250063

تنگناهای صنعت سرب و روی

دنیای معدن: رضا اعتدال/کارشناس سرب و روی یکی از مهم‌ترین موانع صادراتی چه برای تولیدکنندگان سرب و روی، چه برای سرمایه‌گذاران آن، نبود امنیت خاطر و ثبات شرایط و قوانین داخلی است.

 تغییر قوانین بزرگ‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری به‌‌‌شمار می‌‌‌رود، چراکه اگر تولیدکننده و سرمایه‌گذار نتوانند محاسباتی براساس شرایط روز از آینده داشته باشند، بدون شک نمی‌توانند برنامه‌‌‌ریزی دقیقی برای آینده انجام بدهند. برای نمونه قوانین عوارض صادراتی مواد معدنی طی چند وقت اخیر را در نظر بگیرید، یک مدت این عوارض را دولت ۵‌درصد در نظر گرفت که پس از یک مدتی این میزان را به ۲۰‌درصد افزایش داد و پس از مدتی دوباره به ۵‌درصد تقلیل و دوباره افزایش داد. چنین شرایط حاصلی جز سردرگمی ندارد و در چنین شرایطی یک سرمایه‌گذار نمی‌تواند، شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاری خود داشته باشد، چراکه براساس ثبات شرایط و قانون است که می‌تواند برنامه‌‌‌ریزی کرده و پیش‌بینی ۵ ساله برای خود کند. بنابراین بدون شک سرمایه‌گذار به ثبات اقتصادی نیاز دارد.

البته در برنامه ۵ساله توسعه بعدی، به نظر می‌رسد که روی ثبات قوانین تاکید شده است و قوانین و لوایح ثبات بیشتری پیدا کرده‌‌‌اند که امیدواریم طی این برنامه دیگر شاهد تغییراتی در آن نباشیم. همچنین در مجلس شورای اسلامی بر این امر تاکید شده که قوانین سالانه نیز ثبات بیشتری پیدا کنند.

موضوع قابل‌توجه برای تولیدکنندگان سرب و روی در شرایط کنونی، تامین انرژی و برق است که در کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته است. باید به این موضوع توجه داشت که مصرف عمده واحدهای سرب و روی با برق است، به عبارتی، استحصال سرب و روی در واحد الکترولیز انجام می‌شود که عمدتا با برق است و اگر برق این واحدها قطع شود، خط تولید آنها متوقف می‌شود.

بدون شک برق و انرژی، گلوگاه جدی نه تنها برای صنعت سرب و روی، بلکه برای صنعت فلزات به‌‌‌شمار می‌‌‌رود و اگر محدودیتی در این زمینه برای واحدهای صنعتی ایجاد شود، شاهد تعطیل شدن بیشتر کارخانه‌‌‌ها خواهیم شد. امیدواریم این کسری انرژی از سوی دولت مرتفع شود، زیرا صنایع فلزات در کشور ما بیشتر صادرات‌‌‌محور هستند، در چنین شرایط سخت اقتصادی که به ارز بیشتری نیاز داریم، باید دولت با تمهیداتی هرچه بیشتر زمینه‌‌‌ساز این امر شود که ارز بیشتری به کشور وارد شود. از همین‌‌‌رو باید دولت تمام توان خود را برای حمایت از صنعت در داخل به کار بگیرد.

امیدوار هستیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت که از دل صنعت برآمدند و دغدغه صنعتگران را به خوبی درک می‌‌‌کنند، حمایت بیشتری از صنعتگران داشته باشند، البته عملکرد چند ماهه او این موضوع را نشان می‌‌‌دهد که قصد حمایت از صنعتگران را دارند. از همین‌‌‌رو امیدواریم که مشکل انرژی ‌برای تمام صنایع در کشور در چنین شرایط سخت اقتصادی برطرف شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید