227540

۱۹ طرح چادرملو در انتظار تامین مالی

دنیای معدن -زهرا مجتهد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۹ طرح تعریف‌شده برای توسعه را دنبال می‌کند که برای بیش از ۴۰درصد از این طرح‌ها مناقصات متعددی در حال انجام است. برای تامین مالی ۱۹ طرح پیش‌بینی‌شده چادرملو، ترکیبی از روش‌های مالی نظیر افزایش سرمایه و انتشار اوراق و تسهیلات بانکی مدنظر قرار گرفته است.

19 طرح چادرملو در انتظار تامین مالی

به گزارش دنیای معدن، برنامه افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تامین بخشی از رقم مورد نیاز افزون بر ۱۴۴هزار و۵۰۰ میلیارد ریال است که از این بابت سرمایه شرکت به رقم ۲۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

در همین رابطه مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ۱۹طرح توسعه برای هلدینگ چادرملو مدنظر قرار گرفته است که تمامی این پروژه‌ها در مطالعات اولیه دارای توجیه اقتصادی هستند. از سوی دیگر، برای این طرح‌ها در حال انتشار اسناد مناقصه، برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار نیز هستیم و در این زمینه اسناد مناقصه بیش از ۴۰درصد پروژه‌ها آماده و به محض مشخص شدن نتایج به پیمانکار مربوطه ابلاغ انجام می‌گیرد. حسین اطمینان در ادامه اظهار کرد: برای کل ۱۹ طرح معادل ۳/ ۲میلیارد یورو هزینه سرمایه در نظر گرفته شده که ۵/ ۲میلیارد یوروی آن متعلق به خود چادرملو است.  

 تامین مالی پروژه‌ها

وی درباره راه‌های تامین مالی پروژه‌ها تاکید کرد: افزایش سرمایه انتشار اوراق تسهیلات بانکی و ارزهای صادراتی و مشارکت با شرکت‌های هلدینگ پروژه‌محور روش‌هایی است  که این ۱۹ طرح را به مرحله اجرا و بهره‌برداری خواهند رساند.

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به این پرسش که در بحث پرعیارسازی هماتیت کم‌عیار به چه برآوردی دست یافتید، تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخیره قطعی معدن، برای حفظ شرایط و فروش شرکت نیم‌نگاهی به ذخایر کم‌عیار و باطله‌های معدنی که در دستور کار بخش تحقیق و توسعه قرار دارد، خواهیم داشت که فاز عملیاتی آن با توجه به انجام فازهای مطالعاتی، اکنون در مرحله شناسایی پیمانکار و انتخاب فناوری است که انجام آن به یکی از زیرمجموعه‌های چادرملو واگذار شده است.

همچنین وی به این موضوع اشاره کرد که به دلیل خودکفایی صنعت در بخش پرعیارسازی مواد معدنی، بیشترین حجم در اجرای این طرح ساخت داخلی است و در کنار آن از تجهیزات خارجی نیز بهره خواهیم برد. به نظر می‌رسد این بخش از کار، در کمتر از ۲۴ ماه همزمان با ابلاغ به پیمانکار، به بهره‌برداری برسد.

 چادرملو از مدعیان «اصل عرضه کل محصولات زنجیره» در بورس کالا

اطمینان در واکنش به این پرسش که برنامه امسال چادرملو برای انجام عرضه‌ها در بورس کالا تا چه حد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: چادرملو در کل زنجیره ارزش فولاد، از مدعیان «اصل عرضه کل محصولات زنجیره» در بورس کالا بوده و هست. به همین دلیل معتقدیم نباید معاملات محصولات زنجیره پشت درهای بسته صورت گیرد و باید در بستری شفاف اتفاق افتد.

وی ادامه داد: در این مدت چادرملو از عرضه‌کنندگان پیشتاز در زمینه عرضه محصولات کنسانتره، گندله و شمش بوده است و بیشترین عرضه و فروش کنسانتره در بورس کالا به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکنون اختصاص داشته است.

اطمینان یادآور شد: در این میان ۲۵۰ هزار تن عرضه در بورس کالا به انجام رسیده که ۲۲۵ هزار تن آن در رینگ معاملاتی بورس کالا به فروش رسیده است. در این‌باره مشتریان خاص چادرملو در بورس کالا به‌صورت مرتب در حال خرید محصولات از طریق بورس کالا هستند.

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درخصوص عرضه مواد اولیه به شرکت ذوب آهن از طریق بورس کالا و میزان موفقیت چادرملو در این‌ راستا و همچنین درباره برنامه شرکت برای مازاد سنگ‌آهن تولیدی خاطرنشان کرد: در شرایطی که ذخایر سنگ آهن در معدن فعلی رو به اتمام است، چادرملو از معادن کوچک‌مقیاس و محلی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز، خرید انجام داده است؛ این در حالی است که سال گذشته چادرملو سنگ‌های قابل مصرف برای خط تولید خود را به ذوب‌آهن فروخت و برای تامین نیاز مواد اولیه خطوط خود اقدام به تهیه سنگ‌آهن از سایر معادن کرد. بنابراین مازاد تولید سنگ‌آهن وجود ندارد، ولی با توجه به عرضه‌های مداوم و مرتب از سوی چادرملو در بورس کالا، این شرکت می‌تواند اقدام به خرید کند.

 چادرملو دومین عرضه‌کننده شمش فولادی در بورس کالا

اطمینان در واکنش به وضعیت  عرضه شمش فولاد از سوی چادرملو در بورس کالا توضیح داد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دومین عرضه‌کننده شمش فولادی در بورس کالا به شمار می‌رود، این رتبه به لحاظ حجم عرضه و همچنین به لحاظ میزان فروش برای این شرکت به ثبت رسیده است. وی بر این باور است که عرضه‌های مداوم و با تیراژ بالا می‌تواند توازن مناسبی را در این بخش ایجاد کند.

اطمینان در پاسخ به این پرسش که آیا تکیه بر معادن کوچک‌مقیاس می‌تواند نیاز مواد اولیه شما را به طور مستمر و برای زمانی طولانی محقق کند، تصریح کرد: این پرسش کاملا کارشناسی است، بخشی از نیاز تولید را از این طریق می‌توان تامین کرد و این روش، با توجه به اینکه مقیاس تولید کنسانتره چادرملو افزون بر ۵/ ۱۰ میلیون تن است، روش مناسبی برای تامین مواد اولیه در بلندمدت نیست.

 خواستار اخذ پهنه‌های معدنی از سازمان‌های ذی‌ربط هستیم

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه یادآور شد: بنابراین با توجه به تقاضای بالا از چادرملو برای تامین ماده اولیه، خواستار اخذ پهنه‌های معدنی از سازمان‌های ذی‌ربط هستیم تا پهنه‌های اکتشافی مناسبی را در اختیار مجموعه چادرملو قرار دهند.

 خبرهای خوب برای سهامداران

اطمینان در ادامه تاکید کرد: البته تاکنون نیز منتظر نمانده و با ورود فناوری‌های پیشرفته در زمینه حفاری به اکتشاف در پهنه‌هایی که در اختیار داشتیم، پرداخته‌ایم. در این بخش نیز با توجه به نتایج مطلوبی که در حفاری‌ها برای اکتشافات معدنی به‌دست آمده، خبرهای خوبی را برای سهامداران در مجمع آتی خواهیم داشت.

اطمینان درباره حصول نتیجه از اکتشافات معدنی خاطرنشان کرد: ذخیره معدن فعلی تا سال ۱۴۰۲ کفایت تولید را می‌کند، اما با توجه به برنامه‌های اکتشافی در دستورکار، بهره‌برداری از پهنه‌های جدید به اواخر سال ۱۴۰۱ و ابتدای ۱۴۰۲ موکول می‌شود.

این غول معدنی و صنعتی در سال گذشته با ثبت چندین رکورد تولید در واحدهای کنسانتره، گندله‌سازی، آهن‌اسفنجی و شمش فولادی و نیز در بخش بارگیری و صادرات یکی از موفق‌ترین سال‌های فعالیت خود را پشت‌سر گذاشته است. از مهم‌ترین طرح‌های چادرملو  که سال‌جاری را با آن آغاز کرده است، شامل دو واحد نیروگاه خورشیدی، یک واحد نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی (که اخیرا یک نیروگاه دیگر به آن اضافه شده و قرارداد آن با مپنا منعقد شده‌)، تداوم عملیات اجرای پهنه معدنی D۱۹، تداوم عملیات اجرایی احداث کارخانه گندله‌سازی شماره۲، احداث کارخانه احیاء مستقیم شماره‌۲، شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید فروآلیاژها، فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز، مطالعه ایجاد شرکت حمل ‌و نقل ریلی برای تامین زیرساخت‌های حمل مواد اولیه و محصولات، مشارکت با شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله به ظرفیت ۴ میلیون تن، آغاز فعالیت شرکت حفاری و اکتشاف چادرملو و دستیابی به معادن جدید سنگ‌آهن با هدف تضمین تداوم تولید و نیز مشارکت در اجرای چندین پروژه صنعتی و معدنی است. علاوه بر این طرح ساخت کارخانه‌های تولید ورق‌های فولادی و فولادهای آلیاژی خاص و ماشین‌سازی را در دست اقدام دارد.

این در حالی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیش از ۷ هزار نفر نیروی کار مستقیم و افزون بر ۴۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم نقش قابل‌توجهی در تولیدات اقتصاد کشور ایفا می‌کند و طی سال گذشته افزون بر ۲۳۳ میلیون دلار از محل صادرات محصولات فولادی خود ارزآوری کرده است. این شرکت از ابتدای سال‌جاری تا پایان فصل پاییز از فروش صادراتی شمش فولاد بیش از ۳۴ هزار و ۴۲۶ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده است.

این شرکت اعلام کرده است مقدار  ۲۹ هزار و ۹۸۴ تن شمش در بندر آماده حمل دارد که بعد از اتمام فرآیند فروش، صورت‌حساب در دی ماه ۱۴۰۰ به ثبت می‌رسد. محاسبه نرخ فروش محصولات شرکت براساس نرخ سه ماه سوم سال ۱۴۰۰ شمش (اسلب، بلوم و بیلت داخلی و صادراتی) فولاد خوزستان به مبلغ  ۱۴۹ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۶۱۴ ریال است.

 

دیدگاهتان را بنویسید