243670

سرب و روی، صنعتی کم مصرف و پربازده در زمینه زیر ساخت‌هاست

دنیای معدن: مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد و مجری طرح جامع سرب و روی کشور گفت: سرب و روی، صنعتی کم مصرف و پربازده در زمینه زیر ساخت‌ها و فرصتی برای توسعه و سرمایه گذاری در این صنعت است.

به گزارش دنیای معدن، حمیدرضا حمایت در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت سرب و روی -که در حاشیه پنجمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیر آهنی و فناوری های وابسته با نگاهی به تولید و بازار» برگزار شد-، وضعیت منابع، استخراج مواد معدنی و تولید شمش سرب و روی در ایران و جهان را تشریح کرد.

 

وی افزود: توجه به تأمین خوراک کارخانجات سرب و روی و ایجاد استراتژی بلند مدت در زمینه اکتشافات، از ضروری ترین موارد صنعت سرب و روی کشور میباشد.

سهم ایران از تولید جهانی شمش سرب و روی حدود 1.5 درصد برآورد شده ، در حالیکه 5 درصد از ذخایر سرب و روی دنیا در کشورمان ایران قرار دارد.

صاحبان صنعت سرب و روی برای استفاده از کنسانتره سولفیدی مهدی آباد مهیّا شوند

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد با اشاره به وجود بیش از 70 درصد ذخایر قابل برداشت کشور در معدن مهدی آباد و بهره برداری زود هنگام از کارخانه فاز یک سولفیدی این معدن گفت: صاحبان صنعت میبایست با بهره گیری از تکنولوژیهای به روز دنیا، شرایط لازم برای استفاده از کنسانتره سولفیدی مهدی آباد را فراهم سازند.

 

 

وی ادامه داد: در خصوص ظرفیت خالی کارخانه های سرب و روی کشور در بخش های تولید شمش و کنسانتره، مواردی همچون کمبود مواد اولیه، کاهش عیار خوراک ورودی به کارخانجات، حجم پایین عملیات استخراجی کشور به نسبت میزان ذخایر و عدم توسعه و تکمیل چرخه بازیافت بعنوان دلایل اصلی شناخته شده است.

 

 

حمایت خاطرنشان کرد: تأمین خوراک کارخانجات سرب و روی کشور، اصلی ترین چالش این صنعت و از مهم ترین راهکارهای عبور از آن، توجه ویژه به اکتشافات سرب و روی، افزایش میزان استخراج و واردات، جلوگیری از صادرات کنسانتره و توسعه صنعت بازیافت می باشد.

 

 

میزان انرژی مصرفی صنعت سرب و روی در چشم انداز 20 ساله مجری طرح جامع سرب و روی با اشاره به وضعیت زیرساخت های آب، برق و گاز در صنعت سرب و روی، اذعان کرد: اکنون کل برق مصرفی کشور، سالانه حدود 305 هزار میلیون کیلووات ساعت و سهم صنایع از کل، 35 درصد آن و مصرف برق صنایع سرب و روی کشور، 1000 میلیون کیلووات ساعت و حدود یک درصد از سهم برق مصرفی در صنایع کشور است.

 

 

وی افزود: کل نیاز برق مصرفی در صنایع سرب و روی در افق چشم انداز، سالانه 3000 میلیون کیلووات ساعت برآورد شده است. همچنین، میزان منابع آب و گاز مورد نیاز به منظور رسیدن به اهداف 20 ساله صنعت سرب و روی شامل 7,2 میلیون متر مکعب آب و 90 میلیون متر مکعب گاز طبیعی میباشد.

 

 

بررسی فنی و اقتصادی تولید صنایع پایین دستی روی؛ در دست اقدام

 

 

حمایت در این میزگرد، گزارشی از وضعیت مطالعات بازار 4 حوزه از صنایع پایین دستی روی شامل ورق های الکتروگالوانایز، باتری‌های زینک ایر، لیتوپون و نانواکسید روی را ارائه کرد و گفت: بررسی فنی و اقتصادی تولید این محصولات به زودی انجام و نتایج آن در اختیار صاحبان صنعت و تکنولوژی قرار خواهد گرفت.

 

 

بنا به این گزارش، پنجمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیر آهنی و فناوری های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هتل المپیک تهران برگزار شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید