249227

رکود سراغ سیمانی‌‌‌ها آمد؟

دنیای معدن-میزان فروش هفتگی سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا کاهش ۸۸‌هزار تنی داشت. آغاز موج سرما و بارندگی در کشور و کاهش مصرف فصلی عامل افت حجم فروش سیمان بود.

به گزارش دنیای معدن، اگرچه انتظار می‌رود کاهش تقاضای فصلی در این بازار ادامه‌‌‌دار شود، اما با توجه به احتمال بروز ناترازی گازی در کشور و کاهش تولید احتمالی، امکان تغییر رویه در معاملات سیمان تا پایان فصل سرما وجود دارد. به گزارش «اکوایران»، با پایان فصل سنتی تقاضا برای سیمان در بازار داخل از حجم فروش این محصول در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران کاسته شده است؛ به‌‌‌نحوی که ظرف هفته جاری (هفته منتهی به ‌روز جمعه دهم آذرماه) ۷۹‌درصد سیمان عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا معامله شد.

سوز پاییز گریبان سیمانی‌‌‌ها را گرفت

ظرف اولین هفته از آذرماه بالغ بر یک‌میلیون و ۵۱۵‌هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد. این رقم شامل انواع سیمان فله و کیسه با انواع گریدها بود. حجم عرضه هفتگی سیمان نسبت به حجم عرضه در هفته‌‌‌های گذشته تغییر محسوسی نداشت. اما بررسی روند معاملات در این رینگ از کاهش تمایل به خرید میان متقاضیان حکایت داشت. سیمان کالایی مصرفی است که عمدتا در فعالیت‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز به مصرف‌‌‌ می‌‌‌رسد. با آغاز فصل بارندگی و سرما در کشور امکان اجرای پروژه‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز در کشور کاهش می‌‌‌یابد و بنابراین به شکل معمول تقاضا برای سیمان نیز افت پیدا می‌کند. بررسی روند معاملات سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا نشان می‌دهد که کاهش تقاضای فصلی به سراغ این بازار آمده است. ظرف اولین هفته از آذرماه تقاضایی بالغ بر یک‌میلیون و ۴۱۹‌هزار تن در رینگ سیمان به ثبت رسید که در نهایت به فروش یک‌میلیون و ۱۹۸‌هزار تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب ظرف هفته جاری ۷۹‌درصد سیمان عرضه‌شده معامله شد.

کاهش فروش سیمان ادامه‌‌‌دار شد

میزان فروش هفتگی سیمان ظرف هفته ابتدایی آذرماه نسبت به هفته پایانی آبان‌ماه افت ۸۸‌هزار تنی داشت. ظرف هفته پایانی آبان‌ماه سال‌جاری بالغ بر یک‌میلیون و ۵۲۶‌هزار تن سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر یک‌میلیون و ۵۷۱‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش یک‌میلیون و ۲۸۶‌هزار تن سیمان از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه هفتگی ۸۴‌درصد عرضه سیمان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید