246735

رشد بیش از ۱۰ درصدی تولید سیمان در سال جاری/ هیچ گونه التهاب قیمتی در بازار وجود ندارد

دنیای معدن: رئیس هیات مدیره انجمن سیمان از رشد ۱۰/۷ درصدی تولید سیمان در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر با توجه به میزان عرضه هیچ گونه التهابی در بازار وجود ندارد.

حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن سیمان، در گفت وگو با میزان در رابطه با آخرین وضعیت تولید سیمان توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: براساس آمار قطعی کارخانه های تولیدی، میزان تولید در ۴ ماه نخست سال جاری ۲۳ میلیون و ۴۳۰ هزارتن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰/۷ درصد رشد تولید داشته ایم.

به گفته وی، در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزارتن «کلینکر» نیز تولید شده که در مقایسه با ۴ ماه نخست سال گذشته تولید این محصول ۵ درصد رشد داشته است.

فرمانی اعلام کرد که صادرات کلینکر تا پایان تیر سال ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۸۸۰ هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است.

رشد ۲ درصدی صادرات سیمان در ۴ ماه نخست سال

رئیس هیات مدیره انجمن سیمان همچنین اظهار کرد: صادرات سیمان در ۴ ماه نخست سال نیز به یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.

وی درباره وضعیت تحویل داخلی سیمان در سال جاری نیز تصریح کرد: میزان تحویل ۲۳ میلیون و ۵۶۰ هزارتن بوده که این عدد نشان دهنده ۱۱/۵ درصد افزایش است.

فرمانی در ادامه افزود: میزان موجودی کلینکر ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتن بوده که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته و این رقم نشان می دهد مصرف نسبت به گذشته افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره انجمن سیمان همچنین با تاکید بر اینکه قیمت سیمان نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است، اعلام کرد: آخرین عرضه سیمان در بورس کالا، یکشنبه هفته گذشته بوده که هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی با قیمت میانگین ۴۶ هزارتومان به فروش رسیده است.

وی در ادامه ضمن تکذیب افزایش قیمت سیمان به علت افزایش قیمت حامل های انرژی، گفت: قیمت هر مترمکعب گاز از ۵۰۰ تومان به هزارتومان افزایش یافته، اما تاکنون این تغییرات قیمتی حامل انرژی به علت عدم صدور مجوز های لازم برای تولیدکنندگان اعمال نشده است.

رئیس هیات مدیره انجمن سیمان تاکید کرد که افزایش قیمت گاز تنها موجب افزایش ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت هرکیسه سیمان ۵۰ کیلوگرمی خواهد شد.

فرمانی همچنین در رابطه با تامین انرژی مورد نیاز تولیدکنندگان در روز های گرم سال، گفت: با وجود ناترازی، تولیدکنندگان، وزارت نیرو و وزارت نفت تعامل و همکاری خوبی با یکدیگر داشته اند و نتیجه این تعامل رشد بیش از ۱۰ درصدی تولید سیمان در سال جاری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بازار سیمان با ثبات و آرامش روبه رو است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان عرضه نسبت به تقاضا افزایش دارد و هیچ گونه التهاب قیمتی در بازار وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید