن انتقاد کرد.

وی یادآورشد: متاسفانه برخی با شناسایی رگه های معدنی در جنگل ها، به این مواهب طبیعی نیز رحم نکرده و با تخریب طبیعت به برداشت و استحصال مواد ارزشمند معدنی روی آورده اند.

حجت الاسلام مهدی پورمحمد، امام جمعه ورزقان نیز از قاچاق سنگ های معدنی طلا از این شهرستان انتقاد کرد و گفت: در حالی سنگ معدنی طلا از معادن ورزقان به صورت قاچاق خارج می شود، اما متاسفانه عامل بازدارنده ای هم در این خصوص به طور جدی از سوی مسئولان ذیربط مشاهده نمی شود.

سرهنگ هاشم شعفی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط گفت: حفاظت از معدن برعهده یگان حفاظت معدن است، معدنکار قرارداد می بندد و سهم دولتی می دهد و حفاظت از محدوده معدن بر عهده یگان حفاظت است.

راهکارهای لازم به منظور کنترل برداشت های غیرمجاز از معدن طلای اندریان ارایه و مصوب شده است

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص برداشت های غیرمجاز از معادن طلای ورزقان، گفت: مراتب در جلسات مختلف شورای تامین شهرستان ورزقان و استان آذربایجان شرقی با حضور مقام های قضایی، سیاسی و انتظامی استان، بررسی و راهکارهای لازم در این خصوص ارایه شده است.

مهرانگیز رحمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موضوع در نهایت در پانزدهمین جلسه شورای معادن آذربایجان شرقی با حضور اعضای شورای عالی معادن کشور، مقام های قضایی و همین طور نمایندگان مجلس، بررسی و راهکارهای لازم به منظور کنترل این برداشت ها، ارایه و مصوب شد.

وی همچنین گفت: معدن طلای «آستارگان» با تناژ اسمی ۴۰۰ هزار تن، واگذار شده و میزان استخراج واقعی از معدن در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۲۱.۶ هزار تن، در سال ۱۳۹۹ برابر با ۴.۵ هزار تن و چهار ماهه اول ۱۴۰۰ برابر ۶.۶ هزار تن بوده است.

رحمانی اظهار کرد: معدن طلای «اندریان» نیز با تناژ اسمی یک میلیون تن، واگذار شده و میزان استخراج واقعی از معادن در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و چهار ماهه سال جاری به ترتیب برابر ۱۳۱.۸، ۱۲۹.۵ و ۵۲.۶ هزار تن بوده است.

وی افزود: فعالیت ۲ معدن و واحد فرآوری در کل، بدون در نظر گرفتن برداشت های غیرمجاز، موجب اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در منطقه شده است.

رحمانی ادامه داد: مواد معدنی به صورت خام از محل حمل نمی شوند و با ساخت واحد فرآوری نسبت به فرآوری و تولید شمش طلا اقدام می شود.

۳۵ میلیون دلار سرمایه گذارای خارجی در معدن طلای «اندریان» انجام شده است

مدیر عامل شرکت زرین داغ آستارکان شرکت بهره بردار معدن طلای اندریان نیز گفت: معدن طلای اندریان شهرستان ورزقان یکی از معادن مهم سنگ طلا در استان آذربایجان شرقی است.

موسی سایخانوف اظهار کرد: ذخیره این معدن ۳۰ میلیون تن سنگ طلا با عیار نیم گرم در تن می باشد و این معدن سالانه با هدف استخراج یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کانسنگ به روش «هیپ لیچینگ» در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۵ میلیون دلار سرمایه گذارای خارجی در این معدن انجام شده و بیش از ۶۰۰ نفر در آن مشغول کار هستند.

تاراج در روز روشن، مایه خسران کشور و وهن مسوولان می شود

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص معتقد است: باید با تلاش تمام دستگاه های مسوول و همچنین بهره بردار معدن طلای اندریان، با قاچاقچیان مواد معدنی در این منطقه، مقابله و برخورد قانونی کرد.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه توسعه بهره برداری از معادن آذربایجان شرقی، همواره از مهم ترین اولویت های مدیریت استان است، افزود: رعایت مسائل زیست محیطی و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز نیز از دیگر اولویت ها مدیریت استان بوده که نیازمند عزم جدی و هم افزایی بین دستگاهی است.

استاندار آذربایجان شرقی، توجه بهره بردار، عوامل انتظامی و سایر دستگاه های نظامی و امنیتی برای جلوگیری از حفر و برداشت های غیرمجاز از معدن طلای اندریان را خواستار شد و بیان کرد: تاراج انفال و منافع عمومی در روز روشن، مایه خسران کشور و وهن مسوولان می شود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ترویج وضعیت فعلی در اندریان، باعث برداشت و قاچاق بیشتر شده و افزایش ناهنجاری های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: شرکت بهره بردار معدن طلای اندریان باید برای سهولت در کارها و تعامل آسان با دستگاه های مسوول، از نیروهای بومی، متخصص و متعهد استان به عنوان مدیر و یا مدیرعامل معدن طلای اندریان انتخاب کند.

وی تقویت و تجهیز تیم های حفاظت از محدوده معدن اندریان برای مقابله با برداشت های غیرمجاز را خواستار شد و یادآوری کرد: شرکت حفاظت و حراست از معدن باید تعهد دهد که با برداشت های غیرمجاز در اندریان برخورد می کند و گرنه تصمیم دیگری در استان گرفته خواهد شد.

پورمحمدی افزود: مشارکت اجتماعی و تلاش برای توسعه بیشتر در روستاهای محدوده تمامی معادن استان نیز از جمله موضوعاتی است که باید مورد شرکت بهره بردار معدن توجه قرار گیرد.

تدابیر دقیقی در خصوص پیشگیری از سوء استفاده افراد سودجو از معدن طلای اندریان اندیشیده شود

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی نیز گفت: باید برنامه عملیاتی نظارتی جامع بر معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان تدوین و تهیه شود.

احمد موقری بر پیشگیری از برداشت های غیرمجاز و رفع مشکلات موجود در معدن طلای اندریان در کوتاه ترین زمان ممکن، تاکید و اضافه کرد: بهره برداری از این معدن مهم باید با رعایت تمام مسایل زیست محیطی و ایمنی با رویکرد تامین منافع استانی و شهرستانی به انجام برسد.

وی معدن طلای «اندریان» را ظرفیت و فرصتی مناسب برای توسعه عمران و آبادی منطقه و اشتغال مردم منطقه دانست و اظهار داشت: تأمین امنیت معدن و جدیت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این زمینه برای انجام وظایف قانونی خود مورد تاکید قوه قضائیه است.

موقری با تاکید بر لزوم پیشگیری از برداشت های غیرمجاز و رفع مشکلات موجود در معدن اندریان، افزود: با توجه به اهمیت فوق العاده این معدن طلا در حوزه منابع ملی، باید تدابیر دقیقی در خصوص پیشگیری از سوء استفاده افراد سودجو اندیشیده شود.

وی خواستار تدوین سریع برنامه جامع عملیاتی مؤثر برای نحوه نظارت در روند استحصال طلا از معدن اندریان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی شد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی همچنین بر لزوم نصب سامانه پایش تصویری آنلاین در معدن طلای اندریان تأکید کرد.

موقری با اشاره به لزوم نظارت بر روند کار این معدن از جمله بهره برداری خارج از روال معمول از آن، اظهار کرد: سامانه پایش یاد شده امکان نظارت بیشتر در منطقه را فراهم می کند.

معاون اداره کل ارتباطات زیر ساخت و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی نیز از ایجاد سایت مخابراتی در ۲ روستای «آستارگان» و «عظیم آباد» در محدوده معدن طلای «اندریان» خبر داد و گفت: با اتمام این سایت ها، مشکلات اینترنتی منطقه رفع شده و این ۲ سایت می توانند به طور کامل محل معدن را نیز پوشش بدهند.

معاون اداره کل ارتباطات زیر ساخت و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی از ایجاد سایت مخابراتی در ۲ روستای آستارگان و عظیم آباد در محدوده معدن طلای اندریان خبر داد و گفت: با اتمام این سایت ها، مشکلات اینترنتی منطقه رفع شده و این ۲ سایت می توانند به طور کامل محل معدن را پوشش بدهند.

معدن طلای مناقشه برانگیز «اندریان» در محدوده ۱۲۰ هکتاری منطقه کوهستانی و صعب العبور، مشرف به روستاهای «اندریان»، «آستارگان»، «میوه رود»، «قینر»، «گونه گوره»، «حاجیلار»، «طرزم» و «گل آخور» در محدوده جنگل های ارسباران دیزمار در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز ورزقان، و ۳۵ کیلومتری از بخش خاروانا واقع شده است.

فعالیت های اکتشافی در محدوده معدن طلای اندریان از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه ای معادن آذربایجان آغاز شد و اکنون نیز شرکت معدنی «زرین داغ آسترگان» با همکاری و سرمایه گذاری «شرکت پروژه زمین شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می کنند.

گزارش از : پیمان پاکزاد

دیدگاهتان را بنویسید