233699

افزایش تولید ناخالص ملی با منابعی غنی؛

معدن؛ ثروت و اشتغالزایی خفته در دل زمین/ ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از سه هزار نفر با راه اندازی کامل فولاد کردستان

دنیای معدن: معادن سنگ آهن از مهم ترین ظرفیت های اشتغالزایی پایدار در استان کردستان است و شهرستان بیجار با 43 معدن نقش مهمی در این زمینه ایفاء می کند.

به گزارش دنیای معدن؛ به نقل از کُردتودی، کشور ما ایران، با در اختیار داشتن منابع و ذخایر سوختی و هم چنین دیگر مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف، از کشورهای غنی دنیا به شمار می آید، که در مقام عامل مولد اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، نقش بسزائی دارد.

صنعت و معدن مهمترین موتور محرکه ی اقتصاد کشور است، وجود معادن یکی از ظرفیت های مهم اشتغالزایی در استان کردستان است که مدیریت صحیح آن نقش موثری در زدودن غبار محرومیت از این استان دارد.

این استان دارای منطقه جغرافیایی خاصی برای بهره برداری از معادن است زیرا جز مناطق کوهستانی کشور قرار دارد. سنگ آهنی که در این معدن وجود دارد در ۷ نقطه مختلف تقسیم شده است.

شهرستان بیجار در شرق استان کردستان با 43 معدن کوچک و بزرگ سنگ آهن نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار ر استان کردستان دارد.

کیمیا معادن سپاهان بیجار یکی از معادن این شهرستان است که از سال 86 به طور رسمی در محدوده معدنی سراب شهرک فعالیت خودش را آغاز کرده است و اقدامات اکتشاف معدن و تهیه نقشه توپوگرافی و حفاری های این معدن طی دوسال به پایان رسیده است.

این معدن با 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری و با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده فعالیت خود را آغاز کرده است و برای 120 نفر به صورت مستقیم و 250 نفر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

سنگ آهن بیجار از بزرگترین معادن کشور است

معدن سنگ آهن بیجار یکی از بزرگترین معادن کشور است. این معدن سالیانه بیش از ۱۰۰۰ تن سنگ آهن تولید می کند و به همین علت تاثیر زیادی روی تولید فولاد در کشور دارد.

اگر امکانات بیشتری در اختیار این مجموعه قرار بگیرد و همچنین نفرات بیشتری در مجموعه سنگ آهن بیجار مشغول به کار شوند می توان سالانه مقدار بیشتری سنگ آهن از این معدن استخراج کرد.

محصول تولید شده توسط این کارخانه از نوع سنگ آهن کنسانتره است و عیار آن ها ۶۸ درصد است. نوع خوراک محصولات سنگ آهن بیجار، سنگ آهن کم عیار و عیار متوسط مگنتیکی است.

یکی از مهمترین راه های اشتغالزایی و کسب درآمد از طریق معادن سنگ آهن ایجاد کارخانه فولاد یا همان زنجیره فولاد است که بعد از سال ها کش و قوس های مخالف، طرح اقتصادی و عمرانی آن از روند رو به رشد خوبی برخودار شده اند.

معدن سنگ آهن قراکند از ظرفیت های مهم اشتغالزایی در بیجار است که سالانه 130 تا 200 هزار تن سنگ آهن استخراج می شود.

علیرضا فتحی سرپرست استخراج سنگ آهن قراکند در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: این معدن ظرفیت بسبار خوبی برای در منطقه کرانی بیجار است که در مجموع ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تن با عیار 31 درصد را دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین هدف ما افزایش ظرفیت تولید معدن سنگ آهن قراکند است، افزود: سالیانه حدود 70 هزار تن سنگ آهن در این مجموعه فروخته و تبدیل به کنسانتره و از معدن خارج می شود.

سرپرست استخراج سنگ آهن معدن قراکند بیجار گفت: در حال حاضر 50 نفر به طور مستقیم در این معدن مشغول کار هستند که بیش از 90 درصد آنها بومی هستند و با ایجاد کارخانه کنسانتره در این معدن، اشتغالزایی برای 100 نفر به طور مستقیم ایجاد می شود.

صنایع پیش احداث کارخانه فولاد بیجار فعال است

در حال حاضر کارخانه کنسانتره در صبانور و یک میلیون تن ظرفیت جدید در کیمیا معدن و گندله سازی در منطقه کرانی از صنعت های پیش احداث کارخانه فولاد در شهرستان بیجار است که زمینه اشتغالزایی جمعی از جوانان بومی بخش کرانی را فراهم کرده است.

بهره برداری کامل زنجیره فولاد زمینه اشتغال 3 هزار نفر را فراهم می کند

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان اینکه وجود معادن بخش کرانی از مهمترین ثروت های خدادای این منطقه است، اظهار داشت: گردش مالی صنعت فولاد کشور 900 میلیارد تومان است، اگر شهرستان بیجار با وجود این ذخایر وارد این بازار شود ایجاد درآمد از طریق صنایع پایین دستی حاصل می شود.

وی در خصوص میزان اشتغالزایی این صنعت در شهرستان بیجار گفت: با بهره برداری کامل زنجیره فولاد زمینه اشتغال زایی 2500 تا 3000 هزار نفر به صورت مستقیم در شهرستان بیجار فراهم می شود.

زندیان تصریح کرد: زنجیره فولاد در شهرستان بیجار شامل خاک آهن، کنستانتره و گندله می شود و در مرحله بعدی آهن اسفنجی تولید می گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: تکمیل این پروژه می تواند نقش موثری در راه اندازی رشته های دانشگاهی در استان کردستان و شهرستان بیجار داشته باشد.

برای بهره برداری معادن بیجار 46 پروانه صادر شده

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی ، میزان کل ذخایر شهرستان بیجار 193 میلیون تن است که در این راستا تا کنون 46 پروانه صادر که 41 پروانه آن فعال است.

وی به ظرفیت ذخایر آهن شهرستان بیجار که بیشتر آن در بخش کرانی قرار دارد اشاره کرد و بیان داشت: 54 میلیون تن ذخایر آهن در شهرستان بیجار وجود دارد.

میرآقائی ادامه داد: شرکت سیمان، آهک هیدارته شرکت سیمان، معدن صبانور و کیمیا معادن مهم ترین واحدهای صنعتی و معدنی بیجار است.

رییس اداره صنعت معدن و تجارت بیجار به مواد معدنی موجود در شهرستان بیجار از جمله سنگ آهن، لاشه آهکی و ساختمانی، سنگ آهک، سنگ گچ، پوکه معدنی اشاره و از حدود 46 بهره بردار خبر داد و گفت: حدود 80 درصد معادن در بیجار فعال است.

وی تصریح کرد: 90 درصد شاغلین معادن شهرستان بیجار افراد بومی بخش حسن آباد یاسوکند هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید