221246

استخراج طلا از زباله های الکترونیکی

دنیای معدن - استخراج طلا از گوشی های تلفن همراه بسیار بیشتر از معادن است؛ به گونه ای که از یک تن زباله موبایل می توان ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرم طلا به دست آورد.

انواع زباله های الکترونیکی
اما یک کارشناس زیست محیطی، فلزات موجود در زباله های الکترونیکی را بـه ۲ دسته سمی و غیرسمی تقسیم می کند که هر دو در آب حل می شوند.
فلزات غیرسمی مانند مس، آلومینیوم، آهــن و روی درصورتی که با غلـظت بالا در آب نفوذ کنند، علاوه بـر تغییر در رنگ و طــعم و بوی آب، بیماری های گوارشی هم ایجاد می کنند و فلزات سنگین و ســمی موجود در زباله های الکترونیکی مانند کادمیومِ موجود درباتری های تلفن همراه، هنــگامی که در طبیعت رها شوند با ورود به زنجیره غذایی، وارد بدن می شوند و باعث اختلال درکارکرد آنزیم ها، تخریب گلبول های قرمز، ایجاد فشارخون و بیمــاری های کلیوی خواهد شد.

معدن طلایی به نام تلفن همراه
یک کارشناس مواد و متالوژی درخصوص ظرفیت ایجاد کسب و کاری پرسود در زمینه ی زباله های الکترونیکیِ سمی می گوید: در صورتی که پسماند های رایانه ای و الکترونیکی با روش اصولی بازیافت شوند می توان فلزات متعددی را از آن ها استخراج کرد به گونه ای که از یک تن زباله موبایل می توان ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرم طلا به دست آورد.
گوشی تلفن همراه علاوه بر طلا حدود ۱۰۰ کیلوگرم مس و سه کیلوگرم نقره را هم در کنار فلز های دیگر در خود جای داده است و این در حالی است که در معادن طلایی که اقتصادی به حساب می آیند در هر تن سنگ معدن بین ۲۰ تا ۳۰ گرم طلا یافت می شود؛ ضمن آن که در این زباله ها پلاتین نیز وجود دارد که عنصری بسیار ارزشمند است.
اما این ثروت ارزشمند در کشور ما برعکس بسیاری از کشور های دنیا به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته نشده است.
حیدری می افزاید: براساس گزارش ها، مردم کره زمین سالانه ۱.۷ میلیارد گوشی تلفن همراه می خرند و این در حالی است که از یک میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه می توان ۳۴ کیلوگرم طلا، ۱۵۸۷۵ کیلوگرم مس و ۳۵۰ کیلوگرم نقره استخراج کرد.
گفته می شود در یک آیفون عادی ۰.۰۳۴ گرم طلا، ۰.۳۴ گرم نقره، ۰.۰۱۵ گرم پالادیوم، کمتر از یک هزارم گرم پلاتین، ۲۵ گرم آلومینیوم و ۱۵ گرم مس وجود دارد. به عنوان مثال با استخراج مس از زباله های الکترونیکی می توان کابل های مسی تولید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید