234848

بازار سنگ آهن در انتظار تغییر واقعی تقاضا

دنیای معدن: قیمت سنگ آهن سه هفته متوالی کاهش داشته و این روند منعکس کننده کاهش اعتماد بازار نسبت به محرک های اقتصادی چین است که به نوبه خود تهدیدی برای تقاضای این ماده اولیه در ماه های آینده است.

به گزارش دنیای معدن، شاخص قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد جمعه اخیر به ۱۱۶.۰۵ دلار در هر تن رسید که نسبت به هفته قبل ۴.۸ درصد کاهش داشت و نسبت به بالاترین قیمت خود در سال ۲۰۲۲ یعنی ۱۶۰.۳۰ دلار در هر تن ثبت شده در ۸ مارس ۲۷.۶ درصد کاهش را نشان می دهد. این اوج گیری ماه مارس به دلیل ترس از اختلال در عرضه بود که پس از حمله روسیه به اوکراین رخ داد. این کشور پنجمین صادرکننده سنگ آهن پس از استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی و کانادا است.

هفته گذشته سنگ آهن ابتدا به کف ۷ ماهه رسید و ۱۰۹ دلار را لمس کرد ولی سپس تا ۱۱۶ دلار خود را بالا کشید که به دلیل صحبت های امیدوار کننده ریاست جمهوری چین در مورد حمایت از اقتصاد این کشور بود. حال بازار منتظر است ببیند قبل از آن که هر تغییر قیمتی رخ دهد اقدام بعدی برای حمایت از قیمت ها چه خواهد بود.

رشد موجودی انبارها و تقاضای کمتر سنگ آهن به دلیل کاهش تولید و برنامه تعمیرات کارخانه ها احتمالاً منجر به کاهش واردات سنگ آهن به چین در ماه های آینده می شود. گرچه برای ژوئن این طور به نظر نمی رسد.

به طور کلی، به نظر می رسد که بازارهای سنگ آهن و فولاد تاکنون بر اساس این انتظار که پکن محرک های سریع و موثری را به خصوص در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ارائه دهد پیش رفته است. اما انتظار فعالان بازار به جای صحبت مقامات افزایش تقاضای واقعی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید