249444

گردش مالی گوهرسنگ های ایران نیم درصد سوئیس است!

دنیای معدن: تفاهم نامه همکاری بین مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و ایمیدرو برای ایجاد سامانه صدور شناسنامه گوهرسنگ ها امضا شد.

به گزارش دنیای معدن، عصر روز سه شنبه 14 آذر ماه 1402 طی نشستی، محمدرضا موثقی نیا رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مهدی مظهری مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در خصوص ایجاد سامانه صدور شناسنامه گوهرسنگ ها تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

در این نشست مهدی مظهری به خدمات و ویژگی های این سامانه اشاره کرد: «مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران با سابقه ای 28 ساله داشته و نماینده انحصاری سازمان جهانی GS1 در ایران است. ما در 28 سال اخیر بیش از 6 میلیون قلم کالا را کد کرده ایم و در یک سال اخیر سامانه ای را برای شناسایی و کدگذاری خدمات مطابق با استاندارد جهانی GS1 ارائه کرده ایم که به کمک این سامانه گوهر تراش های ایرانی میتوانند کد خدمت دریافت کنند و در عرصه جهانی مطرح شوند.»

 

همچنین مظهری از گردش مالی اندک گوهر سنگ های ایرانی ابراز تاسف کرد: «کشوری مثل سوئیس، حتی یک معدن هم ندارد ولی در حوزه گوهر سنگ ها چیزی حدود 98 میلیارد دلار گردش مالی دارد. اما ما در ایران با 5 هزار معدن شناسایی شده، حدود 400 میلیون دلار گردش مالی داریم که این گردش مالی هم از مبادلات داخلی است. اگر یک گوهر سنگ از کشور خارج میشوند اطلاعاتش در دسترس نیست که ما بدانیم این مبادله به نام گوهر سنگ ایرانی اتفاق می افتد. کد گذاری گوهرسنگ ها به برندسازی گوهر سنگ های ایران کمک میکند چون به محض اینکه یک کد را به کالایی اختصاص میدهید، کاتالوگ محصول به 17 زبان زنده دنیا ترجمه میشود. همچنین به دلیل اینکه این شناسنامه منطبق بر اساتانداردهای GS1 است به راحتی مالکیت معنوی آن (WIPO) آن نیز حفظ می‌شود و می‌تواند از جعل و قاچاق گوهر سنگ ها جلوگیری کند»

 

در ادامه این جلسه رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بر اهمیت ایجاد ابعاد اجتماعی این طرح تاکید کرد: «شناسنامه دار کردن گوهرسنگ ها مقدمه ای است برای فعال‌تر شدن این حوزه، چون وقتی چیزی هویت پیدا میکند بیشتر اثر بخش میشود. فلذا این کار، بسیار کار با ارزشی است و امیدواریم در همین حد باقی نماند و بتوانیم از این کار به عنوان ابزاری برای صادرات بیشتر گوهرسنگ های استفاده کنیم. ما در صنعت، مرحله پایلوت را داریم و بعد صنعتی سازی میکنیم شاید در مورد گوهر سنگ ها هم باید اول مرحله پایلوت را پیش ببریم و بعد اجتماعی سازی کنیم. در شهر فردوس خراسان جنوبی اکثر مردم در کار تراش گوهرسنگ هستند و با توجه به پیچیدگی وضعیت اشتغال در کشور، این خیلی حرکت با ارزشی است.»

در پایان این جسله، تفاهم نامه همکاری میان ایمیدرو و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران امضا شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید