248899

مجری طرح توسعه صنعت گوهر سنگ کشور:

در افق ۱۴۰۵ سهم ایران از ارزش بازار جهانی صنعت گوهرسنگ ها به یک درصد افزایش می یابد

دنیای معدن-مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور گفت: طبق سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ‌ کشور، سهم ایران از بازارهای جهانی در این صنعت تا افق ۱۴۰۵ به یک درصد افزایش می یابد.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، دکتر سید ابومحمد هاشمی در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان گوهرسنگ‌ها در مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران با اشاره به مزیت‌های تدوین سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور تاکید کرد طبق این سند درآمد ایران باید از محل صنعت گوهرسنگ‌ها در جهان تا سال ۱۴۱۰ باید به دو درصد افزایش یابد.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور با بیان اینکه هم اکنون درآمد ایران از محل صنعت گوهرسنگ‌ها در جهان بسیار کم است، گفت، در حالی که گوهرسنگ‌ها منبع درآمد بسیار بالایی برای برخی از کشورهای جهان است، متاسفانه در کشور ما با توجه به قدمت بالای گوهرتراشی به خوبی نتوانستیم در زنجیره ارزش این صنعت کارهای اساسی انجام دهیم.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور با بیان اینکه برای استانداردسازی گوهرسنگ‌ها، آزمایشگاه‌هایی در حال فعالیت هستند گفت: با این حال سال گذشته موفق شدیم ازمایشگاه مجهز در مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران افتتاح کنیم.

هاشمی با بیان اینکه مطالعات اکتشافی امسال توسط ایمیدرو در ۱۱ استان کشور در حال انجام است که به محدوده های امیدبخشی نیز دست پیدا کرده‌ایم افزود: اگر بتوانیم این یافته‌های را در زنجیره ارزش گوهرسنگ ها قرار دهیم می‌توانیم در بازارهای جهانی حضوری موفق داشته باشیم .

وی تاکید کرد: در این زمینه تاکنون اموزش های زیادی در ۳۱ استان کشور استان برگزار شده و هم اکنون در برخی استان‌های کشور در تراش گوهرسنگ‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی به وجود آمده است.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور سپس بر تدوین استانداردهای مورد نیاز برای توسعه صنعت گوهرسنگ در کشور تاکید کرد و افزود: تدوین استاندارد و متناسب سازی آنها با استانداردهای بین‌المللی زمینه ورود فعالان عرصه صنعت گوهرسنگ‌های ایرانی را در بازارهای جهانی بیش از پیش تسهیل می کند.

هاشمی یادآور شد: ایجاد شبکه آزمایشگاهی نیز می‌تواند به توسعه زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ها منجر شود و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان متولی آموزش در این زمینه انتخاب شده است.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور اظهار داشت: در کشور ما صنعت گوهرسنگ چندین مزیت دارد و چنانچه این صنعت توسعه یابد می‌تواند یک جایگاه اقتصادی قابل قبولی را برای کشور به وجود آورد و ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال زایی از مهم‌ترین مزیت‌های توسعه صنعت گوهرسنگ در ایران است.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در پایان خواستار ادامه برگزاری این نشست‌ها شد و افزود: طبق سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور باید برای دستیابی به سهم مناسب ایران در بازارهای جهانی باید با برنامه‌ریزی دقیق افق‌ها و چشم اندازهای خوبی را برای صنعت گوهرسنگ کشور فراهم کنیم و در این راستا خواستار همکاری و مشارکت همه فعالان این صنعت در کشور هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید