230860

بلاتکلیفی کارگران معدن ققنوس یک خواف پس از سه ماه

ویدئو: تعطیلی معدن ققنوسِ یکِ خواف و بیکاری کارگرانش به سه ماه رسید

حجم ویدیو: 3.38M | مدت زمان ویدیو: 00:01:52 دانلود ویدیو

دنیای معدن: مرکز خراسان رضوی، معدنی که هم شرایط اشتغال مردم منطقه را فراهم و هم خوراک فولاد کشور را تامین می‌کرد سه ماه پیش با یک ابلاغیه صنعت و معدن خراسان رضوی تعطیل شد و حدود هزار کارگر آن بیکار شدند.

به گزارش دنیای معدن، معدن ققنوس یک خواف، سالانه یک میلیون تن سنگ آهن با عیار بالا برای کارخانه های فولاد کشور  تامین می‌کرد که این تعطیلی به تولید فولاد کشور هم ضربه زده است.

پس از رسانه‌ای شدن تعطیلی معدن ققنوس یک خواف و پخش از صدا و سیما رئیس قوه قضاییه به این پرونده ورود کرد و دوبار دستور رسیدگی به مشکل معدن ققنوس یک خواف را صادر کرد، اما پس از سه ماه کارگران این معدن همچنان بیکارند.

    کارگران بیکار در انتظار کار

یکی از کارگران می‌گوید: از همان هفته اول تعطیلی، مسئولان وعده می دهند که معدن تا یکی دو روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد اما تاکنون که بیش از سه ماه از تعطیلی معدن می گذرد، هیچ اتفاقی برای راه‌اندازی دوباره معدن اتفاق نیفتاده است.

 برای پیگیری این موضوع به سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی می روم.

 رجبی رئیس سازمان صمت خراسان رضوی می گوید: مشکل اشتغال کارگران ققنوس یک خواف برطرف شده است و کارگرانش در دو معدن دیگر در منطقه مشغول به فعالیت هستند، اما مشاهدات من از معدن خواف و حضور در میان تجمع‌کنندگان حکایت از آن داشت که حتی یک نفر هم سر کار نرفته است.

یکی از کارگران با اشاره به اینکه با پنج فرزند هیچگونه درآمدی ندارد می گوید: افرادی که می‌گویند کارگران این معدن مشغول به کار شده اند اسامی آنان را اعلام کنند.

    تاثیر تعطیلی معدن بر تولید فولاد کشور

 از طرف دیگر معدن ققنوس یک خواف، سالانه یک میلیون تن  سنگ آهن با عیار بالا تولید و ۳۰ درصد مواد اولیه ذوب آهن اصفهان را تامین می‌کرد اما حالا این کارخانه که پیش از این به دلیل تحریم ها کمبود مواد اولیه داشت، مشکلاتش با تعطیلی معدن خواف دوچندان شده است.

 مدیر خرید مواد اولیه ذوب آهن اصفهان می‌گوید: با توجه به عیار بالای سنگ آهن ققنوس یک خواف، پس ازتعطیلی نتوانستیم، جایگزینی برای آن پیدا کنیم.

 صالحی می افزاید: اگر مواد اولیه به ذوب‌آهن نرسد و تولید متوقف یا کمتر شود بر صنایع فلزی پنج استان کشورتأثیر می‌گذارد.

    تاکید دادستانی بر جلوگیری از بیکاری کارگران

معاون قضایی دادستان کل کشور نیز  در همان ابتدای تعطیلی معدن گفته بود:

زمانی که پروانه معدن تمدید نمی شود باید براساس مقررات معدن به شخص واجد شرایطی که اهلیت دارد، واگذار شود، اما این امر شش ماه زمان می برد و این دوران طولانی به کارگران لطمه می زند.

سعید عمرانی می افزاید: قرار بود وزارت صمت، ایمیدرو را جایگزین کند که از بیکاری کارگران جلوگیری شود و رییس قوه قضاییه هم به مسوولان استانی دستور داده بود که این موضوع پیگیری شود تا کارگری بیکار نشود.

    سازمان صمت: امکان بهره برداری نیست

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درباره علت تعطیلی معدن ققنوس خواف می گوید: وقتی مهلت پروانه بهره برداری از معدنی به پایان می رسد و دیگر تمدید نمی شود، امکان استخراج از آن معدن وجود ندارد و دیگر نمی تواند فعالیتی داشته باشد، این در حالیست که دیوان عدالت اداری اعلام کرده است تا تعیین تکلیف پرونده معدن خواف ، فعالیت معدن باید ادامه داشته باشد.

بلاتکلیفی کارگران معدن ققنوس یک خواف پس از سه ماه

امیررضا رجبی می افزاید: مرجع قضایی از یک طرف گفته است، رای شورای معادن استان باید در شورای عالی معادن رسیدگی شود، از طرف دیگر گفته معدن نباید تعطیل شود، که این دو مورد با هم تناقض دارد چرا که در همان رای شورای معادن استان اعلام شده است: این معدن در حال حاضرپروانه بهره برداری ندارد و باید در اختیار مرجع دولتی قرار گیرد تا فعال شود.

وی می گوید: معدنی که پروانه بهره برداری اش به پایان رسیده است یا باید بلافاصله به مزایده گذاشته شود و یا با تدبیر شورای معادن استان به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذار شود، فعلا این چند موضوع با هم تداخل پیدا کرده است و امکان بهره برداری از معدن ققنوس خواف در چهارچوب قوانین فعلی وجود ندارد.

کش و قوسهای فراوان بر سر معضلات معدن ققنوس یک خواف، موجب بیکاری تعدادی از کارگران و پیمانکاران این معدن شده است و وضعیت اقتصادی کنونی نیز آن طور نیست که بتوان از بیکاری این تعداد کارگر چشم پوشی کرد.

 

آنچه در این بین مهم است دود تعطیلی این معدن، هم به چشم هزار خوافی مرزنشین شاغل در این معدن و هم به چشم صنعت فولاد کشور رفته است.

 

 

 

نویسنده وخبرنگار :اعظم فریدون مقدم

 

 

دیدگاهتان را بنویسید