221222

از بازار جهانی سیمان چه خبر؟

دنیای معدن - در «گزارش سالانه جهانی سیمان» منتشرشده از سوی بانک جهانی آمده است که رشد اخیر تقاضا برای سیمان به دلیل افزایش فعالیت های ساختمانی بوده و همین امر، عامل اصلی رشد قیمت این کالا به شمار می رود.

به گزارش دنیای معدن، بازار سیمان، طی ماه های اخیر روند صعودی قابل توجهی را تجربه کرده است. بازاری که روند افزایش قیمت آن صنایع بسیاری را تحت تأثیر قرار داد. آمارها، نشان می دهند طی یک ماه اخیر، قیمت سیمان در دنیا، افزون بر ۶ درصد رشد داشته اند و کارخانه های تولیدکننده سیمان هم افزایش قیمت مواد اولیه را عامل اصلی این رشد قیمت، اعلام کرده اند.

در این میان، «گزارش سالانه جهانی سیمان»، منتشرشده از سوی بانک جهانی، زاویه متفاوت و دیگری را موردتوجه قرار داده است. در این گزارش، رشد تقاضا برای سیمان به دلیل افزایش فعالیت های ساختمانی، عامل اصلی رشد قیمت این کالا، اعلام شده است. برهمین اساس، نرخ هر تن سیمان در بازار امریکا به بیش از ۱۲۸ دلار رسید و بهای سیمان فوب خلیج فارس نیز به ۳۸ دلار افزایش یافت.

در گزارش بانک جهانی آمده است: «با رشد جمعیت و رونق فعالیت های ساختمانی، تقاضای جهانی برای سیمان رشد داشته و در نتیجه، قیمت این محصول مهم نیز افزایش یافته است. از سوی دیگر، با اجرای طرح توسعه زیرساختی در چین تقاضا برای سیمان افزایش زیادی یافته و فشار مضاعفی به بازار وارد شده و بستر را برای تداوم روند صعودی قیمت ها، فراهم کرده است.»

ادامه افزایش قیمت سیمان در سال ۲۰۲۲

در این گزارش پیش بینی شده، قیمت سیمان در سال آینده هم روند افزایشی داشته باشد و دلیل آن سرمایه گذاری زیاد کشورهای صنعتی برای توسعه زیرساخت هاست. طرحی که اغلب کشورها برای پساکرونا در دستور کار قرار داده اند تا ضمن ایجاد شغل بتوانند بستر را برای گردش مالی و افزایش درآمد فراهم کنند.

چین، نخستین کشوری است که طرح توسعه زیرساختی را تصویب و ساخت چندین فرودگاه و جاده را شروع کرد. این طرح چین پنج سال به طول خواهد انجامید و طبق نظر دولت این کشور، می تواند روند خروج از بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا را تسریع کند.

دولت بایدن هم از ابتدای روی کار آمدنش برای تصویب بودجه توسعه زیرساختی تلاش کرده است و اخیراً، خبرهایی در مورد تصویب این طرح و شروع آن منتشر شده است. با اجرایی شدن طرح توسعه زیرساختی در امریکا، می توان انتظار افزایش بیش از ۲ درصدی میزان تقاضای جهانی سیمان را در هر سال داشت که بدون شک زمینه ساز رشد قیمت می شود.

در دیگر کشورها هم طرح های کم وبیش مشابهی در حال تصویب و اجراست، زیرا نهادهای بین المللی بر این باورند که در دوره پساکرونا، شرکت های خصوصی با مشکلات مالی ناشی از همه گیری درگیر هستند و توان آن ها برای رونق دادن به فعالیت های خود، محدود شده است. بنابراین، مسئولیت اصلی در ایجاد شغل و اجرای پروژه ها، برعهده دولت هاست و اجرای طرح های توسعه زیرساختی، بهترین سیاستی است که می تواند اجرا شود.کالا خبر

دیدگاهتان را بنویسید