222328

با کاهش تولید نیراستار، قیمت "روی" به بالاترین سطح خود در 14 سال گذشت رسید

دنیای معدن - رویترز: قیمت روی روز چهارشنبه در بورس شانگهای به بالاترین سطح خود در 14 سال گذشته رسید، درحالی که پس از آنکه شرکت Nyrstar اعلام کرد میزان تولید سه واحد ذوب روی خود در اروپا را به دلیل افزایش قیمت برق تا 50 درصد کاهش می دهد، قیمت این فلز در بورس لندن به بالاترین سطح خود در بیش از سه سال و نیم اخیر رسید.

به گزارش "دنیای معدن"، بیشترین ارزش معاملات روی در ماه نوامبر در بورس آتی شانگهای با 1.5 درصد کاهش برروی 24000 یوان (3721.68 دلار) در هر تن بسته شد که بالاترین رقم از نوامبر سال 2007 می باشد. این در حالی است که قیمت روی LME نیز که قیمت معیار این فلز در بازار جهانی می باشد تا ساعت 09:30 به وقت گرینویچ 3.3 درصد افزایش یافت و به 3772.50 دلار به ازای هر تن رسید که قوی ترین قیمت این محصول از ماه مارس 2018 می باشد.

شرکت نیرستار در این خصوص اظهار داشت: هزینه های زیست محیطی و اقتصادی انتشار کربن توسط نیروگاه های برق که به مشتریان صنعتی و خانگی وارد می شود، بدین معناست که دیگر کارکرد چنین نیروگاه هایی با ظرفیت کامل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد.

هزینه های جبرانی جغیر مستقیم برای تولیدکنندگان پرمصرف انرژی در راستای حفظ قدرت رقابتی آنها در برابر تولیدکنندگان غیر اتحادیه اروپا، در کشورهای اروپایی متفاوت است و این امر کارخانه های تولیدی نیراستار در شهرهای Budel و Balen و Auby را در شرایط نامساعد رقابتی قرار می دهد و تأثیر قیمت های شدید انرژی بر روی آنها را افزایش می دهد.جعفری طهرانی

این شرکت دومین تولیدکننده بزرگ روی و یکی از بزرگترین شرکت های ذوب "روی" در جهان است و در سراسر شمال اروپا، ایالات متحده و استرالیا فعالیت می کند.

با این حال نیرستار ذکر نکرد که در شرایط کنونی تولید روی آن تا چه میزان کاهش می یابد و یا ظرفیت تولید سه کارخانه ذوب روی این شرکت چقدر خواهد بود.

قیمت برق در هفته های اخیر به دلیل کمبود انرژی در آسیا و اروپا به بالاترین حد خود رسیده است.

دینا یو، تحلیلگر CRU در پکن گفت: کارخانه های ذوب روی چین در ماه های گذشته چندین بار تولید خود را کاهش داده اند و از این رو ما پیش بینی های خود را در خصوص تولید روی درمقایسه با انتظارات قبلی خود در اوایل سال 2021 بالغ بر 80,000 تن کاهش داده ایم.

طبق گزارش گروه مطالعات بین المللی سرب و روی، در سال جاری و سال آینده بازار جهانی روی با اندکی عرضه مازاد مواجه خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس تحلیل فیچ سولوشنز متوسط قیمت روی در سال 2021 در حدود 2600 دلار در هر تن پیش بینی می شود.

این شرکت تحقیقاتی در گزارش اخیر خود تصریح کرد: مازاد تولید جهانی که در سال 2020 بوجود آمد احتمالاً در میان مدت ادامه خواهد داشت و نتیجه آن افزایش موجودی روی خواهد بود که به تدریج موجب کاهش قیمت این محصول در بازار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید