245749

مازندران بدنبال ترانزیت سنگ آهن روسیه

دنیای معدن- استاندار مازندران: روسیه می‌تواند با جایگزین کردن دریای خزر به جای دریای سرخ سنگ آهن‌های صادراتی خود را ارزانتر و سریعتر به جهان صادر کند.

به گزارش دنیای معدن، استاندار مازندران که در راس هیات پنجاه نفره از فعالان اقتصادی و برخی مدیران استانی به روسیه سفر کرده است در نشست با استاندار آستاراخان گفت: روسیه اکنون سنگ آهن‌های خود را از دریای سرخ به هند صادر می‌کند در حالیکه اگر این محموله‌ها از بندر آستاراخان به امیرآباد و از طریق خطوط ریلی ایران به هندوستان منتقل شود علاوه بر کاهش ۱۷ روزه در زمان، هزینه ترانزیت نیز برای روسیه کاهش چشمگیری خواهد داشت.

حسینی پور افزود: فضای عمومی و مناسبی که بین دو کشور ایران و روسیه بوجود آمده فرصت خوبی برای افزایش روابط دوجانبه مازندران با استان آستاراخان است و مسئولان دو استان می‌توانند بگونه‌ای عمل کنند تا خواسته‌های دو کشور عملیاتی شود.

او با بیان اینکه میزان روابط دو استان اکنون در سطح پایینی است، ادامه داد: مسئولان این دو استان در ۱۵ سال اخیر تفاهم نامه‌های متعددی را امضا کردند که تقریبا هیچکدام آن‌ها اجرایی نشده است.

حسینی پور گفت: اگرچه دو استان با افزایش روابط دو کشور فرصت‌های بسیار مناسبی برای افزایش تبادلات داشتند، اما نتوانسند این ارتباط را بخوبی برقرار کنند و تصمیمات استراتژیک برای افزایش روابط دو کشور داشته باشند.

اختیار تام از رئیس جمهور برای افزایش مبادلات

استاندار مازندران افزود: اولین قدم برای افزایش روابط دو استان، داشتن اختیارات تام در عقد قرارداد‌ها است که رئیس جمهور ایران به بنده اختیار تام برای تعامل و ارتباط حداکثری با استان‌های همسایه داده است.

او گفت: حتی رئیس جمهور ایران این اختیار را به بنده داده است که برای توسعه گردشگری با استان‌های هم مرز دریایی روادید هم برداشته شود.

حسینی پور با اشاره به وجود ۱۴ بندر در آستاراخان و سه بندر مهم در مازندران، افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر مازندران اکنون ۱۲ میلیون تن است که با اجرای برخی برنامه‌ها که آغاز شده است این ظرفیت به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید.

مازندران تمام نیاز روسیه به مرکبات را می‌تواند تامین کند

او گفت: نقطه مشترک دو استان ترانزیت دریایی است که با اصلاح برخی فرایند‌ها قابلیت تقویت و افزایش دارد.

استاندار مازندران افزود: بخشی از اقلام صادراتی کشور روسیه از طریق کشور‌های ثالث وارد مازندران می‌شود که در این رابطه باید اقدام عملی برای روان سازی گمرکات روسیه و تعامل با گمرک ایران انجام شود.

حسینی پور با بیان اینکه مازندران بزرگترین تولیدکننده مرکبات ایران است، گفت: بخشی از مرکبات استان به چین و کشور‌های عربی صادر می‌شود که می‌توان مرکبات را از مسیر دریایی به روسیه نیز صادر کرد.

او با بیان اینکه پارسال یک محموله مرکبات از طریق بندر آستاراخان به روسیه ارسال شده بود، ادامه داد: ایران می‌تواند تمام نیازمندی‌های مرکبات روسیه را تامین کند.

 

گردشگری دریایی ظرفیتی مناسب، اما مغفول

استاندار مازندران گفت: متاسفانه در حوزه گردشگری دریایی در دریای خزر اقدام مناسبی نشده است، اما با توجه به جذابیت‌های فراوان این حوزه دو استان همسایه می‌توانند گردشگری دریایی را آغاز کنند.

حسینی پور افزود: برخی افراد از دو کشور اکنون برای گردشگری دریایی به کشور‌های همسایه می‌روند که اگر مسیر گردشگری دریایی بین مازندران و آستاراخان فعال شود می‌توان اتفاق مهمی در این حوزه رقم بخورد.

حسینی پور استاندار مازندران دو روز قبل در راس هیات اقتصادی و بازرگانی ۵۰ نفره که بیشتر آنان فعالان بخش خصوصی هستند با هدف گسترش همکاری با سه استان مسکو، ولگاگراد و آستاراخان به روسیه سفر کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید