250211

فروش ۴۰۵ هزار تن آهن اسفنجی در قالب قرارداد بلندمدت در بورس کالا

دنیای معدن-چهارشنبه گذشته در بازار فیزیکی بورس کالای ایران، ۴۰۵ هزار تن آهن اسفنجی در قالب ۶ قرارداد کشف پریمیوم معامله شد تا تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین دست امکان برنامه ریزی بلندمدت تولید و فروش را با استفاده از ظرفیت بورس کالا پیدا کنند.

به گزارش دنیای معدن، بورس کالای ایران چهارشنبه ۱۳ دی میزبان معامله ۴۰۵ هزار تن آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در قالب ۶ قرارداد کشف پریمیوم بود.

عرضه های روز چهارشنبه آهن اسفنجی توسعه آهن و فولاد گل گهر در حجم های ۱۵۰ هزار تنی، ۱۰۰ هزار تنی و ۸۰ هزارتنی صورت گرفته بود.

تاریخ معامله نهایی این قراردادها از ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ آغاز و تا ۳۰ مرداد سال ۱۴۰۳ ادامه دارد. همچنین تاریخ تحویل نخستین قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا ۵ شهریور سال آینده ادامه می یابد.

نوع تسویه معاملات در این قراردادها به صورت نقدی/اعتباری بوده و طبقه روال عرضه ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم کشف شده در فرایند معامله خواهد بود.

فرمول محاسبه قیمت مبنا در معاملات آهن اسفنجی بیشترین مقادیر دو مورد زیر است.

اول: میانگین موزون هفتگی معاملات ۴ هفته آخر گندله قبل از معامله نهایی در بورس کالا ضربدر ۲.۸

دوم: میانگین موزون هفتگی معاملات ۴ هفته آخر آهن اسفنجی قبل از معامله نهایی در بورس کالا

گفتنی است، کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند. این قرارداد از ابزارهای کارآمد در جهت برنامه ریزی تولید به شمار می رود که چهارشنبه هفته جاری در حوزه یک محصول معدنی در بورس کالا به کار گرفته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید