235473

کارخانه شمش و روی در دارزین بم راه‌اندازی نمی‌شود

دنیای معدن: به‌دنبال ماه‌ها اعتراض برخی گروه‌های مردمی و باوجود پیگیری‌های مسئولان، با نظر سرمایه‌گذار، کارخانه شمش و روی در منطقه دارزین بم در شرق کرمان راه‌اندازی نمی‌شود و قرار است محل دیگری برای ایجاد این واحد صنایع معدنی در همان شهرستان درنظر گرفته شود.

به گزارش دنیای معدن، کلنگ احداث کارخانه شمش و روی دارزین در شهرستان بم بهمن ۹۸ با حضور مسئولان کشوری و استانی به زمین زده شد اما به علت برخی مسائل از جمله مخالفت فعالان محیط زیست و طیفی از افکارعمومی منطقه تاکنون معطل و بلاتکلیف مانده بود.

با وجود برگزاری جلسه‌های متعدد درخصوص احداث این کارخانه در منطقه دارزین بم، اما همچنان راه اندازی آن در هاله‌ای از ابهام و پرسش قرار داشت تا اینکه امروز اعلام شد احداث آن در دارزین منتفی شده است.

کارخانه شمش و روی دارزین با هدف تکمیل زنجیره تولید و در ادامه فعالیت مجتمع معدنی و فرآوری سرب و روی خان خاتون واقع در شهرستان بم قرار بود راه اندازی شود تا ضمن توسعه اشتغال‌زایی در منطقه بتواند زمینه بهره‌وری بیشتر تولید در این منطقه را نیز به دنبال داشته باشد.

باوجود آنکه سرمایه گذار بخش خصوصی می گوید تاکنون حدود پنج میلیارد تومان در منطقه دارزین سرمایه گذاری کرده و همه مجوزهای قانونی نیز برای راه اندازی وجود دارد اما تاکید کرده به احترام دغدغه های مردمی منتظر می ماند تا در مکان مناسب دیگری که بتواند آب و دیگر الزامات را تامین کند این کارخانه را راه اندازی خواهد کرد.

این سرمایه گذار البته گفته که شش ماه زمان برای این مهم گذاشته و در صورتی که مکان مناسب برای راه اندازی کارخانه تامین نشود، کارخانه را در شهرستان یا استان دیگری فعال خواهد کرد.

این تصمیم درحالی است که سرمایه گذار حتی گفته بود حاضر است هزینه کارشناسی گروه های مردمی و فعالان زیست محیطی را برای بررسی موضوع بپردازد و یکبار نیز پارسال جلسه ای با حضور مسئولان شهرستان، سرمایه گذار و نمایندگان مخالفان راه اندازی این کارخانه در منطقه دارزین برگزار شد.

گروه های مردمی و فعالان زیست محیطی با اشاره به ثبت جهانی ارگ بم و منظر باغ شهر بم و نیز دو قنات واقع در بروات این شهرستان، معتقدند که راه اندازی کارخانه دارزین می تواند مشکلات و مخاطراتی را در حوزه های میراثی، زیست محیطی و نیز حوضه های آبی ایجاد کند؛ اگرچه سرمایه گذار و دیگر مدیران شهرستان و متولیانی که مجوز فعالیت این کارخانه را داده اند چنین نظری نداشتند و ندارند.

اعلام خبر منتفی شدن احداث کارخانه شمش و روی در منطقه دارزین آن هم در زمان بازدید سرپرست فرمانداری بم از معدن سرب و روی خان خاتون درحالی است که خیلی ها منتظر بودند بدانند نتیجه راه اندازی این کارخانه چه می شود.

محمد برزنگ سرپرست فرمانداری برزنگ در تشریح بازدید خود از معدن مذکور روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا توضیح داد: کارخانه شمش و روی دارزین بم تمامی مجوزهای قانونی را گرفته اما با اعلام نظر سرمایه‌گذار مقرر شد طی  ۶ ماه براساس نظر کارشناسی و مدنظر قرار دادن مسائل اجتماعی و دغدغه های مردم در مکانی دیگر آماده راه اندازی شود.

با اقتصاد دولتی پیشرفتی حاصل نمی‌شود

وی گفت: اقتصاد ما تاکنون یک اقتصاد دولتی بوده و در هر جای دنیا زمانی اقتصاد دولتی بوده به جایی نرسیده، لذا حمایت از سرمایه گذاران خصوصی ضروری است.

برزنگ معتقد است: درباره راه اندازی کارخانه شمش و روی دارزین که سرمایه گذار آن مدیریت مجتمع معدنی و فرآوری خان خاتون است هیاهوی بسیار زیادی راه افتاد؛ البته زمانی شخصی کارشناسی حرف می‌زند مورد قبول واقع می‌شود اما اگر شخص درباره هر مطلبی بدون داشتن علم نظر دهد و فقط بگوید ما نمی گذاریم، قابل پذیرش نیست.

اجازه خروج سرمایه‌گذار از منطقه را نمی‌دهیم

برزنگ بیان‌کرد: مقرر شد براساس نظر کارشناسی و مد نظر قرار دادن مسائل اجتماعی و روحی مردم نقاط مختلفی در سطح شهرستان امکان سنجی شود و در مکانی که کمترین مشکل زیست محیطی را داشته باشد کار احداث کارخانه شمش و روی شروع شود.

وی با بیان اینکه احداث کارخانه در دارزین مجوزهای زیست محیطی و دیگر مجاری قانونی را داشت عنوان‌کرد: معیار ما قانون و کار کارشناسی و علمی است اما سرمایه گذار مراعات می کند و نمی خواهد شهروندان ناراحت شوند.

برزنگ اظهارداشت: اولویت ما سلامت مردم است و با پیدا کردن مکانی بدون حاشیه و دردسر، نمی گذاریم سرمایه‌گذار نیز از منطقه خارج شود.

به گفته وی بارها اعلام شد در صورتی که کارشناس متخصص نظری مبنی بر مخالفت با احداث کارخانه در منطقه دارزین بم را بدهد جلو احداث این کارخانه گرفته می‌شود.

برزنگ تصریح کرد: برخی افرادی که مخالف راه‌اندازی این کارخانه بودند را دیگران تحریک می کنند زیرا زمانی که گفته شد نظر کارشناسی گرفته شود این افراد مخالفت نکردند؛ در عین حال ضمن حمایت از سرمایه گذار ، نگرانی های مردم را نیز برطرف می کنیم.

در قانون افراط و تفریط نداریم

وی اظهارداشت: قانون باید رعایت شود اما نباید مانع پیشرفت و توسعه بود؛ همان‌طور که محیط زیست و اداره آب باید سختگیرانه عمل کنند اما نباید افراط و تفریط صورت گیرد.

سرپرست فرمانداری بم افزود: سالیان سال صنعت خودروسازی ما به دلیل اینکه دولتی بوده پیشرفتی نکرده است؛ درحالی که رهبر معظم انقلاب از این صنعت حمایت کردند اما ذره‌ای تغییر کوچک هم در آن رخ نداد تاجایی که چندماه قبل ایشان اعلام کردند ما و مردم از این صنعت راضی نیستیم.

وی در ادامه ماحصل بازدید خود از مجتمع بخش خصوصی معدنی و فرآوری سرب و روی خان خاتون را نیز تشریح و بیان کرد که اقدامات خوبی برای کاهش هزینه ها در این معدن به کار گرفته شده است.

در ادامه مدیر مجتمع معدنی و فرآوری خان خاتون و سرمایه گذار کارخانه شمش و روی نیز در جریان این بازدید بیان‌کرد:کارخانه‌ای به نام شمش و روی دارزین بم دیگر وجود ندارد و بنده به عنوان سرمایه‌گذار اعلام کرده‌ام ۶ ماه صبر می‌کنم و اگر مکان دیگری بعد از کارشناسی مسئولان در نظر گرفته شد کارخانه احداث خواهد شد وگرنه کارخانه‌ام را به شهرستان دیگری انتقال خواهم داد.

بابک اسماعیلی افزود: احداث کارخانه شمش و روی در منطقه دارزین هیچ مشکلی ندارد و تمامی مجوزهای قانونی آن نیز گرفته شده و کار خلاف قانونی هم صورت نگرفته است؛ اما به احترام خواسته عام مردم که جریانی در بین آنان به نادرست ایجاد شد، به این ترس مردم دامن نمی‌زنم تا فکر نکنند سود کارخانه مهم‌تر است به‌همین دلیل کارخانه‌ای در آن منطقه احداث نمی‌شود.

کارخانه شمش و روی در دارزین بم راه‌اندازی نمی‌شود

سرمایه گذار کارخانه شمش و روی ادامه‌داد: احداث کارخانه در این منطقه هیچ نگرانی و تاثیر بدی ندارد اما از کارخانه‌ای که تاکنون پنج میلیارد تومان برای آن هزینه شده و تمامی مجوزهای قانونی آن نیز وجود دارد صرف‌نظر می‌کنم زیرا اینقدر این کار اهمیت ندارد که بخواهم کشاورزی یا سلامت یک شهر را به خطر اندازم.

وی توضیح‌داد: اگر مکانی که بتوانم برق و آب را در آنجا تامین کنم در اختیار من قرار داده شود احداث کارخانه را شروع می‌کنم درغیر این‌صورت سرمایه‌گذاری من به خطر خواهد افتاد و بعد از مهلت ۶ ماهه سرمایه‌گذاری‌ام را از شهرستان خارج خواهم کرد.

اسماعیلی درباره اشتغال ایجاد شده در منطقه دارزین تصریح‌کرد: قرار بود در این منطقه با احداث یک مجتمع فرآوری حداقل ۷۵۰ شغل ایجاد شود اما زمانی که فقط به یک کارخانه در دارزین تبدیل شد و مطمئن شدم هیچ گسترشی نمی‌توانم داشته باشم نهایت ۴۰۰ شغل ایجاد می کرد.

به گفته وی با ایجاد کارخانه، یک قسمت ایجاد شغل است اما قسمت دیگر و مهم آن گردش پولی است که در منطقه ایجاد می‌شود زیرا در توسعه و پیشرفت منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اسماعیلی افزود: همانطور مشخص است بعد از تاسیس مجتمع معدنی و فرآوری خان خاتون در منطقه تهرود نیز شاهد افزایش قیمت زمین و مهاجرت معکوس بودیم.

وی تصریح‌کرد:به عنوان یک شهروند موظف هستم قوانین و ضوابط جاری کشور را رعایت کنم و به طور مثال اگر پنج ماده قانونی را محیط زیست اعلام کرده در چارچوب قوانین محیط زیستی دو قدم جلوتر با نگاه زیست محیطی فعالیت دارم؛ جزو معدود سیستم‌های خصوصی هستیم که مسئول دپارتمان خصوصی محیط زیست را در مجموعه کاری خودمان داریم.

اسماعیلی در ادامه نیز بخشی از ظرفیت های مجتمع معدنی را برای بازدیدکنندگان تشریح و بیان کرد: در مجتمع معدنی و فرآوری سرب و روی خان خاتون ۴۱۰  شغل مستقیم ایجاد شده و به دلیل مهاجرت معکوس یک‌سری افراد جدید وارد این منطقه می‌شوند تا بتوانند در این مجتمع معدنی کار کنند و شغلی داشته باشند که این موضوع بسیار خوشحال کننده است.

شهرستان بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد./ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید