234760

سرمایه گذاری که می خواهد نکویی کند اما بدی می بیند؛

سنگ اندازی کشاورزان پیش پای معدنکاران/ سرمایه گذاران را با تهدید و اذیت و آزار از کردستان می رانند

دنیای معدن-مدیرعامل یک شرکت بهره برداری معدن گفت: یکی از دلایل عدم رغبت سرمایه گذاران برای مشارکت در کردستان این است که بومی های منطقه معدن دارها را با این بهانه که کشاورزی آنها تحت تأثیر معدن قرار می گیرد، اذیت و تهدید می کنند.

به گزارش دنیای معدن، یکی از مزیت های شهرستان بیجار، قرار گرفتن معادن سنگ آهن در این منطقه است که سبب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان و شهرستان شده است.

در مجموع ۴۳ معدن در شهرستان بیجار وجود دارد که ۴ معدن آن سنگ آهن بوده و ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی را برای این شهرستان ایجاد کرده است.
2149866

یکی از معادن مهم سنگ آهن استانکردستان، معدن قره کند بیجار است که سرمایه گذار آن به شدت پیگیر راه اندازی کارخانه کنسانتره است و با راه اندازی این کارخانه در قره کند ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول بکار می شوند.

حسین محمودخانی مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو معدن قره کند در این باره اظهار داشت: ظرفیت استخراج این مجموعه ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن در سال است و این معدن ظرفیت بسیار خوبی در منطقه است که در مجموع ظرفیت ذخیره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن با عیار ۳۱ درصد را دارد.

محمودخانی افزود: حدود یک سال و نیم است که درخواست مجوز کارخانه کنسانتره داده ایم اما موفق به دریافت این مجوز نشدیم چون مدیرکل سابق صنعت، معدن و تجارت استان با این بهانه که فقط ۵۰۰ هزار تن دیگر ظرفیت کنسانتره در استان وجود دارد و آن را هم برای یک سرمایه گذار عراقی در نظر گرفته ایم مانع از صدور این مجوز شدند.

به گفته مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو، رایزنی های خوبی با استاندار فعلی استان کردستان انجام شده و قول های مساعدی در خصوص مساعدت ایجاد کارخانه کنسانتره آهن در محدوده شهرستان بیجار گرفته اند.

وی ادامه داد: به دلیل نبود کارخانه فراوری سنگ آهن در کردستان، تولیدات معدنی این استان به ناچار به استان های زنجان و اصفهان برای تبدیل به کنسانتره آهن ارسال می شود.

محمودخانی تأکید کرد: کشاورزان در زمین های کشاورزی در مجاروت معدن قره کند بدون هیچ مشکل و خللی به کار خود ادامه می دهند.

مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو تأکبد کرد: یکی از دلایل عدم رغبت سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در استان کردستان این است که بومی های منطقه معدن دارها را با این بهانه که کشاورزی آنها تحت تأثیر معدن قرار می گیرد، اذیت می کنند.

وی افزود: 80 درصد نیروهای معدن قره کند بومی هستند و تمام مالیات های شرکت نیز در سنندج پرداخت می شود و حساب های بانکی و گردش مالی شرکت نیز نرد بانک های استان کردستان انجام می شود.

محمودخانی از اقدامات عام المنفعه خود در منطقه بیجار از جمله بهسازی راه روستایی، مشارکت در بهسازی مسجد و مدرسه و کمک به شهرداری یاسوکندو حمایت از تیم های ورزشی بیجار را مهم ترین این اقدامات نام برد.

فقط چند نفر مخالف احداث معدن قلعه گاه کامیاران هستند

مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو در ادامه با اشاره به تصمیم خود برای احداث معدنی دیگر در روستای قلعه گاه کامیاران به گروگان گیری مردم قلعه گاه توسط عده ای اشاره کرد و افزود: متاسفانه در روزهای گذشته عده ای مانع فعالیت نیروهای ما در معدن قلعه گاه شده اند و عده ای هم از سر تطمیع یا تهدید همراه و همگام مخالفان شده اند.

وی افزود: مجموعه معدن روستای قلعه گاه اگر به بهره برداری کامل برسد ظرفیت اشتغال برای 700 نفر از بومی های منطقه را دارد.

مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو گفت: ما می خواهیم در کنار کار اقتصادی به مردم منطقه هم خدمت کنیم و درصدد ایجاد خانه بهداشت و نانوایی در روستای قلعه گاه برای استفاده مردم هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: چند خانواده در منطقه قلعه گاه که به اعتیاد آلوده هستند شناسایی شده اند و تا بهبودی کامل هزینه های درمان انها را متقبل می شوند و ماهیانه نیز برابر قانون کار به آنها حقوق می دهند و پس از درمان نیز در معدن قلعه گاه مشغول به کار خواهند شد.

محمودخانی تاکید کرد: اگر همه دست به دست هم دهیم و مانع تراشی ها برداشته شود ظرفیت معدن می تواند کردستان را به توسعه ای به میزان استان های تهران و اصفهان برساند.

نیمی از طلای کشور در استان کردستان استخراج می شود کردستان همچنین از نظر ذخایر سنگ آهن رتبه پنجم کشور را دارد. مهمترین معادن سنگ آهن استان در شهرستان های بیجار، قروه، دهگلان ، سقز و دیواندره واقع شده است.

یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن سنگ آهن در کردستان تولید می شود که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به معادن شهرستان بیجار و ۲۰۰ هزار تن آن هم معادن قروه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید