234787

موزه سیمان تهران؛ نماد تلفیق فرهنگ و صنعت

دنیای معدن: سید عباس حسینی مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت سیمان تهران صنعتی شدن در ایران، تاریخ پرفراز و نشیبی را تا به امروز طی کرده و در این راستا صنعت سیمان نیز از این امر مستثنی نبوده است. صنعتی شدن ایران در ابتدای قرن گذشته، همزمان با احداث اولین کارخانه‌ سیمان کشور در شهرری آغاز شد.

بنابراین، سیر پیشرفت و تکامل تکنولوژی در صنعت سیمان کشور را می‌توان از زمان راه‌اندازی اولین کوره این مجتمع به ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در روز در سال ۱۳۳۵ تا زمان نصب آخرین کوره آن به ظرفیت ۳۳۰۰ تن در روز در اسفند ماه سال ۱۳۹۵، به صورت یکجا در مجموعه سیمان تهران مشاهده کرد و بی‌شک معماری بناهای ساخته شده با سیمان تولیدی این شرکت؛ مانند ساختمان اسناد و کتابخانه ملی، تئاتر شهر، دانشگاه تهران و استادیوم آزادی همچنان پابرجا و استوار و موجب افتخار و سربلندی است. از سوی دیگر عملکرد هفت دهه فعالیت این شرکت و با اتکا به کیفیت بالای محصولات خود، زمینه ساخت بناها و سازه‌های تازه تاسیسی همچون برج میلاد، پل طبقاتی صدر و آزاد راه تهران -شمال و شمار دیگری از پروژه‌های ملی را فراهم کرده است.

مروری گذرا بر سیر تاریخ سیمان تهران، گویای این مهم است که این مجموعه، از یکسو، ارتقای تجهیزات و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین دانش روز دنیا را در کنار کاهش مصرف انرژی، کاهش قیمت تمام شده و افزایش توان رقابتی محصول در بازار را دنبال می‌کند و از سوی دیگر، بهبود کیفیت و ایجاد تنوع در تولید محصولات؛ صیانت و حفاظت از محیط‌زیست و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم از اهداف راهبردی و کلان این مجموعه محسوب می‌شود.

سیمان تهران، به لحاظ قدمت، دانش فنی و سهم تولید، در قامت یک پیشکسوت و در مقام یک نام تجاری ملی، جایگاه خود را به عنوان یک مرجع معتبر در صنعت سیمان تثبیت کرده و سهم قابل‌توجهی از زیرساخت عمران و توسعه کشور بر دوش این مجموعه بوده و هست. بدون شک دستیابی به این اعتبار ملی را باید از تاریخ این شرکت جست‌وجو کرد که گواه تلاشی طولانی و پرفراز و نشیب است.

پایه‌‌گذاری شرکت «سیمان تهران و شمال» مرهون تلاش زنده یاد مهندس احمدعلی ابتهاج است لیکن تداوم رشد و تعالی این سازمان به پشتوانه‌ حضور و فداکاری مدیران و متخصصان آگاه، دلسوز، شایسته وکارشناسان و کارگران توانمند، غیور و وفادار از گذشته تا به امروز است و صد البته نقش ارزنده و بسزای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در توسعه صنعت سیمان کشور از طریق سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه‌های تولید سیمان در مناطق مختلف، به این مسیر توسعه جان دیگری بخشیده است.

اما امروز، به پاس سال‌ها تلاش ارزنده‌ این خانواده‌ صنعتی بر آن شدیم تا با ثبت و یادآوری تاریخ گرانقدر سیمان تهران زحمات ارزشمند و ماندگار این سالیان دراز را در قالب اثری فرهنگی و تاریخی از این مجموعه‌ صنعتی به یادگار بگذاریم.

شرکت سیمان تهران در راستای رسالت و مسوولیت اجتماعی خود و الهام گرفتن از ویژگی پیشرو بودن، بخش کوچکی از یادگاری‌‌های ارزشمند شرکت از گذشتگان خود را با راه‌‌اندازی موزه خصوصی در بنای تاریخی دفتر سیمان تهران با مجوز وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در مقابل دیدگان متخصصان و اندیشمندان حال و آینده کشور قرار داده است تا آغازی باشد برای گسترش فرهنگ موزه‌‌ای در عرصه‌ صنعت و چراغ راهی که بتوانیم در امتداد آن به ادامه‌ جمع‌آوری اسناد، خاطرات شفاهی و تصاویر برای مطالعه عملکرد، دستاوردها و تجارب این خانواده بزرگ بپردازیم؛ چرا که ثبت و نگهداری و توسعه‌ مسیر فرهنگی در عرصه‌ صنعت، چراغ روشنی است برای تعالی و رشد علم و دانش و در نهایت پیشرفت صنعت کشور.

بدون شک این اقدام ارزشمند، حاصل ممارست و مجاهدت دیروز، امروز و فردای همکاران پرتلاش شرکت سیمان تهران است و این اتفاق مبارک، نه تنها در جهت مدیریت و بهبود فرآیندهای کاری حال حاضر مجموعه به کار خواهد آمد، بلکه در آینده نیز پاسخگوی سوالات محققان، تاریخ نگاران و پژوهشگران در همه‌ حوزه‌‌هاست. چرا که اساسا موزه‌‌ها بیانگر تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر جامعه‌‌ای هستند.

امروز این موزه‌‌ کوچک اما ارزشمند، برای خانواده سیمان تهران مانند گنجینه‌‌ای از خاطرات است که می‌تواند موجب دلگرمی هرچه بیشتر متخصصان، کارشناسان و کارگران برای ادامه‌ حیات این خانواده و دست‌‌مایه‌‌ای برای نگهداری از تجهیزات، اسناد و پرونده‌‌های کاری و حتی خاطرات کوچک و روزمره همکارانی که شاید فردا کنار هم نباشند، باشد.

موزه‌ سیمان تهران با قدردانی از تلاش و کمک تمامی پیشکسوتان شرکت، چه آنان که در قید حیاتند و چه آنان که به سرای جاوید رحل اقامت افکنده‌اند، برآن است تا ضمن حفظ و نگهداری این امانت و تحویل آن به نسل‌های آینده، تلاش کرده آغازگر راهی باشد برای بسط و گسترش و تحول فرهنگی در صنعت سیمان کشور. به امید فردایی بهتر برای کشور عزیزمان ایران.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید