238921

صادرات بیش از ۱۰۹ هزار تن سیمان از گمرک دوغارون به افغانستان

دنیای معدن-مدیرکل گمرک دوغارون تایباد گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، بیش از ۱۰۹ هزار و ۷۴۶ تن سیمان از این گمرک در شرق خراسان رضوی به کشور افغانستان صادر شد.

به گزارش دنیای معدن، حسن رحیمی زاده افزود: این میزان سیمان صادر شده در قالب چهار هزار و ۳۹۰ دستگاه کامیون ترانزیتی ایرانی و افغانستانی بوده است. وی ادامه داد: افزون بر ۹۰ درصد از سیمان صادر شده به افغانستان به مقصد شهر هرات دومین بازار اقتصادی این کشور بوده است. مدیرکل گمرک دوغارون تایباد گفت: سیمان از مهمترین مصالح ساختمانی است که از کارخانجات سیمان سراسر کشور به مقصد گمرک دوغارون و کشور افغانستان بارگیری می شود و نقش زیادی در ساخت پروژه های عمرانی این کشور دارد.

رحیمی زاده به صادرات انواع کالا در سه ماهه اخیر از مرز زمینی دوغارون به سمت این کشور اشاره کرد و افزود: در سه ماه اخیر بیش از ۷۸ هزار تن کالا با ارزشی بالغ بر ۲۶ میلیون دلار از طریق مرز دوغارون به افغانستان صادر شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است. مرز دوغارون به عنوان یک کانون اقتصادی همجوار با کشور افغانستان با قدمتی ۱۰۰ ساله، در زمره پنج گمرک برتر کشور، فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می گیرد. بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا های تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور های حوزه خلیج فارس به گمرک های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشور ها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید