233631

مدیر‌عامل سیمان تهران مطرح کرد

مشکلات اخذ عوارض از صادرات سیمان

دنیای معدن: در حال حاضر شاخص کل بورس در آستانه مقاومت قرار دارد و خبرها به شدت می‌تواند روی بازار تاثیر بگذارد. با توجه به اینکه چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغیه‌ای را منتشر کرد که بر مبنای آن صادرات برخی محصولات همچون سیمان مشمول عوارض صادراتی شده،حالا خبرها حکایت از حذف عوارض صادراتی سیمان دارد. با وجود اینکه این موضوع هم‌اکنون قطعی نشده، اثر آن در بازار سرمایه باعث صف خرید در برخی نمادهای سیمانی صادرات‌محور شده است.

به گزارش دنیای معدن، در شرایط کنونی با توجه به افزایش قیمت کالاها پیش‌بینی می‌شود دولت مصوبه‌ای را برای افزایش نرخ سیمان به تصویب برساند و همین مساله باعث ادامه موج مثبت در گروه سیمانی‌ها شود. از طرف دیگر اجرای طرح مسکن ملی هم می‌تواند یک محرک اصلی در بازار سرمایه باشد، زیرا در مقطع کنونی صادرات بسیاری از شرکت‌های سیمانی محدود شده و اگر پروژه‌های مسکن همزمان با افزایش قیمت‌ها رونق پیدا کند، به طور قطع حاشیه سود شرکت‌های سیمانی بالا می‌رود.

به هر روی اخذ عوارض از صادرات سیمان در ماه‌های گذشته موجب گلایه و نارضایتی تولیدکنندگان داخلی شد. آنها بر این باور هستند که حالا که ایران از واردکننده سیمان به صادرکننده سیمان تبدیل شده است و تولید از مصرف پیشی گرفته نباید برای صادرات سیمان با اخذ عوارض سنگ‌اندازی کرد.

ورود سیمان به بورس کالا  فعالیت مطلوب بود

در همین راستا مدیر‌عامل سیمان تهران با مثبت خواندن ورود سیمان به بورس کالا  گفت: لازمه ماندن در این عصر به‌روز شدن است. نمی‌توان با روش‌های سنتی همچنان به فعالیت خود ادامه داد. شرکت‌های سیمانی شرکت‌هایی هستند که با سابقه نزدیک به هفت دهه در کشور فعالیت می‌کنند. پس لازم است در این عصر جدید از روش‌های سنتی ‌فروش عبور کنیم. یکی از روش‌ها، عرضه مستقیم است.

سید‌عباس حسینی گفت: در دنیا بحث فروش کالا و روش فروش مستقیم و نهایی اعمال می‌شود. پس چنانچه از روش سنتی گذر کنیم و سیمان در بورس کالا به صورت شفاف عرضه شود به مصرف‌کننده مستقیم و ارزان‌تر خواهد رسید. در حال حاضر مشتری و متقاضی خرید سیمان، می‌تواند با ۱۰ تن وارد بورس کالا شود.

به گفته مدیر‌عامل سیمان تهران، سیمان تهران جزو اولین شرکت‌هایی بود که در بورس کالا به همراه چند شرکت سیمانی بزرگ ورود کرد. همه فروش خود را از خرداد پارسال در بورس کالا انجام دادیم و سعی شد که در این زمینه مشوق شرکت‌های دیگر باشیم.

چرایی مخالفت انبوه‌سازان با فروش بورسی سیمان

حسینی  در پاسخ به این سوال که چرا با تمامی ‌این اوصاف انبوه‌سازان به فروش سیمان در بورس کالا واکنش منفی داشتند، حتی عنوان می‌کردند که بازار سیمان دست ۱۵ نفر است و مافیای حوزه سیمان وجود دارد، گفت:  سیمان یک کالای حجیم است و مصرف آن مدت زمان دارد و نمی‌شود خیلی آن‌را دپو کرد، چرا که انبارداری شرایط خاصی دارد.

در حال حاضر فضای مثبت ایجاد‌شده در بورس کالا مورد استفاده تمامی‌ مصرف‌کنندگان خرد و کلان سیمان است. بورس کالا شفاف‌ترین مسیر عرضه مستقیم کالا است.مدیر عامل سیمان تهران در ادامه تصریح کرد:  یکسری عامل فروش در صنعت سیمان محصول را قبلا خریداری می‌کردند و الان نظام بورس کالا این را محدود کرده است و هر کسی می‌تواند خرید سیمان از بورس کالا داشته باشد. وقتی ۱۰ تن هم در بورس کالا به فروش می‌رسد کسی که سازنده آپارتمان است می‌تواند وارد بورس کالا شود. الان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

ضرر ۳۹۰میلیارد تومانی سیمان از بابت قطع برق

حسینی  در ادامه با اشاره به اینکه صنعت سیمان کشور از بابت عدم تولید در تابستان سال گذشته ۳۹۰ میلیارد تومان متضرر شد، گفت: این رقم، رقم بزرگی است. صنعت سیمان با همین منوال که هزینه‌های جانبی به آن تحمیل می‌شود مشکلات زیادی را باید تحمل کند. هزینه گاز صنعت سیمان از متر مکعبی ۱۱۹ تومان به ۵۶۰ تومان افزایش یافته است. این صنعت روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارد و این عدد در کنار هزینه برق چند برابر شده است. هزینه‌های حمل و نقل هم ۳۵درصد افزایش یافته است. هزینه‌ها سرسام‌آور در حال بالا رفتن است و دستمزد هم ۵۷ درصد رشد کرده است و به طور میانگین ۴۵درصد رشد دستمزد داشته‌ایم. به گفته وی دولت باید در دو حوزه برق و گاز به ما کمک کند تا بتوانیم در  این حوزه بهره‌وری  و ارتقای راندمان داشته باشیم .

حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت پایه سیمان باید تغییر کند،  گفت: هر ساخت و سازی در کشور نیازمند سیمان است. ۲۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه جایگزینی این صنعت است پس نباید اجازه دهیم این صنعت با قیمت پایه از بین برود. باید صنعت سیمان نوسازی و به‌روز شود.

وی در پاسخ به این سوال که  صنعت سیمان کشور با چند درصد ظرفیت کار می‌کند گفت: ظرفیت تولید کشور در حال حاضر ۸۸ میلیون تن است و ۵/ ۸۳ میلیون تن  نیز ظرفیت تولید کلینکر است. اما سال گذشته مجموع تولید با صادرات ۷۳ میلیون تن بود و ۵۸ میلیون تن سیمان در کشور عرضه شد. در کشور افت مصرف داشتیم. لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود ما رکود ساخت‌و‌ساز داریم که امیدواریم با استارت نهضت ملی مسکن اتفاق مثبتی رخ دهد. الان می‌توان به جای سازه‌های فلزی در ساخت‌و‌ساز مسکن از بتن استفاده کرد. یا در جاده‌ها مثل جاده تهران-شمال می‌توانیم تمام جاده‌ها را بتنی کنیم که می‌تواند عمر مفید آنها را بالا ببرد. به گفته حسینی، تولید شرکت سیمان تهران پارسال ۴۰۰ هزار تن زیر ظرفیت به دلیل کمبود و محدودیت برق و گاز بود.

به گفته وی، در حال حاضر در گروه سیمان تهران به صورت مستقیم ۵ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.  ایجاد شغل به‌صورت غیرمستقیم عدد بالایی را می‌تواند تشکیل دهد. در کارخانه سیمان تهران نیز ۲ هزار نفر مشغول کار هستند.

سیمان تهران همسو با شعار سال

مدیرعامل سیمان تهران در پاسخ به این سوال که امسال با توجه به نام‌گذاری سال تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان، سیمان تهران روی بحث استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای افزایش تولید و راندمان و کیفیت تولید اقداماتی کرده است، گفت: شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری بسیار ارزشمند است. ما نیز در این راستا اقداماتی انجام دادیم که یکسری از نتایج بیرون آمده است و یکسری اقدامات تا پایان سال مشخص خواهد شد. سال گذشته اقدام ارزشمندی انجام دادیم و یکی از خطوط تولید را که متوقف شده بود و خارجی‌ها نه دانش و نه قطعات آن را  به دلیل تحریم‌های ظالمانه به ایران تحویل نمی‌دادند با کمک متخصصان داخلی طراحی مجدد کردیم و قطعات را مجددا تولید و خط را راه‌اندازی کردیم. یک انتقال دانش را با کمک متخصصان داخلی انجام دادیم و روزانه ۳۵۰۰ تن به ظرفیت تولید شرکت سیمان تهران اضافه شد. یا در خصوص چاه نفت که واردکننده سیمان مخصوص چاه نفت بودیم سال گذشته بعد از چندین سال توقف سیمان چاه نفت را باز‌تولید و احیا کردیم و جلوی واردات آن را گرفتیم.

به گفته وی،  شرکت سیمان تهران امروز تنها تولیدکننده سیمان چاه نفت کلاس E در خاورمیانه است. این را متخصصان داخلی انجام دادند. در بحث سیمان سفید نیز  اقداماتی انجام دادیم و یکی از تجهیزاتمان را که سال‌ها متوقف شده بود تغییراتی داده و به‌روزرسانی کردیم. با این خط می‌توانیم تولید سیمان سفید داشته باشیم. در سالن سنگ هم با ارتقا توانستیم روزانه ۶۰۰ تن به ظرفیت تولید کلینکر اضافه کنیم. اعتقاد داریم که باید کار ما بهره‌وری داشته باشد. برای این کار باید به دانش روز روی بیاوریم. نباید در تولید سیمان به دو نوع تیپ یا پنج تیپ محدود شویم، بلکه باید متنوع تولید کنیم.

حسینی گفت:  سیمان تهران تنوع تولید بالایی دارد و دنبال این هستیم که تنوع تولید را بالا ببریم. با ایجاد مرکز پارک فناوری که در دستور کار ما است ان‌شاء‌الله امسال را که سال تولید و دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است در سیمان شدت بیشتری بدهیم. اتفاقی که سال گذشته رخ داد و امسال هم در دستور کار ما است اینکه ۲۷ پروژه بومی‌سازی در صنعت سیمان تعریف و اجرایی کردیم. یعنی ۲۷ نوع قطعه‌ای که از خارج وارد کشور می‌شد طراحی و ساخت آن‌را با کمک متخصصان داخلی انجام دادیم و در صنعت سیمان ساری و جاری شد.

صادرات یک میلیون تنی سیمان تهران

وی با اشاره به اینکه یک میلیون تن میزان صادرات سیمان تهران است خاطرنشان کرد: معادن ارزشمندی داریم و خطوط ما هم خطوط روز دنیا هستند. تولیدات ما تولیدات باکیفیت و مقاومت آن بسیار بالا است. کشورهای همسایه که تولیدکننده سیمان هستند برای پروژه‌های خود باز هم از محصولات ایرانی استفاده می‌کنند. ما معادن ارزشمند و نیروهای متخصصی داریم. در اوایل انقلاب اپراتورهای ما و اتاق فرمان ما در اختیار خارجی‌ها بود. امروز نه تنها تولیدکننده سیمان هستیم بلکه قطعات را هم در داخل تولید می‌کنیم.

رنج سیمان با محدود شدن صادرات

حسینی با بیان اینکه عوارض صادرات کلینکر از ۱۱درصد به ۵ درصد و صادرات سیمان به ۲درصد کاهش یافت که  نامه آن به تازگی ابلاغ شده است. در کشور ما مازاد تولید سیمان داریم گفت: صادرات لحظه‌ای نیست. اگر بازار سیمان را در کشورهای دیگر از دست بدهیم سایر کشورها و رقبا آن بازار را از ما می‌گیرند. در عراق حضور نداشته باشیم ترکیه بازار را از ما می‌گیرد. در تلاش هستیم این عوارض برداشته شود تا بازار صادراتی را از دست ندهیم. سیمان تهران با این اوضاع برق و گاز موفق شد ۸۵۰ هزار تن تولید کلینکر خود را نسبت به سال ۹۹ افزایش دهد.

بازار ما در دستان ترکیه

مدیر‌عامل سیمان تهران با بیان اینکه بخشی از بازار سیمان عراق را ترکیه از ما گرفته است، گفت: باید حضور در این حوزه  مستمر باشد. پایداری و حضور مستمر در بازارها مهم است.  حضور مقطعی نمی‌تواند ما را موفق کند. اگر کشوری هستیم که سیمان کم دارد باید صادرات سیمان متوقف شود، اما وقتی مازاد تولید داریم باید به فکر صادرات باشیم. سال گذشته ۵۸ میلیون تن مصرف شده است. مازاد تولید ما باید در کجا مصرف شود؟ ۸۸ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان داریم و بهترین مسیر این مازاد تولید‌، صادرات است. باید تشویق کنند تا صادرات و ارزآوری شود. گذاشتن عوارض صادراتی برای سیمان اشتباه بود باید جایزه صادراتی داشته باشیم. باید مشوق‌هایی برای صادرات داده شود اما این سختگیری‌ها باعث می‌شود بازار سیمان در کشورهای همسایه را از دست بدهیم. بازار صادراتی نیازمند زمان است و باید حضور ما حضور مستمری باشد. به افغانستان، عراق، قزاقستان و ترکمنستان سیمان صادر می‌شود.

سیمان تهران  دوستدار  محیط‌زیست

این مدیر عامل در پاسخ به این سوال که اینکه برخی معتقد هستند باید سیمان تهران از تهران خارج و به بیرون از شهر برود را قبول دارید، گفت: سیمان تهران امروز مورد تقدیر سازمان‌های ذی‌ربط قرار دارد. سازمان‌های ذی‌ربط قبول دارند که سیمان تهران خود را در رعایت الزامات زیست محیطی مسوول می‌داند. هم محیط زیست و هم میراث فرهنگی و صمت‌، شرکت سیمان تهران را پیشگام می‌داند، اما برخی مواقع اظهاراتی از سوی مقامات مسوول مطرح می‌شود که نشان می‌دهد اطلاع کافی ندارند. سیمان تهران اگر نباشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ اگر نباشد چه میزان به co۲ کشور اضافه می‌شود؟ چقدر ناوگان حمل و نقل می‌خواهد؟ ۶۰ درصد سیمان شهر تهران را سیمان تهران تامین می‌کند. هزینه ایجاد آن  حداقل ۲۰هزار میلیارد تومان است. راحت می‌گوییم نباشد.

این صنعت در مکان دیگر چگونه باید ایجاد شود با کدام سرمایه و کدام دانش؟ در تمام کشورهای اروپایی هم کارخانه‌های سیمان در داخل و وسط شهر قرار دارند. الزامات آن تمام موارد را رعایت کند موضوعی که ما اعتقاد داریم که در مورد الزامات محیط زیستی برای سیمان تهران بیشتر از بقیه باشد.به گفته حسنی  تمامی‌ خطوط سیمان تهران به صورت آنلاین با محیط زیست ارتباط داشته و وصل است. هر کسی می‌تواند میزان غبار خروجی از سیمان تهران را به‌صورت آنلاین ببیند. ما خودمان داوطلبانه در این مسیر حرکت کرده و می‌خواهیم حرکت خود را بیشتر از قبل ادامه دهیم.وی در نهایت گفت: از مسوولان درخواست داریم که نگذارند صنعت سیمان دچار آسیب یا تعطیلی شود، چرا که ۸۰ درصد قطعات این صنعت بومی‌سازی شده و ایجاد اشتغال فراوانی کرده است. پس نگذاریم صنعت سیمان دچار مشکل شود. قیمت‌های دستوری مشکل زیادی برای صنعت سیمان ایجاد کرده است پس باید حمایت ویژه‌ای از صنعت سیمان شود و به سمت صادرات‌محور شدن حرکت کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید