230330

میزگرد تخصصی اقدامات شرکت‌ها برای فرآوری سنگ آهن کم عیار و احیای معادن برگزار شد

دنیای معدن- دبیر اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس گفت: فرآوری سنگ آهن کم عیار و احیای معادن با همکاری همه شرکت های معدنی عملی است و در این راستا تامین خوراک زنجیره فولاد برای ما اهمیت زیادی دارد.

 به گزارش دنیای معدن و به نقل از ایراسین، کیوان جعفری تهرانی در میزگرد اقدامات سازمان‌ها و شرکت‌ها در جهت فرآوری سنگ آهن کم عیار و احیای معادن اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس افزود: در زنجیره فولاد تامین خوراک گندله و سنگ آهن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهارداشت: هم اکنون در حوزه خلیج فارس کمبود کنستانتره و گندله کاملاً مشهود است و باید فکر اساسی در این زمینه داشته باشیم.

در ادامه این میزگرد تخصصی ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی ایران افزود: در حوزه اکتشافات استفاده از فناوری های جدید و بومی سازی فناوری های جدید برای ما اهمیت زیادی دارد و و ما از هرگونه بومی سازی در این زمینه حمایت می کنیم .

وی بر نقش شرکت‌های دانش بنیان در زمینه بومی سازی فناوری های جدید در حوزه اکتشاف آفات را مهم ارزیابی کرد و گفت: ما باید تلاش کنیم در زمینه استفاده از فناوری های جدید در حوزه معادن و فولاد هر چه بیشتر برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی گفت: اگر بخواهیم فاصله را در زمینه استفاده از فناوری های جدید با جهان کم کنیم حتماً تولیدکنندگان در زمینه استفاده از این تکنولوژی ها باید برنامه‌ریزی دقیقی را در دستور کار خود قرار دهند .

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی ایران اظهار داشت: در حالی که شرکت‌های بزرگی در جهان پیش رو انتقال تکنولوژی های جدید بودند اما در کشورمان شرکت‌های بزرگ در این زمینه تلاش کمتری داشته اند.

جمیلی افزود: انتظار ما از دولت و ایمیدرو نباید مثل گذشته ها باشد بلکه باید با همکاری فولادی‌ها و معدنکاران بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آوریم.

IMG_9820

وی تاکید کرد: هر چند که همکاری فولادی‌ها و معدنی ها در سال‌های اخیر بیشتر شده اما باز هم به نقطه مطلوب  نرسیده لذا در توسعه معادن و اکتشافات نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم زیرا در این زمینه با بسیاری از کشورهای جهان فاصله زیادی داریم و در حال حاضر در این زمینه نیازمند همکاری‌های جمعی هستیم.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی ایران در پایان اظهار داشت: بحران کمبود سنگ آهن در کشور جدی است و نبود بنادر مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و تحریم‌ها نیز در این زمینه می‌تواند مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورد.

وحید شیخ زاده مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران نیز در این میزگرد تخصصی اظهار داشت: در حوزه سنگ آهن استفاده از نوآوری های جدید برای ما نکات بسیار مثبتی دارد و دانش فرآوری و دانش علم ساخت و بکارگیری در فرآوری سنگ و هم می‌تواند زمینه توسعه بخش معدن را در کشور بیشتر کند.

وی گفت: باطله های ناشی از فرآوری که در برخی از معادن وجود دارد نیازمند سرمایه گذاری در زمینه توسعه است تا بتوانیم هرچه بیشتر با طله ها را در معادن کشور کمتر کنیم.

وی گفت: شناخت و دانش فرآوری و بکارگیری فناوری‌های جدید و استفاده از تکنولوژی های جدید و بهره برداری هوشمند می تواند مقدار باطله ها  در معادن کمتر کند.

وی گفت: عیار باطله ها در معادن  ما بین ۲۰ تا ۱۹ درصد است در حالی که در برخی از معادن میزان باطله ها به حدود ۱۲ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران اظهار داشت: برای کاهش باطله ها باید از فناوری‌های جدید و دانش علم روز استفاده کنیم تا بتوانیم هرچه بیشتر عیار سنگ های باطله را کمتر کنیم. مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران نیز در این پنل تخصصی اظهار داشت: برگزاری این همایش و کنفرانس ها به استفاده از تجربه پیشکسوتان منجر می شود هر چند که در زمینه صنعت فولاد چیز پنهانی در کشور نداریم و تمام زوایای این صنعت از هر جهت قابل مشاهده است.

وی گفت: ما اگر کمبود سنگ آهن داریم باید از همین روز کار خود را شروع کنیم و با اکتشافات و تغییر روش های جدیدی در این زمینه کار اساسی را آغاز کنیم.

رئیس انجمن سنگ ایران تاکید کرد: ذخایر ما به زیرزمین بیشتری رفته است و این سبب شده که هزینه های زیادی را برای تامین سنگ آهن و استخراج آن پرداخت کنیم .

IMG_9826

وی یادآور شد: رفتار سنگ ها با یکدیگر متفاوت است لذا روش استخراج نیز باید متفاوت باشد و هر کدام تجهیزات خاص خود را می‌طلبد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار داشت: ما از هرگونه پیشنهادات در ارائه فرآوری سنگ آهن استقبال می‌کنیم و بخش معدن نیازمند شرکت‌های بزرگ معدنی است زیرا در دنیا نیز منشأ حرکت های بزرگ شرکت‌های بزرگ معدنی بودند اما در ایران این اتفاق نیفتاده است در حالی که تشکیل کنسرسیوم توسط خود شرکت های کوچک می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد و با حمایت دولت از این کنسرسیوم های تلاش شرکت های کوچک را توسعه خواهد داد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در پایان بر تشکیل شرکت‌های دانش بنیان برای فرآوری سنگ آهن با روش های جدید تاکید کرد و افزود: استفاده از این شرکت‌ها و بهره مندی از فناوری های جدید صرفه جویی هایی زیادی را نصیب کشور می کند.

مجتبی حمیدیان مدیر عامل سنگ آهن مرکزی نیز در این پنل تخصصی اظهار داشت: موضوع فرآوری سنگ آهن یک مسئله مهم  است که باعث افزایش بهره وری در حوزه معادن و فولاد کشور می‌شود.

IMG_9815

وی تاکید کرد: صنعت فولاد و فرآوری سنگ آهن ما نیازمند استفاده از فناوریهای جدید است زیرا صنعت فولاد یکی از پیشروی‌های اقتصادی کشور است اما چالش های موجود در این صنعت باید برطرف شود مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی اظهار داشت: اگر ما با رفع چالش ها بتوانیم افق‌های ۲۰ ساله را در صنعت فولاد ایران برنامه‌ریزی کنیم شرکت های دانش بنیان می توانند برای رسیدن به اهدافی که در این افق ها طراحی می‌شود بسیار تاثیرگذار باشند.

حمیدیان افزود: صنعت فولاد کشور در حوزه حمل و نقل انرژی و سرمایه‌گذاری مشکلات زیادی دارد که با انجام آن می توانیم در تامین خوراک صنایع فولاد به جایگاه مناسبی دست پیدا کنیم مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی اظهار داشت: ما در سنگ آهن مرکزی با انبوه سنگ باطله مواجه هستیم و با ۷۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار ۲۰ درصد هم اکنون ۵  خط فرآوری را فعال کرده ایم و در این زمینه از هرگونه پیشنهادات و ارائه راه حلهای مناسب استقبال می کنیم شایان ذکر است، میزگرد تخصصی اقدامات سازمان ها و شرکت ها در جهت فرآوری سنگ آهن کم عیار و احیای معادن اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس همزمان با برگزاری این کنفرانس در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.

IMG_9827

WhatsApp Image 2022-02-27 at 12.18.12 PM

index

 

 

دیدگاهتان را بنویسید