242851

کارخانه سیمان آباده همچنان در بلاتکلیفی/ حمایت از تولید یا ظلم آشکار به قشر کارگر؟!

دنیای معدن-دبیر ستاد احیا شهرستان آباده گفت: معوقات کارگران کارخانه سیمان آباده همچنان در حال افزایش است و مدیرعامل این کارخانه هیچکدام از وعده های خود را عملی نمی کند، آیا ادامه حمایت از این کارخانه، حمایت از تولید است یا حمایت از سیستم سرمایه داری و ظلم آشکار به نیروی آسیب پذیر کارگری؟!

به گزارش دنیای معدن، 2 ماه گذشته بود که در نشست فرماندار شهرستان آباده و مدیرعامل این کارخانه، وی وعده داد دیگر معوقات کارگران اضافه نمی شود و از این پس تمامی حقوق آن ها پرداخت می شود، همچنین تمامی فیش های حقوقی کارگران نیز به روز می شود.

اما بعد از گذشت دو ماه حقوق کارگران باز به صورت کامل پرداخت نشده است و مدیرعامل کارخانه سیمان حتی اعتنایی به مصوبات آخرین جلسه شورای تامین شهرستان آباده نداشته و اکثر آن مصوبات را اجرایی نکرده است.

آیا وقت آن نرسیده که مسئولین شهرستان آباده به جای اعتماد به وعده های مدیرعامل نگاهی به ظلم صورت گرفته به کارگران کنند؟ حمایت از تولید تا جایی باید صورت گیرد که در مرحله اول کارگر آن کارخانه از آن سود ببرد، نه اینکه سود تولید سهم افراد خاص شود و شرمندگی از خانواده، سهم کارگران!

حمایت از کارخانه سیمان آباده دیگر حمایت از تولید نیست، حمایت از سرمایه داری و ظلم به کارگران است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان آباده در این باره به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: مدیریت کارخانه سیمان اباده در آخرین وعده خود در سال گذشته عنوان کرد که دیگر به معوقات حقوق کارگران کارخانه اضافه نمی شود ولی متاسفانه با گذشت حدود سه ماه، بر اساس اخباری که از کارگران به گوش می رسد فقط یک عیدی و مقداری از یک ماه حقوق پرداخت شده است.

قره خانی گفت: با پرداخت نشدن کامل حقوق چند ماه گذشته، معوقات حقوق کارگران به حدود 8 ماه رسیده است، این در حالی است که تولید کارخانه فعال بوده است و حتی در سه ماهه آخر سال قبل با سوخت دوم مازوت فروش و تحویل سیمان بسیار خوب بوده است.

وی افزود: متاسفانه حق سهامداران کارخانه چندین سال است که پرداخت نشده است، این کارخانه بدهی های فراوانی در قسمت های برق، گاز، مالیات و ... و حتی اخیرا به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران، دفترچه بیمه آنان هم از درجه اعتبار ساقط شده است.

قره خانی گفت: با تمام این بدهی ها آیا ادامه حمایت از این کارخانه، حمایت از تولید است یا حمایت از سیستم سرمایه داری و ظلم فاحش به نیروی آسیب پذیر کارگری؟! اگر این کارخانه کم ترین وظیفه خود یعنی حقوق کارگران را پرداخت می کرد بهانه ای بود برای کمک دولت برای رفع مشکلات دیگر کارخانه.

وی افزود: قابل توجه است که مدیرعامل کارخانه می گوید این کارخانه به دلیل ظرفیت کم تولید، صرفه و توجیه اقتصادی ندارد اما جای سئوال است اگر صرفه اقتصادی ندارد و توان پرداخت دیون خود را ندارد چرا اعلام ورشکستگی نمی کند و به ظلم در حق کارگران و سهامداران پایان نمی دهد.

فرمانده سپاه شهرستان آباده گفت: لازم به ذکر است این کارخانه در هر سال بین 200 تا 300 هزار تن تولید و فروش سیمان را داشته و دارد و حقوق کارگران فقط درصد کمی از مقدار این فروش است.

وی در آخر گفت: از مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری و به ویژه نمایندگان مجلس می خواهیم فکری به حال کارگران مظلوم کشور، من جمله این کارخانه نمایند که با قراردادهای غالبا یک ماهه تحت ظلم سرمایه داران این چنینی محکوم به سکوت و کار نیمه رایگان می باشند، بایستی هم در نظام خصوصی سازی این چنینی که عملا باعث برده داری نوین گردیده فکری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید