250612

صنعت سیمان در مسیر بهینه‌سازی مصرف انرژی

دنیای معدن– سید سجاد موسوی: : صنعت سیمان یکی از صنایع انرژی‌بر کشور به شمار می‌رود که با وجود سرمایه‌گذاری چند‌هزار میلیاردی، به دلیل نبود نقدینگی طرح‌های توسعه چندانی در برنامه ندارد و این در حالی است که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در اولویت این صنعت قرار بگیرد، اجرای راهکارهایی برای بهینه‌سازی انرژی است چرا که ناترازی انرژی در کشور برای دولت تبدیل به یک چالش بزرگ شده و با شرایط کنونی راهی جز اعمال محدودیت‌ها برای صنایع انرژی‌بر برای خاموش نشدن چراغ مشترکان خانگی پیش پای دولت نیست و به همین خاطر در سال‌جاری دولت خواستار ورود صنایع به صنعت نیروگاهی شد و به عبارتی از صنایع بزرگ خواست تا خودشان برای تامین انرژی آستین بالا بزنند.

به گزارش دنیای معدن، از بد ماجرا شرکت‌های سیمانی توانایی مالی لازم برای احداث نیروگاه‌های خودتامین یا حتی اجرای روش‌های مدیریت بهینه انرژی را ندارند. این اتفاق در حالی می‌افتد که بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، در راستای توسعه صنایع دانش‌‌‌‌بنیان مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه بازار برای این صنایع و تولید برق پاک در محل مصرف، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظف شده‌اند که معادل ۱‌درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به ۵‌درصد برسد؛ در غیراین صورت وزارت نیرو موظف است ‌درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه کرده و از صنایع دریافت کند؛ قانونی که در همین سال اول اجرا هزینه برق شرکت‌های سیمانی را به شدت افزایش داده است.

در همین خصوص مدیرعامل سیمان تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: حدود ۷۰‌درصد کارخانه‌های سیمان بعد از سال ۱۳۷۵ ساخته شده‌اند و میزان مصرف انرژی آنها با استانداردهای جهانی مطابقت دارد؛ به‌گونه‌ای که برای تولید هر تن سیمان ۹۰ تا ۹۵ کیلووات ساعت برق و کمتر از ۱۰۰ متر مکعب سوخت مصرف می‌کنند.

علی اصغر گرشاسبی ضمن اشاره به این مطلب افزود: تقریبا ۳۰‌درصد کارخانه‌های سیمان که قدمت بیشتری دارند هم برنامه‌های بهینه‌سازی را مورد توجه قرار می‌دهند تا میزان مصرف آنها نیز به استانداردها نزدیک شود که از جمله این اقدامات می‌توان به خارج کردن موتورهای DC از مدار اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت سیمان جزو اولین صنایعی بوده که سازمان ملی استاندارد برای مصرف انرژی آن استاندارد تعریف کرده است، خاطرنشان کرد: میزان مصرف برق و سوخت کارخانه‌های سیمان توسط موسسات مورد تایید سازمان ملی استاندارد هر ساله ثبت می‌شود.

مدیرعامل سیمان تهران با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از انرژی اظهار کرد: ما در حال اجرای طرح بازیافت حرارتی هستیم تا از این طریق ۱۰ تا ۱۵ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم؛ با این میزان برق می‌توانیم انرژی الکتریکی یکی از خطوط را به طور کامل تامین کنیم و امیدواریم با توجه به نگاه ما به مقوله انرژی و هزینه بالای طرح، دولت هم با ارائه تسهیلات به ما کمک کند. جالب است بدانید که اگر این طرح در سایر کارخانه‌های سیمان اجرایی شود، از این ناحیه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات برق تولید می‌شود که با توجه به ناترازی انرژی در کشور بسیار راهگشاست.

بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان صنایع انرژی‌بر باید سالانه ۱‌درصد برق مصرفی خود را از منابع تجدید‌پذیر همچون پنل‌های خورشیدی یا بورس انرژی تامین کنند. در غیراین صورت وزارت نیرو این یک‌درصد را با قیمت بسیار بالایی در قبوض شرکت‌ها محاسبه می‌کند. گرشاسبی در این رابطه اظهار کرد: در سال‌جاری با توجه به اینکه ما اقدامی برای تامین این انرژی انجام ندادیم، وزارت نیرو این یک‌درصد را به نرخ ۱۵ تا ۲۰ برابر برق صنعت محاسبه کرد و همین امر باعث شد تا هزینه‌های برق ما ۳۰‌درصد افزایش یابد. با توجه به اینکه طبق یک برنامه ۵ساله، این میزان برق تجدید‌پذیر سالانه ۱‌درصد افزایش می‌یابد ترجیح دادیم طرح بازیافت حرارتی را اجرایی کنیم و امیدواریم سایر شرکت‌ها هم به این سمت‌و‌سو حرکت کنند.

مدیرعامل سیمان تهران در مورد وضعیت تخصیص انرژی گفت: استفاده از مازوت همچون سنوات گذشته برای ما ممنوع است و از طرفی ما همچنان با محدودیت گاز مواجه هستیم. بر این اساس هم اکنون سه خط را تعطیل کرده‌ایم و دو خط با گاز برای تامین بخشی از سیمان تهران فعال هستند.

گرشاسبی ادامه داد: جا دارد از شرکت گاز به خاطر همکاری مطلوبی که با ما دارند، تشکر کنم چرا که نسبت به سال گذشته گاز بیشتری به سیمان تهران تخصیص داده‌اند اما امیدوارم این همکاری‌ها افزایش یابد؛ چرا که تامین نشدن گاز سیمان تهران منجر به خرید سیمان از شرکت‌هایی می‌شود که در اطراف این کلان‌شهر قرار دارند و همین امر باعث ورود و خروج کامیون‌ها و ماشین‌آلاتی می‌شود که به اذعان مسوولان اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا هستند.

وی همچنین در مورد وضعیت بازار در دو ماه آخر سال گفت: با توجه به میزان ذخیره‌سازی شرکت‌ها، بازار متعادلی پیش‌بینی می‌شود و از افزایش قیمت‌ها خبری نیست.

مدیرعامل سیمان تهران در پاسخ به این سوال که عرضه سیمان در بورس‌کالا را با توجه به تحقق نیافتن رشد مورد انتظار چگونه می‌بینید، گفت: عرضه سیمان در بورس‌کالا با وجود اینکه رشد مورد انتظار قیمت‌ها را به همراه نداشته و گاهی سیاست‌های نادرست باعث خدشه‌دار شدن چارچوب‌های آن شده اما به هر حال نمی‌توان منکر شفافیت معاملات شد که البته برخی اصناف و افراد این شفافیت را نمی‌پسندند.

وی ادامه داد: قبل از عرضه سیمان در بورس‌کالا اگرچه سیمان را درب کارخانه با قیمت بسیار ارزان به فروش می‌رساندیم اما با توجه به جولان دلالان و فقدان شفافیت با قیمت بالایی سیمان به دست مصرف‌کننده می‌رسید اما امروز به لطف شفافیت بورس‌کالا تفاوت قیمتی چندانی بین بورس‌کالا و بازار وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید