233391

۹ درصد ذخایر روی جهان در ایران اما سهم از بازار جهانی ۱ درصد

دنیای معدن: ایران به طور متوسط حدود ۲۲۰ هزار تن شمش روی در سال تولید می کند که از این مقدار به طور میانگین ۸۰ درصد آن صادر می شود.

به گزارش دنیای معدن؛ فلز روی چهارمین فلز پرمصرف در جهان بعد از آهن، آلومینیوم و مس است که ۹۰ درصد آن از کنسانتره و ۱۰ درصد آن از طریق بازیافت به دست می آید.

بیشترین کاربرد فلز روی در گالوانیزه کردن و در آبکاری فلزات به منظور جلوگیری از زنگ زدگی است به طوری که حدود ۵۰ درصد از مصرف این فلز و بعد از آن در آلیاژ روی، برنج و برنز نیز ، ۳۴ درصد مصرف را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اینکه مصرف فلز روی در کشورها می تواند یکی از نشانه های توسعه یافتگی آن کشور باشد، ۶ درصد مصرف این فلز در صنایع شیمیایی، ۶ درصد در قطعات نیمه هادی و ۴ درصد آن هم مصرف بقیه صنایع کشور می شود.

سرانه مصرف روی در ایران به ازای هر نفر ۱.۱۴ کیلوگرم است که این مقدار در کشور چین ۲.۵ کیلو و در کشورهای غربی حدود ۵.۴ کیلو و در آمریکای شمالی ۳.۴ کیلوگرم است.

کشور چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده روی در جهان

بزرگترین تولید کننده روی در جهان کشور چین است که در سال های اخیر ۳۴ درصد تولیدات روی در کشور چین، ۱۱ درصد کشور پرو، ۱۱ درصد استرالیا، ۹ درصد اروپا و بعد از آن هم کشورهایی مثل آمریکا، مکزیک و کانادا و قزاقستان بوده است.

کشور چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده روی در جهان است به طوری که در ۵ سال اخیر، حدود ۵۰ درصد روی تولیدی در جهان، توسط کشور چین و ۱۰ درصد آن توسط کشورهای اروپایی مصرف شده است و به طور قطع رشد اقتصادی چین در نزخ جهانی روی تاثیرگذار است و این رشد اقتصادی باعث افزایش تقاضا و نرخ جهانی بالاتر می شود.

رشد اقتصادی جهانی، موجودی انبار بورس فلزات لندن و رشد اقتصادی چین از جمله عوامل موثر بر قیمت روی است.

درباره رشد اقتصاد جهانی ه عنوان اولین عامل تاثیرگذار بر قیمت فلز روی، می توان گفت که بعد از پیدایش رکود سال ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی، قیمت فلزات سرب و روی کاهش قابل توجهی پیدا می کند که در ادامه نیز با رشد و بهبود وضعیت اقتصادی در جهان، سال های بعد از افت خود را جبران کرد.

موجودی انبار بورس فلزات لندن به عنوان دومین عامل تاثیرگذار بر قیمت فلز روی است به طوری که افزایش و یا کاهش موجودی انبار کالا در بورس لندن و به تبع آن افزایش تقاضا برای این نوع از محصولات باعث می شود قیمت فلزات اساسی روند صعودی یا نزولی را طی کند.

ایران در جایگاه چهارم تولید ماده معدنی روی قرار دارد

رشد اقتصادی چین سومین عامل تاثیرگذار بر قیمت فلز روی به شمار می آید و رشد اقتصادی چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده فلزات در جهان، می تواند باعث افزایش تقاضا برای فلزات اساسی از جمله سرب و روی شود. همچنین به عنوان ششمین تولید کننده شمش روی در آسیا شناخته می شود.

معدن انگوران زنجان، معدن مهدی آباد یزد، معدن عمارت اراک و ایرانکوه اصفهان از جمله معادن مهم سرب و روی کشور هستند.

با وجود آنکه ایران حدود ۹ درصد ذخایر روی جهان را دارد اما سهمی حدود یک درصد از کل صادرات و تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده است و بیشتر واحدهای تولید روی در کشور به دلیل نبود دسترسی به میزان خاک مورد نیاز با عیار مناسب، کمتر از ظرفیت اسمی خود یعنی ۴۵ درصد آن، به تولید روی می پردازند.

ایران به طور متوسط حدود ۲۲۰ هزار تن شمش روی در سال تولید می کند که از این مقدار به طور میانگین ۸۰ درصد آن صادر می شود.

میزان روی که از معدن انگوران استخراج می شود تنها ۳۰ درصد از خوراک واحدهای هیدرومتالوژی را و مابقی معادن داخل کشور نیز، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز واحدهای تولیدی را تامین می کنند.

برخی شرکت های بورسی در ایران شمش و برخی دیگر کنسانتره روی و سرب تولید می کنند.

نرخ جهانی روی از ۲۵۰۰ دلار به ازای هر تن در ژانویه ۲۰۲۱ به سه هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن در ماه می ۲۰۲۲ رسیده است.

روند قیمت برای فلز روی در بلندمدت افزایشی است

افزایش قیمت توسط تقاضای قوی زیرساخت های چینی و افزایش تقاضا برای لوازم مصرفی پشتیبانی شده است.

در بخش عرضه نیز، از آنجایی که معادن روی به ویژه در آمریکای جنوبی به شدت تحت تاثیر اختلالات مربوط به کووید ۱۹ قرار داشتند، البته پیش بینی می شود قیمت ها برای سال ۲۰۲۲ در پی افزایش تولید و کاهش تقاضای چین، کاهش یابد.

به طور قطع، روند قیمت برای فلز روی در بلندمدت افزایشی است اما در بازه کوتاه مدت یک ساله، احتمال کاهش قیمت برای آن دور از انتظار نیست.

پروین خدادادی

 

دیدگاهتان را بنویسید